Η Volvo της δεκαετία του ’70 ελάχιστη σχέση είχε με την Volvo όπως είναι σήμερα. Δεν αναφέρομαι φυσικά στα μοντέλα αλλά στην τοποθέτηση της στην αγορά, στον χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία της και φυσικά, στο κοινό που προσέλκυε. Η γκάμα της αποτελούνταν αποκλειστικά από sedans και station wagons και στις αρχές της δεκαετίας είχε γίνει ήδη η μεγαλύτερη μάρκα στην Σκανδιναβία ενώ είχε παρουσιάσει ήδη το “Volvo Experimental Safety Car”, ένα πρωτότυπο που κοιτούσε στο μέλλον της οδικής ασφάλειας ως κινητό εργαστήριο όπου πολλά μέρη και συστήματα που σχεδιάστηκαν για να βελτιώσουν την ασφάλεια στα αυτοκίνητα (βλ. ABS, αερόσακοι, τηλεσκοπικοί προφυλακτήρες κλπ) μπορούν να δοκιμαστούν. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας η Volvo είχε παρουσιάσει τη νέα γενιά μοντέλων της και είχε εμπλουτίσει την γκάμα της με το πρώτο compact μοντέλο της.
Η δεκαετία του ’70 όμως ήταν και μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίοδος λόγω του εύρους του πειραματισμού των εταιριών γενικώς και της Volvo πιο ειδικά. Όπως αποκάλυψε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο επικεφαλής της “κληρονομιάς” της σουηδικής εταιρίας, Hans Hedberg, τη δεκαετία του ’70 η Volvo εξέταζε πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο του λανσαρίσματος ενός μοντέλου ειδικά για την Αφρική και τις αναπτυσσόμενες χώρες. Ενός μοντέλου σκληροτράχηλου, αξιόπιστου και πρακτικού που θα στεκόταν αντιμέτωπο με τα Toyota Land Cruiser και Land Rover που άρχιζαν να αυξάνουν την δημοτικότητα τους εμφανίζοντας ακριβώς αυτές τις αρετές. Ενός μοντέλου σαν αυτό που βλέπεις στα σκίτσα. Πολλά χρόνια πριν το XC90, πόσο μάλλον το EX90 η Volvo είχε την ευκαιρία να λανσάρει το πρώτο SUV της αλλά για λόγους που δεν γνωρίζουμε και δεν μαθαίνουμε ούτε τώρα, υποχώρησε.
Η σουηδική μάρκα ανέσυρε από το χρονοντούλαπο της ιστορίας αυτά τα σχέδια, 50 χρόνια ή και περισσότερα μετά την δημιουργία τους για να μας δείξει τι θα μπορούσε να είναι. Το design είναι προϊόν του επί μακρόν επικεφαλής σχεδιασμού της Volvo Gunnar Falck κατόπιν εντολής του τότε CEO της εταιρίας, Peh Gyllenhammar που είχε αναλάβει τα ηνία στις αρχές της δεκαετίας και έψαχνε τρόπους να αυξήσει το αποτύπωμα της στο παγκόσμιο στερέωμα. Σε εκείνο το σημείο, η Volvo είχε “κατακτήσει” την Σκανδιναβική αγορά, παρουσίαζε αύξηση στις πωλήσεις κάθε χρόνο και σχεδόν σε κάθε σημαντική αγορά και το 1973 οι Η.Π.Α. ήταν επισήμως η μεγαλύτερη αγορά της, μπροστά ακόμα και από την Σουηδία. Το ανώνυμο project μπορεί να ξενίζει σήμερα αλλά παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Απόλυτα τετραγωνισμένο (δεν παρατηρώ κάποια καμπύλη πέρα από τους τροχούς), με τεράστιες γυάλινες επιφάνειες που προσφέρουν αναμφίβολα κορυφαία ορατότητα και δύο χαμηλές πόρτες που αποτελούν την συνέχεια μίας γραμμής που ξεκινά από το εμπρός μέρος και καταλήγει αδιάλειπτη στο πίσω. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι ήταν το αποκορύφωμα του τετράγωνου design που είχε υιοθετήσει εκείνη την εποχή η Volvo αλλά ποτέ δεν προχώρησε πέρα από τα σχέδια που βλέπουμε εδώ. Αυτό δεν το κάνει λιγότερο ενδιαφέρον αλλά από τη στιγμή που αποκάλυψε τα σκίτσα η Volvo τώρα, θα έπρεπε να μας εξηγήσει και τους λόγους…