Τελικά, πόσο (θα) κοστίζουν τα e-fuels;

Τελικά, πόσο (θα) κοστίζουν τα e-fuels;

Αν δεν είχε γίνει η παρέμβαση της Γερμανίας αυτό το άρθρο δεν θα υπήρχε. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε αποφασίσει την έμμεση κατάργηση των μηχανών εσωτερικής καύσης ή αν προτιμάς, είχε δεσμευτεί για την απαγόρευση οποιουδήποτε κινητήριου συνόλου εκπέμπει ρύπους αλλά η Γερμανία “κέρδισε” μία πολύ σημαντική εξαίρεση: τα e-fuels. Τα συνθετικά καύσιμα που ενδεχομένως να αποτελέσουν την σωσίβια λέμβο για τις Μ.Ε.Κ. αρκεί να αποδειχθούν… προσιτά.

Τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να είναι απολύτως ουδέτερα όσον αφορά στις εκπομπές άνθρακα τους εφόσον παράγονται χρησιμοποιώντας αποκλειστικά ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι φιλικά στο περιβάλλον. Η καύση τους παράγει βλαβερές ουσίες όπως οξείδια του αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία έστω και αν στους ρύπους εμφανίζεται σημαντικά μειωμένος αριθμός μικροσωματιδίων. Επί της ουσίας λοιπόν, τα συνθετικά καύσιμα αποτελούν ένα είδος ημίμετρου αλλά για χάρη της συζήτησης ας αποδεχθούμε ότι αυτό το ημίμετρο είναι απαραίτητο ως εναλλακτική στις υπάρχουσες τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών ρύπων. Με αυτή την παραδοχή λοιπόν, ας δούμε το κόστος τους γιατί δεν είναι λίγοι αυτοί που ονειρεύονται ότι θα μπορούν να αγοράσουν ένα θερμικό αυτοκίνητο ακόμα και μετά το 2035 – απλά θα αλλάξουν το καύσιμο που χρησιμοποιούν…

Ας ξεκινήσουμε από την κατάσταση όπως διαμορφώνεται τώρα. Η παραγωγή συνθετικών καυσίμων δεν έχει ξεφύγει από το πιλοτικό στάδιο ή αν προτιμάς, από το περιβάλλον ενός εργαστηρίου οπότε το κόστος της είναι υπερβολικά υψηλό. Πόσο υψηλό; Γερμανικό μέσο υπολογίζει ότι αυτή τη στιγμή ένα λίτρο συνθετικού καυσίμου κοστίζει 4.50 ευρώ… προ φόρων! Αυτή η στιγμή όμως δεν θα διαρκέσει για πάντα. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα γίνουν πιο διαδεδομένες, η παραγωγή των e-fuels θα αυξηθεί και το κόστος αναμενόμενα θα μειωθεί. Σύμφωνα με τον περιβαλλοντικό οργανισμό “Transport & Environment” το κόστος των συνθετικών καυσίμων δεν θα μειωθεί δραστικά ακόμα και μέχρι το τέλος της δεκαετίας υπολογίζοντας ότι η τιμή του λίτρου θα είναι γύρω στα €2.80 και πάλι, προ φόρων.

Ένα άλλο group για προμηθευτές προβλέπει (γιατί περί πρόβλεψης πρόκειται και όχι περί υπολογισμού) ότι τα συνθετικά καύσιμα θα κοστίζουν από 1.45 έως 2.24 ευρώ ανά λίτρο γύρω στο… 2050 με το κόστος της παραγωγής να μειώνεται στα 0.70 έως 1.33 ευρώ ανά λίτρο μέχρι τότε. Και πάλι, στην τελική τιμή πώλησης δεν συνυπολογίζονται οι φόροι αν και επιπλέον αυτού, δεν ξέρω πόσο δόκιμη είναι μία συζήτηση για 27 χρόνια μετά. Σκέψου μόνο πώς έχουν μεταμορφωθεί οι ζωές μας σε σύγκριση με την δεκαετία του ’90 και πες μου μετά αν μπορείς να φανταστείς, όχι να προβλέψεις, πώς θα είμαστε το 2050. Άλλοι πάλι, υπολογίζουν ότι η τιμή ανά λίτρο μπορεί να μειωθεί στα 1.60 ευρώ ανά λίτρο το 2026 κιόλας, με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις να λένε ότι θα κυμαίνεται γύρω στο 1.00 ευρώ ανά λίτρο το 2030 αν και αυτές αποτελούν μάλλον ευχολόγια και όχι εμπεριστατωμένες προβλέψεις. Σε γενικές γραμμές λοιπόν υπάρχει μία συμφωνία: τα συνθετικά καύσιμα θα είναι αρχικά σημαντικά ακριβότερα από τα ορυκτά. Για το μέλλον, το κόστος τους δεν θα εξαρτηθεί μονάχα στην αύξηση της παραγωγής αλλά και στην διαχείριση τους από τις κυβερνήσεις. Η Γερμανία για παράδειγμα σκέφτεται την απαλλαγή των συνθετικών καυσίμων από τον Φ.Π.Α. αλλά δεν ξέρουμε ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις της όταν δει τα… διαφυγόντα κέρδη! Η ουσία είναι ότι θα πρέπει να περιμένουμε για να δούμε πώς θα εξελιχθεί η τεχνολογία, όχι μόνο των e-fuels αλλά γενικώς. Προς το παρόν τα συνθετικά καύσιμα είναι για λίγους…

Prev Post Η Mazda χαίρεται να ακολουθεί στην κούρσα του εξηλεκτρισμού
Next Post Το νέο σύστημα προειδοποίησης εξόδου της Volkswagen μειώνει τους κινδύνους κατά το άνοιγμα των θυρών
Σχετικά άρθρα
or

For faster login or register use your social account.

Connect with Facebook