Υπάρχουν κάποια αυτοκίνητα τα οποία με το που τα βλέπεις στις φωτογραφίες των παρουσιάσεων τους, λές από μέσα σου αυτό θέλω να το δω από κοντά. Να το περιεργαστώ, να χαϊδέψω τις καμπύλες του, να βρεθώ πίσω από το τιμόνι του, να συμβιώσω μαζί του. Όταν μάλιστα ανήκεις, όπως ο υπογράφων, στη κατηγορία των «γκρινιάρηδων» που ισχυρίζονται ότι λίγο έως πολύ η σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει κάτι νέο να μας προσφέρει αισθητικά, τότε όλες οι παραπάνω ανάγκες, όταν συμβαίνουν, είναι στο μέγιστο δυνατό σημείο. Και ένα τέτοιο μοντέλο χωρίς αμφιβολία ήταν το 408 της Peugeot. Μία μεγάλη μπερλίνα, με πεντάθυρο αμάξωμα και κροσσόβερ χαρακτηριστικά.
Ένα αυτοκίνητο με το οποίο οι Γάλλοι σχεδιαστές ήθελαν να μας δείξουν πώς όταν θέλουν και έχουν κέφια, μπορούν να δημιουργούν σχήματα τα οποία όχι μόνο δεν μοιάζουν με τίποτα άλλο, αλλά είναι σε θέση να λειτουργούν ως διεγερτικά των αισθήσεων. Έχουν την ικανότητα να κάνουν τα μάτια να γυρνούν, τις εκφράσεις των περαστικών να χρωματίζονται έντονα, τις ερωτήσεις προς τον οδηγό να γίνονται αναπόφευκτες. Και αυτό ήταν που το ζήσαμε όσο πότε στο παρελθόν με το 408. Tα βλέματα των περαστικών «κολλούσαν» επάνω του και η ερώτηση που ακούσαμε πάμπολλες φορές από οδηγούς άλλων αυτοκινήτων, έγινε κλισέ: “Τί είναι αυτό”;
Προφάνως και δεν ξέρανε τί είναι αυτό. Διότι αφενός ζούμε στον αστερισμό των SUV που όχι μόνο πρέπει να είναι, αλλά κυρίως να το δείχνουν με το ύψος τους, έχοντας αφήσει τις άλλες προτάσεις που προσφέρει η σύγχρονη αυτοκίνηση. Για να πούμε βέβαια την αλήθεια το 408 είναι μία πρόταση ξεχωριστή από κάθε άποψη και όχι μόνο σχεδιαστικά. Μία πρόταση που συνδυάζει τα καλύτερα χαρακτηριστικά από εντελώς διαφορετικές κατηγορίες, με τέτοιο τρόπο που το τελικό αποτέλεσμα εντυπωσιάζει όπως και να το δείς. Αν μας άρεσαν όλα πάνω του; Υπήρχε και κάτι που θα θέλαμε να έχει… αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και με τη σειρά.
Μοναδική αισθητική
Η σχεδίαση και η αισθητική του αμαξώματος διαμορφωθήκαν με γνώμονα την πρόκληση και τον εντυπωσιασμό και η αλήθεια είναι πως οι δημιουργοί του τα κατάφεραν και με το παραπάνω. Οι σχεδιαστές είχαν προφανώς το ελεύθερο να κάνουν αυτό που οραματίζονται και βεβαίως άπειρη όρεξη και ακόμη περισσότερη έμπνευση δημιουργώντας έτσι ένα πολύ στιλάτο σύνολο γραμμών και επιφανειών, που ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο υπάρχει αυτή την στιγμή στην κατηγορία αλλά και στην αυτοκίνηση συνολικά.
Η επιβλητική κάθετη μάσκα με το τρισδιάστατο ανάγλυφο, τα λεπτά hight-tech φωτιστικά σώματα, με Matrix LED και τα χαρακτηριστικά φώτα ημέρας, το ανάγλυφο πλαϊνό του αμαξώματος που δύσκολα βρίσκεις μερικά εκατοστά ευθείας επιφάνειας, η χαμηλή γραμμή της οροφής αλλά και πολύ περισσότερο το δυναμικό πίσω μέρος με τα χαρακτηριστικά τελειώματα ψηλά στην πόρτα και με στοιχεία κάνουν το 408 μία σχεδιαστική μελέτη. Το Fastback αμάξωμα προσφέρει τις αναγκαίες σπορ αποχρώσεις στην εικόνα του μοντέλου, ενώ οι σχεδόν 19 πόντοι της απόστασης από το έδαφος, θέλουν να προσφέρουν και κροσσόβερ χαρακτηριστική στη Γαλλική κατασκευή.
Τελικά καταφέρνει να συνδυάζει τα πάντα με έναν πολύ εκπλεπτυσμένο τρόπο, που μπορεί να σε κάνει να αναρωτιέσαι «τί είναι αυτό» αλλά σου αρέσει και θέλεις να το κοιτάς. Ειδικά σε αυτό το σκούρο γκρί χρώμα της δοκιμής με τις πολύ μα πάρα πολύ ψαγμένες ζάντες, το σύνολο είναι ακόμη πιο προκλητικό. Το πόσο μελετημένο είναι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, φαίνεται και από τις διαστάσεις του καθώς βρίσκεται στο πάνω όριο της C κατηγορίας. Με μήκος που αγγίζει τα 4,7 μέτρα, ένα τεράστιο μεταξόνιο της τάξης των σχεδόν 2,8 μέτρων, φαρδιά μετατρόχια, πλάτος 1,85 μέτρα και ύψος 1,48 μέτρα, προσφέρει μία εικόνα που πραγματικά μαγνητίζει.
Εξίσου εντυπωσιακό εσωτερικό
Και αφού καταφέραμε κάποια στιγμή να «χορτάσουμε» την εξωτερική εικόνα του 408, ήρθε η στιγμή να μπούμε και στο εσωτερικό του. Και εδώ η πρώτη εικόνα είναι επίσης εντυπωσιακή, προφανώς όχι τόσο όσο εξωτερικά. Ξεκινώντας από τη θέση οδήγησης να πούμε πως αυτή θα βολέψει κάθε σωματότυπο, με το μικρό όμορφο τιμόνι ωστόσο να μην μπορεί να βρεί τη θέση εκείνη που και θα επιτρέπει την ορατότητα προς τα όργανα και δεν θα ενοχλεί τα πόδια. Το ταμπλό είναι πλήρες και μοντέρνο, με την ψηφιακή αίσθηση να κάνει έντονη τη παρουσία της μέσα από τις οθόνες που ουσιαστικά αναπτύσσονται σε τρία πάνελ. Το πρώτο αφορά στον ψηφιακό πίνακα οργάνων και έχει διαγώνιο 10 ιντσών ενώ το δεύτερο στην οθόνη αφής του infotainment που έχει την ίδια διαγώνιο. Το τρίτο αφορά σε μια μικρή οθόνη ακριβώς κάτω από infotainment, η οποία προβάλει ψηφιακά κουμπιά-συντομεύσεις (i-toggles) για γρήγορη πλοήγηση στο μενού του συστήματος.
Το πιο σημαντικό, αλλά και το ζητούμενο από ένα τέτοιο μοντέλο είναι η αίσθηση πολυτέλειας και απτής ποιότητας σε όλα τα επίπεδα. Από τα υλικά που επενδύουν σχεδόν κάθε σημείο της καμπίνας, θα μπορούσες να πεις πως υπάρχει μια λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά μέχρι τον τρόπο που αυτά έχουν συναρμολογηθεί. Φυσικά υπάρχουν και κάποιες λεπτομέρειες που προσθέτουν τους αναγκαίους πόντους, όπως η χρωματιστή «ραφή» στο ταμπλό, ο ατμοσφαιρικός κρυφός φωτισμός, τα διπλά εμπρός τζάμια που φροντίζουν η premium αίσθηση να γίνεται αντιληπτή με όλες τις αισθήσεις. Στον τομέα της πρακτικότητας επίσης δεν θα αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα, είτε αυτό αφορά στους χώρους για μικροαντικείμενα, είτε έχει να κάνει με τον τρόπο που θα αισθανθούν οι πίσω επιβάτες ακόμη και σε ένα μακρινό ταξίδι, αφού ακόμη και οι ψηλοί θα βρούνε χώρο και για τα γόνατα αλλά και για το κεφάλι τους.
Το πορτμπαγκάζ δεν εντυπωσιάζει με δεδομένες τις διαστάσεις του αμαξώματος, καθώς η χωρητικότητα των 471 λίτρων στην plug-in υβριδική έκδοση είναι οριακή, αλλά πρακτική και πλήρως εκμεταλλεύσιμη. Η έκδοση GT Line της δοκιμής μας έχει πραγματικά τα πάντα και κάτι παραπάνω στον στάνταρ εξοπλισμό. Από αναγνώριση πεζών, ζώων ή ποδηλάτων ημέρα νύχτα και αυτόματο φρενάρισμα, προσαρμοζόμενους Full Matrix LED προβολείς, πίνακα οργάνων 3D και θήκες ασύρματης φόρτισης, μέχρι σύστημα που ελέγχει και διαχειρίζεται την ποιότητα του αέρα στην καμπίνα.
Μηχανολογικά
To 408 plug-in hybrid είναι διαθέσιμο με δύο εκδόσεις του θερμικού κινητήρα, μία με 150 και μία με 180 ίππους. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένο με την ισχυρότερη έκδοση και ο οποίος συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 110 ίππων με την συνδυαστική ισχύ να βρίσκεται στους 225 ίππους. Η μπαταρία των ιόντων λιθίου είναι 12,4KWh και δίνει μία αυτονομία η οποία κυμαίνεται μεταξύ 63 και 74 χιλιομέτρων με μέτρηση WLTP, όταν φυσικά είναι πλήρως φορτισμένη. Η φόρτιση της γίνεται μέσω ενός on-board μονοφασικού φορτιστή των 3,7 kW ή των 7,4 kW, ο οποίος όμως ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό. Η φόρτιση σε απλή οικιακή πρίζα σούκο διαρκεί περίπου επτά ώρες ενώ σε ένα τυπικό wallbox μπορεί να γίνει μέσα σε 1 ώρα και 40 λεπτά από το 0-100% της μπαταρίας.
Για την μετάδοση της κίνησης χρησιμοποιείται το εξελιγμένο αυτόματο κιβώτιο e-EAT8 των οκτώ σχέσεων, το οποίο μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Σε ό,τι έχει να κάνει με την κατανάλωση, αυτή εξαρτάται από τη διάθεσή σας για φόρτιση ή όχι. Εμείς με την μπαταρία πλήρως φορτισμένη κάναμε λίγο πάνω από 50 χιλιόμετρα σε αστική καθαρά μετακίνηση. Με την μπαταρία φορτισμένη και σε υβριδική λειτουργία η κατανάλωση βρίσκεται στα τέσσερα λίτρα όσο υπάρχει ρεύμα, ενώ όταν αδειάσει η μπαταρίαη κατανάλωση στην υβριδική πάντα λειτουργία βρισκόταν κάτω από τα οκτώ λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Ήρεμη δύναμη
Στο δρόμο το πρώτο πράγμα που διαπιστώνεις είναι αφενός ότι το αυτοκίνητο είναι γρήγορο (7,9’’ για τα 0-100 χλμ./ώρα και 235 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα), αφετέρου ότι έχει μία «αέρινη» και πολύ υψηλή ποιότητα κύλισης. Η ανάρτηση με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τον ημιάκαμπτο πίσω, σε συνδυασμό με το στιβαρό πλαίσιο, δημιουργούν ένα σύνολο που στις ευθείες της εθνικής οδού είναι ένα ξεκούραστος και άνετος ταξιδευτής, τη στιγμή που όταν βρεθείτε σε κλειστό επαρχιακό κομμάτι με στροφές θα απολαύσετε τη «σφιχτή» ρύθμιση. Ταξιδεύει αθόρυβα και σε κρατά ήρεμο και ξεκούραστο για όσες ώρες χρειαστεί. Χωρίς να είναι μία γνήσια σπορ κατασκευή, το 408 αντιμετωπίζει τις στροφές με άψογη συμπεριφορά, μικρή κλίση και σωστό έλεγχο του αμαξώματος. Τα paddles πίσω από το τιμόνι κάνουν ακόμη πιο απολαυστική και γρήγορη την οδήγηση, ενώ τα συστήματα ασφαλείας είναι εκεί όταν ο οδηγός ξεχαστεί και το παρακάνει.
Με το 408 η Peugeot έκανε μία απτή και αδιαμφισβήτητη επίδειξη των δυνατοτήτων που διαθέτει. Κατάφερε να συνδυάσει με έναν μοναδικό αισθητικά τρόπο το άρωμα ενός crossover με την οδηγική γοητεία μίας μπερλίνας, σε ένα fastback αμάξωμα. Οι Γάλλοι για ακόμη μία φορά έδειξαν πως αν αφεθούν ελεύθεροι, μπορούν να δημιουργήσουν γοητεία και να συναρπάσουν. Τα 55000 Eυρώ που κοστίζει η πολύ πλούσια εξοπλισμένη έκδοση GT Line με τους 225 ίππους σαφώς και δεν είναι λίγα, αλλά σίγουρα αξίζουν και με το παραπάνω. Αν είχε και εκείνον τον υπέροχο diesel των 1500 κυβικών με τους 130 ίππους…