Fiat Νέο 500 3+1 – Chic και (πιο) πρακτικό

Fiat Νέο 500 3+1 – Chic και (πιο) πρακτικό

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η πρώτη γνωριμία μου με την τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης με το Νέο 500 3+1 ήταν καρμική. Η μοίρα μου επιφύλαξε να έρθω σε επαφή για πρώτη φορά με το μέλλον του αυτοκινήτου με την ίδια μάρκα που ήρθα σε επαφή με το αυτοκίνητο γενικότερα. Από την ηλικία που άρχισα να διαμορφώνω αναμνήσεις είμαι μέσα σε ένα Fiat. Fiat είναι και το αυτοκίνητο που οδηγώ τα τελευταία 20 χρόνια περίπου οπότε είναι ταιριαστό που το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο που πιάνω στα χέρια μου για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της μίας… βόλτας είναι το Νέο 500.

Όπως είναι ταιριαστό που το Νέο 500 είναι το πρώτο EV της ιταλικής μάρκας, συνεχίζοντας την ιστορία που ξεκίνησε άτυπα με το 500 “Topolino” λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του ’30, συνεχίστηκε με το κλασικό 500 της δεκαετίας του ’50 και γράφεται ακόμα με το 500 του 2007. Οφείλουμε να σημειώσουμε βεβαίως πως το μικρό της ιταλικής μάρκας έχει φύγει από τις ρίζες του ως ένα προσιτό μέσο μετακίνησης για τις μάζες και έχει ενστερνιστεί μία πιο… lifestyle φιλοσοφία. Γι’ αυτό είναι κατά τη γνώμη μου το ιδανικό όχημα, κυριολεκτικά και μεταφορικά, για τις ηλεκτρικές βλέψεις της Fiat σε αυτό το σημείο της εξέλιξης της τεχνολογίας της ηλεκτροκίνησης.

Τα τελευταία χρόνια κατακρίνω την Fiat για πολλά πράγματα αλλά δεν μπορώ να μην της αναγνωρίσω το γεγονός ότι έχει καταφέρει να καθιερώσει το 500 ως ένα διαχρονικό lifestyle όχημα. Τώρα κάνει το ίδιο και στα ηλεκτρικά προσφέροντας το φημισμένο ιταλικό στιλ σε ένα κατεξοχήν αστικό πακέτο, γνώριμο για τους πολλούς αλλά ταυτόχρονα, δραστικά διαφορετικό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το design που χάρη στην ενσωμάτωση κλασικών στοιχείων επιτρέπει την άμεση αναγνώριση του αυτοκινήτου ως Fiat 500, αλλά χωρίς να μοιάζει απότοκο και τετριμμένο.

Είναι η αποθέωση της έννοιας του “ρετρομοντερνισμού” με κερασάκι στην τούρτα την ενσωμάτωση της ασυμμετρίας μέσω της μικρής τρίτης πόρτας στην πλευρά του συνοδηγού. Αυτή ανοίγει αντίθετα από την κυρίως (αλλά όχι πριν από αυτήν για λόγους ασφάλειας) και βελτιώνει δραστικά την προσβασιμότητα στις πίσω θέσεις χωρίς να θυσιαστεί το παραμικρό στον τομέα του στιλ ή σημαντικότερα, της ασφάλειας. Ένα χαρακτηριστικό που έγινε εφικτό χάρη στο νέο πλαίσιο του ηλεκτρικού 500 που επιτρέπει την αφαίρεση της κεντρικής κολώνας από την πλευρά του συνοδηγού διατηρώντας την ακαμψία του συνόλου αλλά και το συνολικό επίπεδο παθητικής ασφάλειας και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερη αύξηση του βάρους καθώς το 500 3+1 ζυγίζει μόλις 30 κιλά περισσότερο από το hatchback και έτσι δεν επηρεάζονται αισθητά ούτε οι επιδόσεις, ούτε η αυτονομία.

Κατά τα άλλα, δεν έχει αλλάξει τίποτα σε σύγκριση με  το standard hatchback Νέο 500 – ούτε σχεδιαστικά, ούτε μηχανικά. Απλά η έκδοση “3+1” είναι μία πιο πρακτική εκδοχή του απευθυνόμενη είτε σε αυτούς που τους ελκύει το gimmick της “Magic Door” είτε σε αυτούς που προβλέπουν ότι θα κάνουν συχνή χρήση των πίσω θέσεων. Το άγχος στην δική μου περίπτωση ξεκίνησε πριν καν πάρω τα χέρια μου το κομψό κλειδί του ηλεκτρικού 500.

Η Fiat αναφέρει πως το ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο του αυτοκινήτου της δοκιμής αποτελούνταν από έναν ηλεκτροκινητήρα 118 ίππων και 220 Nm ροπής και μία μπαταρία 42 kWh η οποία εξασφαλίζει αυτονομία της τάξης των 320 χιλιομέτρων στον μικτό κύκλο. Ως… παρθένος στην τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης όμως, εγώ έπαθα μία προκαταβολική και ακραία εκδοχή του range anxiety αδυνατώντας να σκεφτώ οτιδήποτε άλλο πέραν του “τι θα γίνει αν εξαντληθεί το φορτίο;”. Κι αν μείνω στη μέση του δρόμου; Αν δεν βρίσκω φορτιστή; Αν τα 320 χιλιόμετρα είναι υπεραισιόδοξη ως πρόβλεψη; Ρεζίλι θα γίνουμε…

Όλοι οι φόβοι και όλο το άγχος εξανεμίστηκαν όταν περιεργάστηκα το αυτοκίνητο και άνοιξα την πόρτα για να μπω μέσα. Το Νέο 500 έχει μία ανεξήγητη ικανότητα να σε ηρεμεί – σαν να έχει φωνή και να σε καθησυχάζει ψιθυρίζοντας “όλα θα πάνε καλά”. Κάτι το μοντέρνο design, κάτι τα όμορφα διακοσμητικά και κάτι το εξ ορισμού ήσυχο κινητήριο σύνολο που έρχεται στη ζωή με το πάτημα ενός κουμπιού και το Νέο 500 δημιουργεί μία ατμόσφαιρα γαλήνης που είτε θέλεις είτε όχι, σε επηρεάζει.

Τα πρώτα μέτρα είναι αναγνωριστικά ώστε να συνηθίσεις την αμεσότατη απόκριση του πεντάλ του γκαζιού, την αμεσότατη ροπή του ηλεκτροκινητήρα αλλά και την συμπεριφορά του συστήματος πέδησης με την ρυθμιζόμενη ανάκτηση ενέργειας. Όλα καλά, εξακολουθεί να είναι αυτοκίνητο και όχι διαστημόπλοιο: το δεξί πεντάλ επιταχύνει, το αριστερό επιβραδύνει, το τιμόνι είναι ελαφρύ και στερείται ιδιαίτερης αίσθησης αλλά ας είμαστε ρεαλιστές.

Για να έχω το κεφάλι μου ήσυχο βεβαίως, το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να αλλάξω το πρόγραμμα οδήγησης από το “Normal” στο “Range” που ενεργοποιεί την λειτουργία one-pedal-drive επιτρέποντας την χρήση του πεντάλ του γκαζιού τόσο για την επιτάχυνση όσο και για την επιβράδυνση αφού όσο λιγότερο το πατάς τόσο ισχυρότερη είναι η πέδηση από την ανάκτηση ενέργειας. Όσο ανόητο κι αν σου ακούγεται, μετά από λίγα λεπτά με το Νέο 500 ένιωσα σαν τους πιθήκους μπροστά από τον μονόλιθο στο έργο “Space Odyssey” του Arthur C. Clarke.

Ζούσα μία νέα εμπειρία οδήγησης. Η απουσία μηχανικών θορύβων σε συνδυασμό με την πολύ καλή ηχομόνωση σήμαιναν πως ήμουν προστατευμένος από την παράνοια της αστικής μετακίνησης. Η εξαιρετική λειτουργία της ανάρτησης που κρύβει τεχνηέντως το γεγονός ότι το Νέο 500 ζυγίζει σχεδόν 1.5 τόνους και διαχειρίζεται με επιτυχία τις κλασικές ανωμαλίες και κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων σε συνδυασμό με το άκαμπτο πλαίσιο και την ποιότητα κατασκευής και συναρμογής του μικρού, ιταλικού ηλεκτρικού που δεν επιτρέπει κραδασμούς ή συντονισμούς στην καμπίνα προσθέτουν ένα επιπλέον επίπεδο ηρεμίας.

Η δυνατότητα του αυτοκινήτου να επιταχύνει άμεσα δίνει την εντύπωση ότι το Νέο 500 είναι πιο ελαφρύ από ότι είναι, κυριολεκτικά και μεταφορικά, και επιτρέπει στον οδηγό να κινηθεί σβέλτα σε αστικές συνθήκες. Το γεγονός δε, ότι η μέση κατανάλωση της δοκιμής (χωρίς να κυνηγάω κάποιο ρεκόρ) κυμαίνεται στις 16 kWh ανά 100 χιλιόμετρα σημαίνει πως η πραγματική αυτονομία φτάνει άνετα τα 250 χιλιόμετρα και μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω με την ευρύτερη χρήση του προγράμματος “Sherpa” που περιορίζει την μέγιστη ταχύτητα στα 80 km/h και την κατανάλωση ενέργειας των υποσυστημάτων του αυτοκινήτου.

Ξεπέρασα γρήγορα λοιπόν το range anxiety… Ακόμα και όταν το φορτίο της μπαταρίας εξαντληθεί, η ταχεία φόρτιση με 85 kW προσθέτει 50 χιλιόμετρα αυτονομίας σε μόλις 5 λεπτά ή αν προτιμάς, για το 0-80% χρειάζονται 35 λεπτά! Προφανώς η χρήση οικιακής πρίζας 2.3 kW απαιτεί 15 ώρες για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας αλλά ένα wallbox με φόρτιση στα 11 kW μειώνει αυτόν τον χρόνο στις 4 ώρες και 15 λεπτά. Γιατί να αγχώνομαι λοιπόν;

Δεν ξέρω αν το έχεις καταλάβει μέχρι τώρα αλλά ας ανακεφαλαιώσουμε: το ηλεκτρικό Fiat Νέο 500 μου άρεσε πάρα πολύ. Θα μπορούσα να πω ότι με ενθουσίασε! Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι δεν έχει μειονεκτήματα. Η επιλογή της εταιρίας για παράδειγμα, να μετατρέψει το “κιβώτιο ταχυτήτων” σε κουμπιά προβάλει κάποια ερωτήματα σε επίπεδο εργονομίας, η κάμερα οπισθοπορείας θα μπορούσε να έχει υψηλότερη ευκρίνεια, κάποια υλικά κυρίως στις πόρτες αλλά και στα χαμηλά κομμάτια της κεντρικής κονσόλας θα μπορούσαν να είναι πιο ποιοτικά αλλά τα πλεονεκτήματα είναι περισσότερα και κατά τη γνώμη μου, πιο σημαντικά.

Όπως για παράδειγμα η άνεση των καθισμάτων με τις “Seaqual” επενδύσεις που κατασκευάζονται από ανακυκλωμένα πλαστικά που έχουν ανασυρθεί από την θάλασσα, η άνετη και απροβλημάτιστη λειτουργία του συστήματος ψυχαγωγίας και ενημέρωσης είτε με το λογισμικό της Fiat είτε μέσω Android Auto και η εύχρηστη και γρήγορη οθόνη 10.25’’ μεταξύ άλλων, αλλάζουν την διάθεση του οδηγού προς το καλύτερο σε κάθε μικρή διαδρομή και λέω μικρή γιατί τα δύο μεγαλύτερα μειονεκτήματα του Fiat Νέο 500 3+1 είναι το εξής ένα: Πρόκειται για ένα καθαρά αστικό όχημα με τιμή που ξεκινά από τα €36.000 – €37.000 περίπου, τα οποία είναι σεβαστά σε κάθε περίπτωση και τα οποία μειώνονται κατά 8000 Ευρώ (ή 9000 Ευρώ αν υπάρχει και απόσυρση) από το πρόγραμμα “κινούμαι ηλεκτρικά”.

Κατανοώ ότι πρόκειται για ένα lifestyle μοντέλο με τεχνολογία η οποία δεν απευθύνεται ακόμα σε όλους και πως στα ίδια επίπεδα κυμαίνεται και ο ανταγωνισμός (λέγε με Honda e) αλλά δυσκολεύομαι να δικαιολογήσω την καταβολή ενός τέτοιου ποσού για ένα δεύτερο αυτοκίνητο – γιατί πρώτο και μοναδικό δεν μπορεί να είναι ούτε το Νέο 500, ούτε το Honda e με τους εγγενείς περιορισμούς τους. Γι’ αυτούς που μπορούν, το Νέο 500 είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο που δεν απογοητεύει πουθενά – ούτε στις δυνατότητες, ούτε στην ποιότητα κύλισης, ούτε στο design, ούτε στους χώρους. Μακάρι να μπορούσα να το αποκτήσω.

Prev Post Οι λόγοι που κάνουν το Nissan e-POWER ξεχωριστό
Next Post Το Pininfarina Battista τρομάζει με την επιτάχυνση του
Σχετικά άρθρα
or

For faster login or register use your social account.

Connect with Facebook