Mία από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που έριξαν σημαντικό βάρος στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, ήταν η VW. Φρόντισε μάλιστα να δημιουργήσει μία αρκετά ευρεία γκάμα αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψει όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες. Και μπορεί πλέον η ηλεκτροκίνηση να βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής σε ότι αφορά στην εξέλιξή της, ωστόσο η VW φροντίζει να εμπλουτίζει συνεχώς την γκάμα των ID μοντέλων της. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά μοντέλα της σειράς ID, είναι χωρίς αμφιβολία το ID.5 καθώς ανήκει στη κατηγορία των coupe SUV η οποία γνωρίζει σημαντική άνθηση τα τελευταία χρόνια.
Εμείς στη διάθεσή μας για δοκιμή, είχαμε την κορυφαία έκδοση της γκάμας του ID.5, την GTX των 299 ίππων, με την οποία κάναμε πάνω από 1500 χιλιόμετρα προκειμένου να σχηματίσουμε μία όσο το δυνατόν πιο πλήρη και ολοκληρωμένη εικόνα. Και όσοι φανταστείτε πως η συγκεκριμένη έκδοση είναι προσανατολισμένη στην γρήγορη και απολαυστική οδήγηση, με χαρακτηριστικά από GTi, μάλλον θα πρέπει να προσγειωθείτε καθώς το ID.5 είναι ένα gran turismo ηλεκτρικό, από το οποίο φυσικά δεν λείπουν οι επιδόσεις. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή και με τη σειρά.
Αρκούντως εντυπωσιακό εξωτερικά
Με την εμφάνιση των εμπρός φωτιστικών σωμάτων, την ξεχωριστή σχεδίαση του προφυλακτήρα, τους εντυπωσιακούς αεραγωγούς και την πληθωρική επιφάνεια στο καπό, οι σχεδιαστές του ID.5 GTX ήθελαν του προσδώσουν μία αίσθηση αυτοπεποίθησης και συγκρατημένου εντυπωσιασμού. Οι ειδικά σχεδιασμένοι αεραγωγοί ID.5 GTX του δίνουν μια πιο ισχυρή αίσθηση σε σχέση με το ID.5, ενώ Συνολικά, οι σχεδιαστικές γραμμές του είναι απαλές και αέρινες και ταυτόχρονα sport και μυώδεις.
Οι κοντοί πρόβολοι και οι μεγάλοι τροχοί ενισχύουν την εντυπωσιακή του προσωπικότητα, ενώ έχει μήκος 4,60 μέτρα, πλάτος 1,85 μέτρα και ύψος 1,61 μέτρα. Οι εμπρός κολόνες με την έντονη κλίση τους δίνουν στη γραμμή της οροφής μια κομψή ροή, ενώ στο πίσω μέρος οι οριζόντιες γραμμές τονίζουν το πλάτος του αμαξώματος. Η διακριτική αεροτομή και τα πίσω φώτα LED, με τρισδιάστατο σχεδιασμό και μία φωτιζόμενη μπάρα να διατρέχει ολόκληρο το πλάτος, ολοκληρώνουν το σχεδιασμό του πίσω μέρους του ID.5 GTX. Το προαιρετικό πακέτο Design διαθέτει προβολείς LED matrix, οι οποίοι είναι στάνταρ στο ID.5 GTX.
Mε έμφαση στην ευρυχωρία το εσωτερικό του
Το ID.5 GTX διαθέτει ένα ευρύχωρο εσωτερικό με υψηλής ποιότητας υλικά και ευχάριστη ατμόσφαιρα. Χάρη στο μεταξόνιο των 2,77 μέτρων και την αρχιτεκτονική εξοικονόμησης χώρου που βασίζεται στην MEB πλατφόρμα, το εσωτερικό έχει πολύ έντονη την αίσθηση ευρυχωρίας. Παρά την κεκλιμένη, σπορτίφ γραμμή οροφής, το εσωτερικό είναι ευρύχωρο με μοντέρνα, ζεστή και κομψή αίσθηση. Ο σχεδιασμός του τονίζει τη συνολική αισθητική, ενώ ο πίνακας οργάνων φαίνεται να αιωρείται ελαφρά, καθώς δεν είναι συνδεδεμένος με την κεντρική κονσόλα. Μαλακή επιφάνεια καλύπτει το πάνω μέρος του πίνακα οργάνων και ξεχωρίζει για τη ραφή στο κέντρο. Ο εσωτερικός φωτισμός Ambient των 10 διαφορετικών χρωμάτων διαγράφει τις γραμμές του εσωτερικού. Η αρχιτεκτονική φωτισμού του ID.5 GTX αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σχεδιαστικής ιδέας.
Η φιλοσοφία χειρισμού είναι μοντέρνα και απλή, βελτιωμένη και διαισθητική. Στο επίκεντρο της ιδέας βρίσκονται δύο οθόνες. Η οθόνη του οδηγού (5,3 ίντσες) ελέγχεται με χειριστήρια αφής στο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών. Στο μέσο του πίνακα οργάνων φιλοξενείται η οθόνη αφής για το σύστημα πλοήγησης, τις τηλεφωνικές λειτουργίες, τα μέσα ενημέρωσης, τα συστήματα υποβοήθησης και τις ρυθμίσεις του οχήματος. Η οθόνη έχει διαγώνιο 12 ιντσών στον στάνταρ εξοπλισμό. Το ID.5 GTX διαθέτει Infotainment Package από το βασικό εξοπλισμό, ενώ είναι από τα πρώτα Volkswagen που διαθέτουν θύρες USB-PD (Power Delivery).
Οι θύρες βρίσκονται στο χώρο επιβατών και είναι σε θέση να φορτίζουν μεγαλύτερες και πιο ισχυρές συσκευές, όπως φορητούς υπολογιστές, με ισχύ έως και 45 Watt. Η διεπαφή κινητού τηλεφώνου Comfort συνδέει την κεραία του smartphone με την κεραία του οχήματος και επιτρέπει τη φόρτιση χωρίς επαφή για συσκευές με λειτουργία ασύρματης φόρτισης. Η στάνταρ λειτουργία App-Connect επιτρέπει την προβολή στην οθόνη Infotainment των εφαρμογών από το smartphone, όπως το Apple CarPlay και το Google Android Auto. Το πακέτο Infotainment περιλαμβάνει επίσης τη λειτουργία πλοήγησης και τις υπηρεσίες We Connect Plus, οι οποίες συνδέουν το ID.5 GTX με το smartphone του ιδιοκτήτη και τις συνθήκες κυκλοφορίας.
Aπό τεχνολογικής άποψης
Στο ID.5 GTX υπάρχει ένας ηλεκτροκινητήρας σε κάθε άξονα. Στον πίσω άξονα έχει τοποθετηθεί το ίδιο σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη των 204 ίππων που έχουν και οι πισωκίνητες εκδόσεις, που εδώ συνδυάζεται με έναν ασύγχρονο ηλεκτροκινητήρα 109 ίππων, αρκετά κόμπακτ σε διαστάσεις και βάρος, ο οποίος κινεί τους εμπρός τροχούς. H ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται σε μία μπαταρία με καθαρό ενεργειακό περιεχόμενο 77 kWh, όπου οι δυνατότητες φόρτισης ανέρχονται στα 11 kW εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) και έως 135 kW συνεχόμενου ρεύματος (DC).
Συνδυαστικά οι δύο ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν μέγιστη συνολική ισχύ 299 ίππων, η συνδυαστική ροπή φτάνει τα 460 Nm, ενώ η ηλεκτρική συνεργασία των δύο μοτέρ χαρίζει τετρακίνητα χαρακτηριστικά στο σύνολο. Στο ID.5 GTX, συντονιστής της συνεργασίας των δύο κινητήρων, είναι το σύστημα VDM, τo οποίο συνεργάζεται εμπρός με το προηγμένο ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό XDS+ και φυσικά το σύστημα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς ESC, το οποίο διαθέτει μία επιπλέον βαθμίδα, αυτή της sport λειτουργίας, που επιτρέπει κάποια γλιστρήματα.
Άνετο
Από τα πρώτα χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του VW ID.5 GTX αντιλαμβάνεσαι πως οι δημιουργοί του ήθελα να φτιάξουν ένα αυτοκίνητο gran tourismo και όχι μία γρήγορη έκδοση του ID.5. Μπορεί φυσικά οι 299 ίπποι και τα μόλις 6.3’’ για το 0-100 χλμ./ώρα να παραπέμπουν σε μία σπορτίφ κατασκευή, ωστόσο όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του συνηγορούν στη κατεύθυνση πως εδώ πρόκειται για μία κατασκευή με προσανατολισμό την άνεση τόσο στο ταξίδι όσο και στη καθημερινότητα, με την ασφαλή οδική συμπεριφορά να είναι το ζητούμενο. Οι μικρές αλλαγές στην ανάρτηση αφήνουν να φανεί μια σπορτίφ προδιάθεση, η οποία θεωρητικά μπορεί να γίνει πιο έντονη με το έξτρα πακέτο Sport Package Plus, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται το progressive steering και η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση.
Όταν ο οδηγός προσπαθήσει να ανεβάσει ρυθμό και να εκμεταλλευτεί την επιπλέον δύναμη η οποία περνάει στο δρόμο, ανάλογα με την περίσταση και από τους τέσσερις τροχούς, τότε δε θα πρέπει να ξεχνάει τις διαδρομές της ανάρτησης, το βάρος και τον όγκο του GTX, τα οποία στην καλή άσφαλτο φέρνουν σε δύσκολη θέση τα ελαστικά των 20 ιντσών. Στο Sport πρόγραμμα η απόκριση στο γκάζι είναι αμεσότερη, καθώς είναι μόνιμα ενεργοποιημένος και ο εμπρός κινητήρας, με εντονότερη ανάκτηση και ελαφρώς πιο σφιχτή αίσθηση του τιμονιού. Σε ολισθηρές επιφάνειες υπάρχει το πρόγραμμα Traction, ενώ η συνηθέστερη επιλογή αποτελεί το Comfort. Για τη μέγιστη δυνατή αυτονομία υπάρχει το πρόγραμμα Eco, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα παραμετροποίησης στο Individual.
Στο ταξίδι και με ταχύτητα που δεν θα ξεπερνάει τα 120 χλμ./ώρα η μέση αυτονομία βρίσκεται στη περιοχή των 350 χιλιομέτρων και αυξάνεται ή μειώνεται αντίστοιχα αν ρίξετε ή αν ανεβάσετε ρυθμούς. Σε αστικό περιβάλλον μπορεί με άνεση να κάνει πάνω από 450 χιλιόμετρα, καθώς η ανάκτηση ενέργειας παίζει το ρόλο της. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα επιβλητικό SUV με εντυπωσιακή εμφάνιση, που προσφέρει υψηλά επίπεδα άνεσης σε ό,τι αφορά τη χωροταξική φιλοξενία αλλά και την κύλιση. Έχει τη δύναμη και το χαρακτήρα που απαιτεί μια ειδική έκδοση, όπως είναι το GTX, αλλά πλέον ο ανταγωνισμός εντείνεται ολοένα και περισσότερο. Σε ότι έχει να κάνει με την τιμή του, αυτή βρίσκεται στα 64.200 ευρώ.