Η συμπλήρωση 25 ετών από τη δημιουργία του Focus από τη Ford συνέπεσε με την μεγαλύτερη αλλαγή, για να μην πούμε ανατροπή, στα όσα ξέραμε και κυρίως στα όσα θέλουμε από την αυτοκίνηση και μάλιστα για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι η κατηγορία των SUV μοντέλων λειτουργεί σχεδόν σαν οδοστρωτήρας των υπολοίπων κατηγοριών, καθώς τείνει να τις εξαφανίσει. Ο δεύτερος λόγος είναι η πορεία προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης. Μία πορεία η οποία εξαιτίας των λάθος πολιτικών – επιλογών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, γίνεται με πολύ βίαιο τρόπο και ήδη έχει αρχίσει να αντιμετωπίζει μεγάλες και απρόσμενες δυσκολίες.
Μέσα σε αυτό το ρευστό περιβάλλον της αυτοκίνησης, έννοιες όπως «οδήγηση» και «απόλαυση» έχουν βρεθεί δυστυχώς σε Τρίτη και τέταρτη μοίρα, για να μην πούμε ότι έχουν εκλείψει εντελώς. Όλα αυτά όμως μέχρι να βρεθείς στο κάθισμα οδηγού του ανανεωμένου Ford Focus, να πιάσεις το υπέροχο τιμόνι με την χοντρή στεφάνη και την μοναδική αίσθηση και να βγείς στο δρόμο μετά από μία εξόχως έντονη και φορτισμένη μέρα, για να ταξιδέψεις από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη. Και βεβαίως πέρα από το οδηγικό κομμάτι να αρχίσεις και πάλι να έχεις τις, σχεδόν υπαρξιακές, απορίες γύρω από την επικράτηση των SUV και την ανάγκη για ολικό εξηλεκτρισμό. Ας ξεκινήσουμε όμως να απλώνουμε τις σκέψεις μας…
Γιατί μόνο SUV, γιατί πλήρης εξηλεκτρισμός!!!
Από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα με το ανανεωμένο Focus η εύλογη απορία που σου δημιουργείται είναι ποιος είναι ο λόγος που, σχεδόν, όλοι οι υποψήφιοι αγοραστές καινούριου αυτοκινήτου το πρώτο που σκέφτονται είναι ένα SUV. Οι μηχανικοί της Ford εξέλιξαν περαιτέρω το Focus και ο τρόπος που ταξιδεύει, στρίβει, συμπεριφέρεται πραγματικά σε κάνει οδηγό, χωρίς καμία ιδιαίτερη προσπάθεια. Καταρχήν η ποιότητα κύλισης και η πλήρης απουσία αεροδυναμικών ή άλλων θορύβων, ακόμη και όταν η ταχύτητα αποκτήσει ιδιαίτερη σβελτάδα, κάνουν το ταξίδι άνετο και ξεκούραστο ακόμη και όταν αυτό είναι της τάξης των 500 χιλιομέτρων.
Εκεί όμως που το Focus παίζει πραγματικά χωρίς αντίπαλο, ακόμη και από υψηλότερες και πολύ πιο ακριβές κατηγορίες, είναι στην οδική του συμπεριφορά. Στρίβει κυριολεκτικά σαν τρένο, όπως θέλει ο οδηγός, διορθώνει σχεδόν από μόνο του την υπερβολή ακόμη και τον λάθος χειρισμό και σε κάνει να πιστεύεις πως έχεις γίνει ένας εξαιρετικός οδηγός. Με το πλαίσιο να χρίζει ειδικής μνείας για την ακαμψία του, το τιμόνι να είναι άμεσο και άκρως πληροφοριακό και την ανάρτηση, αυτήν την ανάρτηση που από τη μία δεν «χτυπάει» σχεδόν σε καμία ανωμαλία και από την άλλη προσπαθείς ξανά και ξανά για να σου βγάλει κάτι το μεμπτό, μία άτσαλη αντίδραση και ποτέ δεν το καταφέρνεις, απλώς την ερωτεύεσαι και την σκέφτεσαι συνεχώς.
Ο τρικύλινδρος turbo χιλιάρης κινητήρας, στην έκδοση με τους 125 ίππους και το χειροκίνητο κιβώτιο των έξη σχέσεων στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, και με την βοήθεια ήπιου υβριδισμού 48V είναι τόσο όσο προκειμένου να έχεις γκάζι αλλά να μην έχεις κατανάλωση. Στη πράξη αυτό σημαίνει πως το Focus είναι σε θέση να διαχειριστεί πολύ περισσότερη δύναμη, αλλά όταν βλέπεις μέση κατανάλωση λίγο πάνω από τα 7 λτ./100 χιλιόμετρα με αρκετά, έως πολύ, σβέλτο ρυθμό και τέσσερα άτομα στο ταξίδι Αθήνα Θεσσαλονίκη, απλώς δεν το πιστεύεις. Και εκεί αρχίζουν και τα ερωτήματα «γιατί πλήρης εξηλεκτρισμός»?
Για ποιόν λόγο τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μπορούν να συνυπάρξουν με τέτοιες κατασκευές που μπορούν και προσφέρουν τόσο χαμηλές καταναλώσεις στο ταξίδι, χωρίς να σε γεμίζουν με το άγχος που σου δημιουργεί μία μεγάλη μετακίνηση με ηλεκτρικό όχημα. Επί προσωπικού πάντως σαφώς και θα επιλέγαμε την έκδοση του Focus με τους 155 ίππους καθώς χωρίς να ανεβάζει την κατανάλωση σημαντικά, έχει την επιπλέον ισχύ που χρειάζεται το συγκεκριμένο σύνολο. Βέβαια τα 10’’ για το 0-100 χλμ./ώρα καθώς και τα 200 χλμ./ώρα της τελικής ταχύτητας, για την έκδοση με τους 125 ίππους, κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητα νούμερα είναι. Όπως διόλου ευκαταφρόνητη είναι και η αξιοπιστία που έχει δείξει και πλέον αποδείξει ότι έχει το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο.
Μια αξιοπιστία που η Ford φροντίζει να επιβραβεύει με οκτώ χρόνια εργοστασιακή εγγύηση, πιστεύοντας ακράδαντα στο δημιούργημά της και στο γεγονός πως υπάρχουν χιλιάδες αυτοκίνητα με τον χιλιάρη κινητήρα της που ενώ έχουν πολλές εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, δεν έχουν αντιμετωπίσει το παραμικρό μηχανικό πρόβλημα. Νέα προσθήκη στο οδηγικό κομμάτι είναι και τα προφίλ οδήγησης, που επιτρέπουν στον οδηγό να επιλέξει μεταξύ των προγραμμάτων Normal, ECO και Sport.
Περί αισθητικής και ανανέωσης ο λόγος
Εξωτερικά οι νέοι προβολείς LED ενσωματώνουν τη λειτουργία των φώτων ομίχλης με αποτέλεσμα μία πιο απέριττη και κομψή σχεδίαση του κάτω τμήματος της πρόσοψης του αυτοκινήτου και με μία χαρακτηριστική και δυναμική φωτεινή υπογραφή. Όλες οι εκδόσεις φέρουν σκούρα κάτοπτρα πίσω φώτων για μία premium εμφάνιση. Ειδικότερα για την έκδοση ST-Line, όπως είναι το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, ο σπορ χαρακτήρας σε επίπεδο σχεδίασης αναδεικνύεται με τη χρήση μιας κυψελοειδούς άνω μάσκας με μοναδικές αναλογίες και μαύρο γυαλιστερό περίγραμμα, σε συνδυασμό με φαρδύτερους πλαϊνούς αεραγωγούς και πιο βαθιά κάτω μάσκα.
Για την περίσταση υιοθετούνται εντυπωσιακές οριζόντιες γραμμές που προσδίδουν στο Focus ST-Line μια πιο φαρδιά και πιο δυναμική παρουσία, τονίζοντας τον σπορ χαρακτήρα του. Οι εκδόσεις ST-Line φέρουν, επίσης, πλαϊνές ποδιές, πίσω διαχύτη, διπλή απόληξη και μία διακριτική πίσω αεροτομή. Οι μεγαλύτερες και πιο σημαντικές αλλαγές όμως του ανανεωμένου Focus, εντοπίζονται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Πιο συγκεκριμένα είναι αδύνατο το μάτι σου να μην σταθεί στη νέα ευμεγέθη οθόνη αφής του infotainment στο κέντρο του ταμπλό με 13,2 ίντσες διαγώνιο, που συναντάς σε άλλο αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας. To μεμπτό σημείο αυτής της αναβάθμισης είναι ότι μείωσε τον αριθμό των φυσικών διακοπτών στη κεντρική κονσόλα. Το σύνολο σχεδόν των λειτουργιών και ρυθμίσεων του ηχοσυστήματος, του κλιματισμού, έχουν ενσωματωθεί στην τέταρτη γενιά του συστήματος πολυμέσων SYNC. Αφαιρώντας έτσι πόντους από την εργονομία, όσο κι αν κάποιες από αυτές τις ρυθμίσεις -του ηχοσυστήματος, κυρίως- μπορούν να γίνουν και από τα χειριστήρια στο τιμόνι.
Από εκεί και πέρα, το ανανεωμένο Focus κινείται στα γνώριμα πολύ ποιοτικά δεδομένα του, με αφρώδες υλικό να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό, συνοδευόμενο στη συγκεκριμένη έκδοση από μια διακοσμητική φάσα ανθρακονήματος κατά μήκος του ταμπλό. Οι χώροι από τη μεριά τους παραμένουν πολύ καλοί και το τοποθετούν στα άνω κλιμάκια της κατηγορίας. Τόσο όσον αφορά αυτούς των επιβατών όσο και των αποσκευών, με τη συνολική χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ να αγγίζει τα 392 lt.
Θα λείψει από την αυτοκίνηση
Το έχουμε πεί και θα συνεχίσουμε να το λέμε. Αυτοκίνητα όπως το Focus θα λείψουν από την αυτοκίνηση, καθώς όπως έχει δηλώσει η Ford το 2025 θα σταματήσει η παραγωγή του. Αυτοκίνητα που μπορούν και προσφέρουν με τέτοιο απλόχερο τρόπο χαρά και ευχαρίστηση, αυτοκίνητα που μπορούν να σε κάνουν καλύτερο οδηγό, αυτοκίνητα που ακόμη και όταν κάνεις το λάθος ή την υπερβολή όχι απλώς σε συγχωρούν, αλλά σε διορθώνουν κιόλας. Και όλα αυτά με μία τιμή άκρως λογική, για τα σημερινά δεδομένα των τιμών των αυτοκινήτων, καθώς αυτή βρίσκεται στα 28000 Ευρώ, ενώ μπορεί να αποκτηθεί μέσω ενός εξαιρετικού χρηματοδοτικού προγράμματος με πολύ χαμηλή προκαταβολή και επίσης χαμηλό επιτόκιο.