Για πολλά χρόνια από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 έως και πρόσφατα η Volkswagen αγνάντευε τον κόσμο από την κορυφή. Οι πωλήσεις πήγαιναν εξαιρετικά, η κερδοφορία επίσης και τα πουλάκια τιτίβιζαν ευτυχισμένα στα λαγκάδια. Το πρώτο δριμύ χτύπημα ήρθε με το σκάνδαλο Dieselgate και από τότε η γερμανική εταιρία προσπαθεί να σταθεί ξανά στα πόδια της. Κι αν σε μεγάλο βαθμό το κατάφερε, η μεταμόρφωση που υφίσταται η βιομηχανία αυτοκινήτου στο σύνολο της και το γεγονός ότι οι “παραδοσιακοί” κατασκευαστές κυνηγούν νεοσύστατες εταιρίες από τις Η.Π.Α. και κυρίως από την Κίνα που λανσάρουν πλήρως ή μερικώς εξηλεκτρισμένα προϊόντα σε πολύ μεγάλο εύρος τιμών, βάζουν δύσκολα στην Volkswagen.
Τόσο δύσκολα που ο επικεφαλής της, Thomas Schaefer δεν δίστασε να δηλώσει ότι “οι προϋπάρχουσες δομές, διαδικασίες και τα υψηλά κόστη” κάνουν την Volkswagen μη ανταγωνιστική. Η δήλωση αυτή έγινε κατά τη διάρκεια ενός staff meeting στα κεντρικά της μάρκας στο Wolfsburg και επί της ουσίας, αποτελεί τον πρόλογο των μέτρων εξορθολογισμού και περικοπών που είχε προαναγγείλει η Volkswagen το περασμένο καλοκαίρι. Η εταιρία είχε αναφέρει ότι σκοπεύει να εκμεταλλευτεί την “δημογραφική καμπύλη” ώστε να μειώσει το ανθρώπινο δυναμικό της αλλά τόνισε ότι μέχρι το 2029 τουλάχιστον, δεν πρόκειται να προχωρήσει σε απολύσεις. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως θα επιδιώξει συμφωνίες για μερική ή πρόωρη συνταξιοδότηση για μία μερίδα των εργαζομένων αλλά ο επικεφαλής του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού της, Gunnar Kilian, σημείωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος των περικοπών που αναμένεται να αγγίξουν τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ δεν θα προέρχεται από μείωση του εργατικού δυναμικού.
Το μέλλον της Volkswagen δεν περιλαμβάνει όμως μονάχα περικοπές. Δυστυχώς, αυτές είναι απαραίτητες ώστε να εξοικονομηθούν κεφάλαια τα οποία θα επενδυθούν για την εξέλιξη νέων προϊόντων τόσο για την ίδια όσο και για άλλες μάρκες του ομίλου. Ένα από τα σημαντικότερα είναι η Scalable Systems Platform που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για οτιδήποτε από ένα αστικό hatchback 120 ίππων μέχρι supercar με τετραψήφια ιπποδύναμη. Μία αρχιτεκτονική που δημιουργεί νέα δεδομένα όσον αφορά στις οικονομίες κλίμακας αλλά δεν πρόκειται να είναι έτοιμη πριν το 2026.