Η εποχή του εξηλεκτρισμού προχωράει με πολύ γοργά βήματα από το σύνολο σχεδόν της αυτοκινητοβιομηχανίας, σε αντίθεση με το θέμα των υποδομών του οποίου η εξελικτική πορεία δεν είναι η προσδοκώμενη. Στη πράξη αυτό σημαίνει πως τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα απευθύνονται κατά βάση σε όσους έχουν τη δυνατότητα να φορτίζουν στο σπίτι ή στην εργασία τους. Τη δυσκολία αυτή έχουν φροντίσει να την καλύψουν και μάλιστα σε πολύ σημαντικό βαθμό τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα που παρά τις επικρίσεις που δέχονται για το βάρος, την αυτονομία και το γεγονός πως οι ιδιοκτήτες τους δεν μπαίνουν συχνά στη διαδικασία της φόρτισής του. Πολύ δε περισσότερο οι νέες ή οι ανανεωμένες εκδόσεις των μοντέλων αυτών, με την αισθητά αυξημένη ηλεκτρική αυτονομία που προσφέρουν.
Και ένα τέτοιο, πολύ χαρακτηριστικό, παράδειγμα αποτελεί η ανανεωμένη X5 στην plug-in υβριδική της έκδοση. Ένα αυτοκίνητο που από τη μία διατηρεί και μάλιστα ενισχύει όλα εκείνα τα δυναμικά χαρακτηριστικά που ανέκαθεν συναντούσαμε στο μεγάλο SUV της BMW, ενώ από την άλλη η τεχνολογία που διαθέτει σε όλα τα επίπεδα, αναδεικνύει για πολλοστή φορά το βάθος της τεχνογνωσίας που διαθέτει η συγκεκριμένη μάρκα. Η BMW X5 50e, όπως είναι το πλήρες όνομά της εξακολουθεί να είναι ένα μεγάλο και πολυτελές όχημα ελευθέρου χρόνου, με ιδιαίτερα υψηλές ικανότητες παντού, το οποίο στη συγκεκριμένη του έκδοση, μπορεί να χαρακτηριστεί και ως φιλικό προς το περιβάλλον, όπως θα διαβάσετε στη συνέχεια της δοκιμής μας. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Διακριτικά ανανεωμένη
Όταν έχεις στην γκάμα σου ένα μοντέλο το οποίο αφενός σε έβαλε στο κόσμο των SUV, ήταν η πρώτη Χ πρόταση της BMW, πρίν από σχεδόν 25 χρόνια (η πρώτη της γενιά παρουσιάστηκε το 1999) και έχει πουλήσει πάνω από τρία εκατομμύρια αντίτυπα, αντιλαμβάνεστε πως η προσοχή που οφείλεις να δείξεις είναι πολύ μα πάρα πολύ μεγάλη. Και οι άνθρωποι της BMW το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά και φρόντισαν η ανανέωση της X5 να είναι μεν αισθητική, αλλά διακριτική.
Για παράδειγμα νέες είναι και φαίνονται οι επιλογές της εταιρείας που έχουν να κάνουν με την ευρεία χρήση των led στα φωτιστικά σώματα. Επιλογές που εκσυγχρονίζουν την όψη του μεγάλου αμαξώματος. Τόσο εμπρός, όσο και πίσω, τα φωτιστικά σώματα παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της εικόνας της X5, βάζοντας σε περίοπτη θέση τη διάθεση για κομψότητα, στοιχείο αναγκαίο σε ένα αυτοκίνητο με τις διαστάσεις της X5. Οι φωτεινές “γωνιές” των εμπρός φώτων, με το χαρακτηριστικό dimmer άναμμα σε όλες τις λειτουργίες, κάνουν το σύνολο πιο εκλεπτυσμένο από όσο θα του επέτρεπε ο μεγάλος όγκος του μόνος του να δείξει.
Με το μήκος να πλησιάζει τα πέντε μέτρα ( 4,935 μέτρα για την ακρίβεια), το πλάτος να ξεπερνά ελαφρώς τα δύο μέτρα και το ύψος να φθάνει τα 1,755 μέτρα, η Χ5 είναι δεδομένο πως δεν θα περάσει από πουθενά απαρατήρητη. Το μεταξόνιο βρίσκεται στα 2,975 μέτρα ενώ η ύπαρξη της αερανάρτησης αυξομειώνει την απόσταση από το έδαφος, η οποία στη κανονική της θέση βρίσκεται στα 21,4 εκατοστά, ανάλογα με τις διαθέσεις του οδηγού και το τερέν στο οποίο κινείται. Επίσης αξίζει να σημειώσουμε πως η πόρτα του χώρου των αποσκευών εξακολουθεί να είναι διαιρούμενη, προκειμένου να διευκολύνεται η φόρτωση των αντικειμένων.
Σημαντικές αλλαγές στην εικόνα του εσωτερικού
Το εσωτερικό, διαθέτει εκείνη την ποιότητα, το φινίρισμα, την αισθητική που στοιχειοθετούν την εικόνα και την αίσθηση της αυθεντικής πολυτέλειας και της σύγχρονης ψηφιοποίησης. Στην ανανεωμένη Χ5 βρίσκει εφαρμογή η κυρτή οθόνη BMW Curved Display που αποτελείται από μια οθόνη 12,3″ για τον πίνακα των οργάνων και μια μεγαλύτερη 14,9″ αφής για το infotainment που προσφέρει πρόσβαση και μέσω φυσικού περιστροφικού διακόπτη στη βάση της κεντρικής κονσόλας, όπου και βρίσκονται οι διακόπτες παραμετροποίησης προγραμμάτων οδήγησης (Sport, Hybrid, Electric) και της ρύθμισης του ύψους της αερανάρτησης.
Οι χώροι, η ποιότητα και η τεχνολογία είναι στοιχεία που προφανώς αναμένεις να συναντήσεις στο εσωτερικό μίας BMW X5. Ωστόσο και παρά το γεγονός ότι πηγαίνεις προετοιμασμένος και υποψιασμένος, συνειδητοποιείς πως όλα είναι πολύ καλύτερα σε σχέση με αυτό που έχεις στο μυαλό σου. Μπαίνοντας στη θέση του οδηγού ψηλά, αρχοντικά θα λέγαμε, έχεις καλή περιμετρική ορατότητα και τη δυνατότητα να διαχειρίζεσαι τα πολλά συστήματα και την πάμπολλη πληροφόρηση. Σε ότι έχει να κάνει με τη ποιότητα των υλικών και της κατασκευής, διαπιστώνεις πως οι Γερμανοί την εξελίσσουν συνεχώς καθώς όχι μόνο δεν υπάρχει σημείο αρνητικής κριτικής, αλλά όλη η κατασκευή σου δίνει την εντύπωση ότι θα διατηρήσει τα ίδια ποιοτικά χαρακτηριστικά σε βάθος πολλών ετών.
Σε ότι αφορά στους διαθέσιμους χώρους και παρά το γεγονός της ύπαρξης των μπαταριών, αυτοί παραμένουν παραπάνω από ικανοποιητικοί. Πιο συγκεκριμένα έχουν τοποθετηθεί χαμηλά στο πάτωμα, χωρίς να επηρεάζουν τους χώρους για τους επιβάτες αλλά μόνο τον διαθέσιμο χώρο για τις αποσκευές, καθώς αυτός έχει μειωθεί κατά 150 λίτρα και πλέον βρίσκεται στα 500, ενώ αν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα, αυτός εκτοξεύεται στα 1720 λίτρα.
Plug–in υβριδικό με ουσία και λόγο ύπαρξης
Η αλήθεια είναι πως τα plug-in υβριδικά με την ονομαστική αυτονομία των 50 χιλιομέτρων και την πραγματική των 37 έως 40 χιλιομέτρων, δεν προσφέραν ουσιαστική λύση και ήταν και ο λόγος της αρνητικής κριτικής που δέχθηκε η συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων. Στην περίπτωση όμως της X5 50e η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική. Πιο συγκεκριμένη οι μπαταρίες Li-Ion με ωφέλιμη χωρητικότητα 25,7KWh σύμφωνα με την BMW προσφέρουν ηλεκτρική αυτονομία για 67 έως 87 χιλιόμετρα με βάση το πρωτόκολλο WLTP. Στην πράξη και κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας η αυτονομία της με ηλεκτρική ενέργεια ήταν στη περιοχή των τα 70 χιλιόμετρων. Σε ότι έχει να κάνει με τη κατανάλωση, αυτή εξαρτάται από δύο παράγοντες. Ο πρώτος είναι αν τη φορτίζετε και ο δεύτερος αφορά στον τρόπο που οδηγείτε.
Και ειδικά ο τρόπος που οδηγείτε καθώς η συνύπαρξη εντός τρίλιτρου, εξακύλινδρου twin power turbo κινητήρα βενζίνης με 313 ίππους και 450 Nm ροπής και ενός ηλεκτροκινητήρα 197 ίππων, εκτοξεύουν την συνδυαστική ισχύ στους 490 ίππους, οπότε αντιλαμβάνεστε πως η αυτοσυγκράτηση με το γκάζι, είναι μία πάρα πολύ δύσκολη υπόθεση. Το οκτάρι κιβώτιο steptronic μεταδίδει τη κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, μέσω του γνωστού μας x drive και οι επιδόσεις είναι πραγματικά καταιγιστικές για ένα SUV του οποίου το βάρος ξεπερνάει τους 2,5 τόνους. Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 4.8’’ ενώ η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 250 χλμ./ώρα.
Σε ότι έχει να κάνει με την κατανάλωση σε μικτές συνθήκες κίνησης και μέχρι τα 140 χλμ./ώρα με τη χρήση του Υβριδικού προφίλ οδήγησης η δική μας κατανάλωση όσο η μπαταρία είχε ρεύμα ήταν στα 4.5 λτ./100 χλμ ενώ όταν το ρεύμα τελείωσε αυτή ανέβηκε στα στα 9.5 λτ./100 χλμ. Βεβαίως όταν επιλέξαμε τη sport ρύθμιση και απολαύσαμε πραγματικά οδήγηση, τότε όπως ήταν λογικό και αναμενόμενο, το νούμερο ανέβηκε αρκετά.
Άνεση και απόλαυση μαζί
Και ενώ κάθε φορά που είναι να δοκιμάσουμε ένα τέτοιο αυτοκίνητο λέμε «εντάξει πόσο καλύτερο μπορεί να είναι από το προηγούμενο» κάθε φορά διαπιστώνουμε πως πάντα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης και μάλιστα σημαντικό. Μπαίνεις στη θέση του οδηγού, κάθεσαι ψηλά, αρχοντικά, ρυθμίζεις τα πάντα ηλεκτρικά εκεί ακριβώς που θέλεις και ξεκινάς. Η εντελώς αθόρυβη λειτουργία, είναι προφανώς αναμενόμενη λόγω του ηλεκτροκινητήρα. Το θέμα είναι ότι αυτή η ησυχία, αυτή η ηρεμία, συνεχίζεται και όταν βγείς στην εθνική οδό και ξεκινήσεις το ταξίδι. Η στάνταρ αερανάρτηση απορροφά σχεδόν το σύνολο των ανωμαλιών που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι πανέμορφοι και τεράστιοι τροχοί των 21 ιντσών με τα ακόμη πιο θηριώδη ελαστικά με το 35άρι προφίλ.
Φυσικά ο κίνδυνος να ξεχαστείς στην ηρεμία του εσωτερικού και να τα «τραυματίσεις» σε μία από τις πολλές λακκούβες των ελληνικών δρόμων, είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο. Η απίστευτη ποιότητα κύλισης, σε συνδυασμό με τη παροιμιώδη ηχομόνωση, μετατρέπουν την X5 σε ένα αυτοκίνητο ικανό να διανύσεις 500 χιλιόμετρα και μην έχεις χορτάσει οδήγηση. Και αν όλα αυτά είναι λογικά, στην ευθεία της εθνικής οδού, στις στροφές του Δομοκού και της Κατάρας, δεν πιστεύεις ότι ένα υψηλό και ογκώδες SUV μπορεί να στρίψει με αυτόν τον τρόπο.
To συμπαγές πλαίσιο και οι σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις σε συνδυασμό με τις λογικές κλίσεις και τα δυνατά και ανθεκτικά φρένα, μεταμορφώνουν την X5 σε GTi, με την άνεση και την αρχοντιά να είναι πάντα τα κυρίαρχα στοιχεία. Για το τέλος αφήσαμε τα 111000 Ευρώ από τα οποία ξεκινάει η BMW X5 50e, τα οποία ναι είναι πολλά, αλλά κάποιες κατασκευές έχουν και το ανάλογο τίμημα.