Αν θέλουμε να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, δεν θα μπορούσαν να προβλέψουν και κάτι διαφορετικό. Όταν η βιομηχανία αυτοκινήτου επενδύει γιγαντιαία ποσά για την εξέλιξη νέας τεχνολογίας και τον μαζικό εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων δεν θα ήταν ιδιαίτερα σοβαρό για το συλλογικό της όργανο να προβλέψει οτιδήποτε άλλο πέρα από την αύξηση στις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Τα νούμερα όμως παρουσιάζουν ενδιαφέρον οπότε έχει νόημα να ακούσουμε τι προβλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων για το νέο έτος.
Όπως δήλωσε ο επικεφαλής του ACEA, Luca de Meo, το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να αυξηθεί κατά 43% το 2024, οδηγούμενο κατά κύριο λόγο από το λανσάρισμα νέων και πιο προσιτών μοντέλων όπως το Citroen e-C3 που πραγματοποίησε ήδη την πρεμιέρα του και αναμένεται με αρχική τιμή της τάξης των €20.000 αλλά και το Renault 5 που θα κυκλοφορήσει με… λίγο υψηλότερο τιμή που θα ξεκινά από τα €25.000. Αν επαληθευτεί αυτό το νούμερο, το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία θα αγγίξει το 20% αν και η πρόβλεψη για το σύνολο της αγοράς δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη.
Το 2023 θα κλείσει όπως όλα δείχνουν με αύξηση των πωλήσεων της τάξης του 12% περίπου για έναν συνολικό όγκο περίπου 10.4 εκατομμυρίων αυτοκινήτων που παραμένει… εκνευριστικά μακριά από τα προ-πανδημίας επίπεδα. Το 2024 από την άλλη προβλέπεται ακόμα χειρότερο με την αύξηση να μην υπερβαίνει το 2.5% για όγκο της τάξης των 10.7 εκατομμυρίων και με αυτό το νούμερο, αν όχι ακριβώς τουλάχιστον ως τάξη μεγέθους, συμφωνούν προβλέψεις και άλλων αναλυτών όπως η ING και το Economist Intelligence Unit. Οι κατασκευαστές έρχονται αντιμέτωποι με μία σκληρή πραγματικότητα στην οποία οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις υποχωρούν από τα γενναιόδωρα κίνητρα που πρόσφεραν για την αγορά οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων και οι καταναλωτές διστάζουν μπροστά τις υψηλές τιμές ενώ και οι υποδομές φόρτισης συνεχίζουν να επεκτείνονται με αργό ρυθμό και άνισο τρόπο ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Luca de Meo όμως, τώρα δεν υπάρχει γυρισμός. Υπάρχουν σκαμπανεβάσματα όσον αφορά στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αλλά η πορεία της βιομηχανίας αυτοκινήτου είναι πλέον προκαθορισμένη καθώς υπάρχουν κανονισμοί και χρονοδιαγράμματα που πρέπει να τηρηθούν.
“Αν οι κανονισμοί αυξάνουν το κόστος του προϊόντος τότε η αγορά θα είναι πολύ μικρότερη σε σύγκριση με το παρελθόν. Βλέπουμε ξεκάθαρα την πίεση που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι που δεν είναι σε θέση να αγοράσουν νέα αυτοκίνητα.”
Ανέφερε ο de Meo. Αν μη τι άλλου, η ACEA που εκπροσωπεί την πλειοψηφία των ευρωπαίων κατασκευαστών με εξαίρεση την Stellantis και την Volvo, “κέρδισε” ένα σημαντικά ασθενέστερο Euro7 που χαρίζει στις εταιρίες λίγο χώρο να αναπνεύσουν καθώς και την εξαίρεση των συνθετικών καυσίμων από την deadline του 2035 και μένει να φανεί τι αντίκτυπο θα έχουν αυτές οι νίκες στην τσέπη του καταναλωτή, όπως και το πώς θα αντιδράσει η αγορά στα νέα, προσιτά ηλεκτρικά που αναμένονται μέχρι τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας.