Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες είναι ακριβότερα από τα αντίστοιχα θερμικά. Αυτό είναι γνωστό σε όλους και ένα από τα θεμελιώδη προβλήματα (σε συνδυασμό με τις ελλιπείς στις περισσότερες φορές, υποδομές) για την περαιτέρω διείσδυση της τεχνολογίας στην αγορά. Το ακριβές κόστος της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου όμως δεν είναι γνωστό για την πλειοψηφία των περιπτώσεων και αυτό ενδεχομένως να προκαλεί σύγχυση στους καταναλωτές. Ακούμε συνεχώς για την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών αλλά οι κατασκευαστές σπάνια μιλούν με νούμερα και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να προσπαθήσουμε να υπολογίσουμε έμμεσα το κόστος της μπαταρίας μέσω των τιμών που… κυκλοφορούν στην αγορά. Ή να το κάνει κάποιος άλλος για εμάς!
Πριν φτάσουμε σε εκείνο το σημείο όμως, έχει αξία να δούμε τους παράγοντες που επηρεάζουν την τιμή μίας μπαταρίας. Τα έξοδα παραγωγής, οι πολυπλοκότητες του packaging και η σταθερότητα της αλυσίδας ανεφοδιασμού είναι στοιχεία που διαδραματίζουν κάποιον ρόλο στην διαμόρφωση της τελικής τιμής αλλά δύο είναι παράγοντες που έχουν την μεγαλύτερη επίδραση σε αυτήν: το μέγεθος της μπαταρίας και η χημεία της. Το μέγεθος είναι προφανές – όσο μεγαλύτερη μία μπαταρία, όσο περισσότερες kWh προσφέρει για την αποθήκευση της ενέργειας, τόσο ακριβότερη θα είναι. Εξ ου και το κόστος δολάρια ή ευρώ ανά κιλοβατώρα. Μακάρι να ήταν τόσο απλά τα πράγματα όμως. Ο άλλος εξίσου βασικός παράγων είναι η χημεία της, με τα υλικά από τα οποία κατασκευάζεται το θετικά φορτισμένο ηλεκτρόδιο να είναι υπεύθυνα για το μεγαλύτερο μέρος του κόστους της μπαταρίας. Η τιμή της μπαταρίας λοιπόν, είναι συνδυασμός διάφορων παραγόντων με διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας.
Όσον αφορά στην χημεία, οι τύποι που επικρατούν αυτή τη στιγμή στην αγορά είναι 4: NCM (Nickel Cobalt Manganese ή οξείδιο νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου), NCA (Nickel Cobalt Aluminum ή οξείδιο νικελίου-κοβαλτίου-αλουμινίου) και LFP (Lithium Iron Phosphate ή φωσφορικός σίδηρος λιθίου) με κάποιες παραλλαγές όπως οι μπαταρίες NCMA (Nickel Cobalt Manganese Aluminum) και οι NCM622. Σύμφωνα με στοιχεία από το Benchmark Minerals Intelligence που συγκεντρώνει δεδομένα σχετικά με το κόστος των πρώτων υλών και της εξόρυξης τους, οι μπαταρίες NCA κοστίζουν κατά μέσο όρο $120.30 ανά kWh ενώ οι μπαταρίες NCM είναι ελαφρώς φθηνότερες, με μέση τιμή της τάξης των $112.70 ανά kWh. Αμφότερες περιλαμβάνουν υψηλά ποσοστά νικελίου που αυξάνει το κόστος αλλά ταυτόχρονα, προσφέρει υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, σταθερότητα σε βάθος χρόνου και μεγαλύτερη αυτονομία. Φθηνότερες και κατά συνέπεια, καταλληλότερες για εφαρμογές-μοντέλα χαμηλού κόστους ή/και περιορισμένης εμβέλειας, είναι οι μπαταρίες LFP που κοστίζουν κατά μέσο όρο $98.50 ανά kWh αλλά απαιτούν κάποιες θυσίες όσον αφορά στην ενεργειακή πυκνότητα τους. Θα αναλύσουμε εκτενέστερα τους διάφορους τύπους μπαταριών σε μελλοντικό άρθρο αλλά κάπως έτσι διαμορφώνονται οι τιμές τους.
Κάπως έτσι, φτάνουμε στο μέγεθος που είναι αρκετά απλό. Μία Ford Mustang Mach-E για παράδειγμα, εξοπλίζεται με μπαταρία LFP, προέλευσης CATL και μέγιστης χωρητικότητας 70 kWh που σημαίνει πρακτικά ότι κοστίζει κατά προσέγγιση 6.895 δολάρια και με την τιμή του αυτοκινήτου στις Η.Π.Α. να είναι στα $43.170, βγαίνει το συμπέρασμα ότι η μπαταρία του αναπαριστά το 16% επί της συνολικής αξίας του. Από την CATL προμηθεύεται και η Volkswagen τις κυψέλες της μπαταρίας NCM622 του ID.4 που κοστίζει στις Η.Π.Α. $37.250 με την μπαταρία να “χρεώνεται” το 23.4% επί της τιμής του οχήματος. Πρωταθλητής στην συγκεκριμένη άτυπη κατάταξη όμως, είναι το RAM 1500 REV με την τεράστια μπαταρία NCM 229 kWh της LG που κοστίζει κατά προσέγγιση περί τα $25.853 – νούμερο που αναπαριστά το 31.92% της τιμής του αυτοκινήτου!
Με λίγα λόγια, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κοστίζουν. Όχι τόσο όσο πριν από κάποια χρόνια και ελπίζουμε πολύ περισσότερο απ’ ότι σε μερικά χρόνια, αλλά αυτή τη στιγμή, με δεδομένο έναν βαθμό αβεβαιότητας καθώς οι τιμές βασίζονται σε έρευνα και μπορεί να μην είναι απόλυτα ακριβείς. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι ενδεικτικές και μας παρέχουν μία επιπλέον πληροφορία για ένα νευραλγικό κομμάτι των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.