Η Toyota έχει αποδείξει σε πάρα μα πάρα πολλές περιπτώσεις πως αφενός χαράσσει μία δική της, μοναδική αρκετές φορές, στρατηγική, αφετέρου ξέρει πολύ καλά πως να δημιουργεί αυτοκίνητα πρωταγωνιστές. Άλλωστε η εμπορική πορεία των μοντέλων της είναι ο αδιάψευστος μάρτυρας των δύο παραπάνω πραγμάτων. Και εκεί που είχε καθυστερήσει, αρκετά είναι η αλήθεια, να παρουσιάσει ένα κροσσόβερ όχημα στη B κατηγορία, αποφασίζει να δημιουργήσει την Cross έκδοση του Yaris, και να τινάξει την μπάνκα στον αέρα. Αυτό διότι ο συνδυασμός του ονόματος Yaris, πουλάει καλύτερα από ζεστό ζυμωτό ψωμί, με την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τους καλύτερους χώρους, είναι η εγγύηση για πολλές πολλές πωλήσεις.
Αν σε αυτό προσθέσετε την υβριδική τεχνολογία της Toyota, που αποδεδειγμένα μειώνει τη κατανάλωση, σε μία εποχή που η τιμή της βενζίνης είναι ο εφιάλτης όλων μας, αντιλαμβάνεστε πως πρόκειται για ένα ακόμη success story. Το κερασάκι στην συγκεκριμένη ιστορία είναι πως για τους λάτρεις των εκτός δρόμου διαδρομών, υπάρχει και τετρακίνηση έκδοση, κάτι που σημαίνει πως δύσκολα θα βρεθεί υποψήφιος αγοραστής αυτής της κατηγορίας, που δεν καλύψει τις ανάγκες του. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν η υβριδική έκδοση με κίνηση στους δύο τροχούς, που προφανώς παρουσιάζει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Με ξεχωριστή αισθητική
Οι σχεδιαστές της Toyota δεν πήραν απλώς το Yaris και το ψήλωσαν, αλλά θέλησαν να δώσουν μία δική του σχεδιαστική ταυτότητα στην έκδοση Cross. Μία ταυτότητα η οποία όχι απλώς θα το διαφοροποιεί και μάλιστα αισθητά από το Yaris, αλλά θα είναι και ότι πιο διαφορετικό έχει να παρουσιάσει η συγκεκριμένη κατηγορία σήμερα.
Τα ψηλά τοποθετημένα και με πολύ έντονη σχεδίαση φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, οι ογκώδεις προφυλακτήρες, τα μαύρα πλαστικά προστατευτικά τμήματα και η απόσταση από το έδαφος των 170 χιλιοστών, δημιουργούν ένα σύνολο που δεν περνά απαρατήρητο. Οι διαστάσεις του (μήκος 4,180 μέτρα, πλάτος 1,765 μέτρα και ύψος 1,595 μέτρα) καθιστούν σαφές πως πρόκειται για ένα μοντέλο με κομπακτ χαρακτήρα.
Το πίσω μέρος του Yaris Cross αποπνέει δυναμισμό και τονίζει με πολύ έντονο τρόπο το πρεστίζ του ολοκαίνουριου μοντέλου της Toyota. Ομοίως και από το πλάι, όπου τα χαμηλά τοποθετημένα προστατευτικά στις πόρτες με την ονομασία του μοντέλου, διαμορφώνουν μια συνολική εικόνα ευχάριστη και πολύ φρέσκια. Xωρίς αμφιβολία η Ιαπωνική εταιρία μπορεί ως βάση να χρησιμοποίησε το άκρως επιτυχημένο Yaris, δημιούργησε ωστόσο ένα εντελώς διαφορετικό, τουλάχιστον σχεδιαστικά, αυτοκίνητο.
Ίδια εικόνα, διαφορετική χωροταξία
Μπαίνοντας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, αντιλαμβάνεσαι από τη πρώτη στιγμή ότι βρίσκεσαι σε ένα Yaris, σε ότι έχει να κάνει με την εικόνα και τη σχεδίαση. Ωστόσο η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική σε ότι αφορά τους διαθέσιμους χώρους, οι οποίες είναι σαφώς καλύτεροι. Ξεκινώντας από το κομμάτι της σχεδίασης o πίνακας οργάνων με την ψηφιακή του σύνθεση, είναι τυπικός για μοντέλο της Toyota και φυσικά πλήρης σε ότι έχει να κάνει με τις πληροφορίες που μπορεί να ζητήσει ο οδηγός. Η κεντρική οθόνη είναι νέα για τα δεδομένα της Toyota, έχει αρκετά γρήγορο λογισμικό και σχετικά εύκολη πλοήγηση. Πλαισιώνεται από «φυσικούς» διακόπτες που δίνουν πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες, προσεγγίζοντας έτσι και τους πιο παραδοσιακούς που δεν «τα βρίσκουν» με τις επιφάνειες που αλλάζουν ρόλους στην οθόνη αφής των οκτώ ιντσών.
Ο οδηγός του Yaris Cross κάθεται ψηλά και απολαμβάνει πολύ καλή ορατότητα, ενώ η εργονομία και ευχρηστία των διαφόρων επιμέρους χειριστηρίων είναι αρκετά καλή. Από πλευράς χώρων, το περισσότερο ύψος και ο μακρύτερος πίσω πρόβολος κάνουν τη διαφορά, παρά το αμετάβλητο μεταξόνιο. Στην καμπίνα του Yaris Cross θα χωρέσει μια τετραμελής οικογένεια. Επίσης, το πολύ χαμηλό κεντρικό τούνελ διευκολύνει τις ανέσεις στο πίσω κάθισμα, όχι όμως και το σχετικά μικρό άνοιγμα των πίσω θυρών. Γενικά μπορεί ο χώρος για τους πίσω επιβάτες να είσαι σαφώς καλύτερος σε σχέση με αυτόν του Yaris, ωστόσο δεν είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός σε σχέση με τις άλλες προτάσεις της κατηγορίας. Όσο για τις αποσκευές, το πορτ μπαγκάζ των 397 λίτρων είναι αρκετό και φέρει μια εύκαμπτη εταζέρα για περισσότερη πρακτικότητα.
Κατά τα άλλα, οι επιβάτες απολαμβάνουν μία ικανοποιητική πρακτικότητα με την ποιότητα των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί αλλά και αυτή της κατασκευής να μην δημιουργούν καμία απολύτως αρνητική εντύπωση, αλλά να μην ενθουσιάζουν κιόλας. Το Toyota Safety Sense νέας γενιάς περιλαμβάνει οκτώ αερόσακους, Adaptive Cruise Control, αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση δικυκλιστών και πεζών, αναγνώριση οδικών σημάτων, υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας, αυτόματη λειτουργία μεγάλης σκάλας των LED προβολέων και πολλά ακόμη, τα οποία είναι διαθέσιμα στον στάνταρ εξοπλισμό, από τη φθηνότερη έκδοση!
H oυσία της Toyota
Σε μία εποχή που η τιμής της βενζίνης έχει κυριολεκτικά απογειωθεί, το υβριδικό σύστημα κίνησης της Toyota και η οικονομία που προσφέρει στη κατανάλωση, αποτελεί μία πραγματικά εξαιρετική λύση. Πιο αναλυτικά, το Hybrid Dynamic Force απαρτίζεται από το τρικύλινδρο 12βάλβιδο VVT–i μοτέρ των 1.5 λίτρων, ισχύος 92 ίππων και 120 Nm ροπής και έναν ηλεκτροκινητήρα 80 ίππων και 141 Nm ροπής. Ο τελευταίος αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία ιόντων λιθίου 177,6V, η οποία φορτίζει όταν ο οδηγός πατάει φρένο ή σηκώνει το πόδι του από το γκάζι, είτε με τη βοήθεια του βενζινοκινητήρα. Για τη μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς αναλαμβάνει το κιβώτιο e-CVT, χωρίς όμως να υπάρχει δυνατότητα χειροκίνητων προεπιλεγμένων σχέσεων. Η συνδυαστική ισχύς των δύο παραπάνω κινητήρων προσφέρει μία ισχύ της τάξης των 116 ίππων.
Και ερχόμαστε στο πολύ βασικό θέμα της κατανάλωσης. Τιμές λίγο πάνω από τα τέσσερα λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα με ήρεμη αστική οδήγηση είναι εύκολα εφικτές. Επίσης ένα με ενάμιση λίτρο επιπλέον με απελευθερωμένο στιλ οδήγησης μέσα στην πόλη επίσης είναι μία εύκολη κατάσταση, ενώ αν θελήσετε να οδηγήσετε γρήγορα μπορείτε να φτάσετε ακόμη και στα οκτώ λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα. Συνοπτικά καταναλώνει άκρως λογικά και εκπέμπει οικολογικά τα καυσαέρια στην ατμόσφαιρα, ενώ προφανώς δεν έχει δημιουργηθεί για να οδηγείται με τέρμα γκάζι. Αυτό διότι αφενός αυξάνει σημαντικά τη κατανάλωση, αφετέρου το κιβώτιο μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT) παράγει έναν όχι και τόσο ευχάριστο ήχο.
Τα 11,2’’ για το 0-100χλμ./ώρα καθώς και τα 170 χιλιόμετρα της τελικής ταχύτητας, αφενός ικανοποιούν, αφετέρου αποδεικνύουν πως ο λόγος ύπαρξης του Yaris Cross δεν είναι οι επιδόσεις και η αίσθηση της σπορ οδήγησης. Η άνεση στη μετακίνηση είναι το βασικό του χαρακτηριστικό, όπως και η φιλική και άκρως ευχάριστη αίσθηση που σου δημιουργεί κατά την οδήγηση. Tα 22000 Ευρώ από τα οποία ξεκινάει η υβριδική έκδοση του Yaris Cross είναι, πλέον, μία πολύ λογική τιμή με δεδομένες τις πολύ μεγάλες αυξήσεις που έχουν σημειωθεί σε όλα τα μοντέλα όλων των εταιριών.