Η νέες τεχνολογίες που έχουν βρει τον δρόμο τους για την αγορά και η ανάγκη των κατασκευαστών για ολοένα και περισσότερα κέρδη έχουν ήδη αλλάξει το αυτοκίνητο όπως το γνωρίζαμε τα τελευταία χρόνια και θα το αλλάξουν ακόμα περισσότερο στο προσεχές μέλλον. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα που θα μπορούσαμε να φανταστούμε (εκτός από τον εξηλεκτρισμό και την συνδεσιμότητα) έχει να κάνει με το συνδρομητικό μοντέλο που δοκιμάζουν οι κατασκευαστές: ένα μοντέλο κατά το οποίο το εκάστοτε όχημα είναι ήδη εξοπλισμένο με το απαραίτητο hardware αλλά η λειτουργία διάφορων υποσυστημάτων είναι “κλειδωμένη” πίσω από μία συνδρομή. Φαντάσου λοιπόν να ενεργοποιείς και να πληρώνεις κατά συνέπεια, τα θερμαινόμενα καθίσματα σου μόνο τους μήνες του χειμώνα ή το σύστημα κλιματισμού μονάχα το καλοκαίρι. Η Mercedes ήδη προσφέρει την επιλογή μίας ετήσιας συνδρομής ύψους 600-900 δολαρίων στους κατόχους των EQE και EQS που θέλουν να μειώσουν κατά σχεδόν 1.0 δευτερόλεπτο τον χρόνο που απαιτείται για το 0-100 αλλά παράλληλα, προσφέρει και το εφ’ άπαξ ξεκλείδωμα αυτής της δυνατότητας έναντι 1.950-2.950 δολαρίων. Το θέμα είναι ποια είναι η γνώμη του αγοραστικού κοινού και η έρευνα της Cox Automotive ίσως να μας δίνει κάποιες απαντήσεις.
Από τους 2.000 ερωτηθέντες, μόλις το 21% έχει γνώση του εν λόγω μοντέλου αν και αυτό δεν είναι ιδιαίτερα περίεργο δεδομένου ότι το συνδρομητικό μοντέλο δεν κυκλοφορεί πολύ καιρό στην αγορά και το αγοραστικό κοινό δεν είχε τον χρόνο να μάθει και να εξοικειωθεί με την ιδέα. Πιο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι το 41% των ερωτηθέντων είναι θετικό στις λεγόμενες “Features on Demand” ή FoD λειτουργίες. Οι περισσότεροι απάντησαν ότι βλέπουν κάποιο όφελος στο συνδρομητικό μοντέλο καθώς τους δίνει την δυνατότητα να δοκιμάσουν κάποιες λειτουργίες χωρίς την ανάγκη μίας μακροχρόνιας δέσμευσης ενώ θετικό είναι και το ότι έχουν την δυνατότητα, μέσω over-the-air αναβαθμίσεων, να… αναβαθμίσουν το αυτοκίνητο τους όταν αυτοί επιθυμούν και με τον τρόπο που επιθυμούν. Πιο σημαντικό όμως, είναι η πεποίθηση από πλευράς αγοραστών ότι το συνδρομητικό μοντέλο θα οδηγήσει σε χαμηλότερες αρχικές τιμές για τα αυτοκίνητα, κάτι που σε αυτό το σημείο όμως, δεν επιβεβαιώνεται από κάπου. Με λίγα λόγια, οι αγοραστές βλέπουν τις συνδρομές ως προστιθέμενη αξία εφόσον υπάρχει κάποιο όφελος στην αρχική τιμή του εκάστοτε οχήματος από την προσθήκη στοιχείων του εξοπλισμού στην λίστα των συνδρομητικών λειτουργιών.
Ανάμεσα στα στοιχεία που προβληματίζουν τους ερωτηθέντες είναι ότι το κόστος των συνδρομών θα είναι αρκετά υψηλό στην αρχή, ενώ υπάρχουν και ανησυχίες που σχετίζονται με την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων. Τα τρία τέταρτα των συμμετεχόντων στην έρευνα πάντως, δεν τρέφουν αυταπάτες για το ποιος είναι περισσότερο ωφελημένος από το συνδρομητικό μοντέλο, συμφωνώντας με την δήλωση ότι “οι FoD λειτουργίες θα επιτρέψουν στους κατασκευαστές να βγάζουν περισσότερα χρήματα” ενώ το 69% δήλωσε ότι αν σε μία εταιρία κάποια συγκεκριμένα στοιχεία του εξοπλισμού που θεωρούν απαραίτητα ήταν διαθέσιμα μονάχα μέσω συνδρομής, μάλλον θα ψώνιζαν από αλλού. Αυτό που φαίνεται να βγαίνει από την έρευνα είναι πως οι καταναλωτές τηρούν συντηρητικά θετική στάση απέναντι στο μοντέλο και σε μεγάλο βαθμό, είναι στο χέρι των κατασκευαστών να τους προσελκύσουν με την τιμιότητα και την αξία των προτάσεων τους. Θα πρέπει να προσέξουν πολύ λοιπόν οι εταιρίες για να μην… κάψουν αυτό το πολύ δυνατό χαρτί που έχουν στα χέρια τους. Στο κάτω-κάτω, οι προβλέψεις σχετικά με το ύψος της συγκεκριμένης αγοράς θα επαληθευτούν μονάχα αν οι πελάτες ψηφίσουν θετικά με την τσέπη τους και για να το κάνουν αυτό, θα πρέπει να δούνε το όφελος.