Ο “Μεγάλος Αδελφός” ξέρει τα πάντα…

Ο “Μεγάλος Αδελφός” ξέρει τα πάντα…

Εδώ και αρκετά χρόνια οι κατασκευαστές καυχιούνται για το γεγονός ότι τα μοντέρνα αυτοκίνητα είναι κινούμενοι υπολογιστές. Ο αριθμός των διάφορων υποσυστημάτων που ελέγχονται ηλεκτρονικά έχει εκτοξευθεί και νομίζω μπορούμε να υποθέσουμε με μεγάλο βαθμό ασφάλειας ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουμε σύντομα στην αναλογικότητα. Υπολογιστής όμως, σημαίνει δεδομένα και με την πληθώρα αισθητήρων, καμερών μικροφώνων που συλλέγουν δεδομένα αλλά και τις διάφορες εφαρμογές, είτε του ίδιου του αυτοκινήτου είτε τρίτων, τις συνδεδεμένες υπηρεσίες αλλά και άλλες λειτουργίες, το αυτοκίνητο μπορεί να ξέρει περισσότερα για εσένα από τον πιο στενό σου φίλο.

Σκέψου το. Ξέρει πού πας, με τι ταχύτητα, τι συχνότητα, πόση ώρα κάθεσαι εκεί, έχει πρόσβαση στο τηλέφωνο σου με ότι συνεπάγεται αυτό, γνωρίζει τις προτιμήσεις σου μέσα από τις αναζητήσεις που κάνεις, τι μουσική σου αρέσει, ποιους σταθμούς ακούς (και δεν είναι δύσκολο να συμπεράνει τις πολιτικές σου πεποιθήσεις από αυτό), μπορεί να ξέρει τι τρως ή ακόμα και πληροφορίες για την σεξουαλική σου ζωή. Για να μην αναλύσουμε το γεγονός ότι μπορεί να σε ακούει και να σε βλέπει… Τον 21ο αιώνα, τα δεδομένα και ειδικότερα τα προσωπικά δεδομένα είναι… συνάλλαγμα και η συζήτηση περί προστασίας των εν λόγω δεδομένων στο αυτοκίνητο έχει μείνει ακόμα στον μεσαίωνα. Ok, στην Ευρώπη κυρίως, ο καταναλωτής προστατεύεται έως έναν βαθμό αλλά το θέμα είναι ποιος βαθμός είναι αυτός και ποιος ελέγχει την εκάστοτε εταιρία για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τα δεδομένα που αφορούν τον εκάστοτε καταναλωτή.

Το Mozilla Foundation έκανε μία έρευνα ως μέρος του “Privacy Not Included” οδηγού και τα αποτελέσματα είναι αποκαρδιωτικά καθώς ανακάλυψε ότι το 84% των 25 κατασκευαστών που μελέτησε μπορεί να μοιράζονται τα δεδομένα που συλλέγουν ενώ το 76% μπορεί ακόμα και να τα πουλά! Το 56% των εταιριών μπορεί να μοιράζεται τις πληροφορίες που γνωρίζει για εσένα με την κυβέρνηση ή/και τα όργανα επιβολής τάξης με ένα απλό αίτημα ενώ το 92% των κατασκευαστών δεν παρέχουν επαρκή έλεγχο στα δεδομένα που συλλέγονται από τον ιδιοκτήτη/χρήστη στον ιδιοκτήτη, που σημαίνει ότι αυτός δεν μπορεί πάντοτε να τα σβήσει! Ακόμα και να μην τα μοιράζεται με τρίτους λοιπόν, ακόμα και να μην τα πουλάει, τα κρατάει “φυλαγμένα” και η κυβερνοασφάλεια των κατασκευαστών έχει αποδειχθεί πολλές φορές ότι είναι επισφαλής, οπότε δεν αποκλείεται να διαρρεύσουν ή να κλαπούν από κάποιον hacker/cracker.

Τι μπορείς να κάνεις; Δυστυχώς, όχι πολλά πέρα από το να προσέχεις. Η πολυπλοκότητα των σύγχρονων αυτοκινήτων κάνει την μελέτη της ηλεκτρονικής ασφάλειας που παρέχουν και της διαχείρισης των δεδομένων που προσφέρουν εξαιρετικά δύσκολη. Η συναίνεση που απαιτείται για την συλλογή των δεδομένων είναι συνήθως καμουφλαρισμένη σε πολυσέλιδα έγγραφα (συνήθως ηλεκτρονικά) τα οποία προσπερνάμε βιαστικά πατώντας “συμφωνώ” ενώ δεν αποκλείεται πολλές φορές να είναι κρυμμένη στα συμβόλαια αγοράς ή ενοικίασης ενός αυτοκινήτου και να… εννοείται από εκεί και πέρα. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ενώσουμε τις δυνάμεις μας με κάποιους οργανισμούς που ασχολούνται με το θέμα, ερευνούν και πιέζουν τους νομοθέτες για την θέσπιση αυστηρότερων νόμων και τους κατασκευαστές για την συμμόρφωση τους. Μία άλλη λύση είναι να χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν λιγότερο οτιδήποτε δεν είναι απαραίτητο για τις καθημερινές (και μη) μετακινήσεις μας αν και αυτό δεν είναι εφικτό πολλές φορές λόγω συνδεσιμότητας και άλλων πολυπλοκοτήτων…

Prev Post Έναρξη συνεργασίας μεταξύ Opel Hellas και Γιαννίρης Α.Ε. στην Θεσσαλονίκη
Next Post Η Stellantis θέλει να μειώσει το βάρος των μπαταριών
Σχετικά άρθρα
or

For faster login or register use your social account.

Connect with Facebook