Η Ferrari έχει την τάση να παρουσιάζει ανά κάποια χρόνια “XX” εκδόσεις των μοντέλων της. Όχι όλων, όχι για πολλούς και σίγουρα όχι για τον δρόμο αφού από την FXX (και την “Evo” που ακολούθησε) η οποία ξεκίνησε την παράδοση, στην 599 XX (και την Evo) και την FXX K (και την Evo), όλες οι “XX” της ιταλικής μάρκας προορίζονταν αποκλειστικά για χρήση σε πίστα. Αυτή ήταν η φύση τους και το Corse Clienti πρόγραμμα φρόντιζε και φροντίζει να διοργανώνει ειδικά events σε πίστες ανά τον κόσμο για τους εκλεκτούς πελάτες του, όμως με την ολοκαίνουρια SF90 XX Stradale και την SF90 XX Spider αυτό αλλάζει αφού όπως υποδηλώνει και το όνομα των δύο μοντέλων, η χρήση τους δεν περιορίζεται στο προστατευμένο περιβάλλον της εκάστοτε πίστας. Εκεί, σίγουρα οι ιδιοκτήτες θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τα όρια των νέων “XX” αλλά για πρώτη φορά στην συγκεκριμένη οικογένεια, μπορούν να τα απολαύσουν και σε δημόσιους δρόμους έστω και σε αρκετά χαμηλότερους ρυθμούς.
Πόσο χαμηλότερους όμως; Μηχανικά, οι SF90 XX Stradale και Spider δεν έχουν αλλάξει σε θεμελιώδες επίπεδο. Εξακολουθούν να εξοπλίζονται με έναν twin-turbo V8 χωρητικότητας 4.0 λίτρων αλλά ενώ στην “βασική” έκδοση αυτός ήταν ικανός για 780 ίππους, στην XX παράγει 797 άλογα χάρη στα νέα πιστόνια, τις… γυαλισμένες διόδους της εισαγωγής και της εξαγωγής και τον ειδικά διαμορφωμένο θάλαμο ανάφλεξης ενώ το δευτερεύον σύστημα εισαγωγής έχει αφαιρεθεί εξοικονομώντας 3.5 κιλά από το βάρος των νέων μοντέλων. Αναβαθμισμένοι είναι και οι ηλεκτροκινητήρες, συμβάλλοντας αθροιστικά 233 ίππους χάρη στη λειτουργία “Extra Boost” που προσφέρει στον οδηγό την πλήρη ιπποδύναμη της SF90 XX Stradale για σύντομο χρονικό διάστημα “χωρίζοντας” μεταφορικά την χωρητικότητα της μπαταρίας των 7.9 kWh σε 30 tokens. Εν κατακλείδι λοιπόν, οι νέες “XX” είναι ικανές για 1.030 άλογα και 800 Nm ροπής που τις επιτρέπουν να επιταχύνουν στα 100 km/h σε μόλις 2.3 δευτερόλεπτα, στα 200 km/h από στάση σε μόλις 4.2 δευτερόλεπτα αλλά και να μειώσουν τον χρόνο τους στην πίστα του Fiorano κατά 0.25 δευτερόλεπτα.
Σε αυτό διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο και το ακραίο bodykit βεβαίως. Οι SF90 XX Stradale και Spider είναι οι πρώτες Ferrari με σταθερή πίσω αεροτομή μετά την εμβληματική αν και παρεξηγημένη F50 του 1995 και αυτή είναι που εξασφαλίζει 315 κιλά downforce στον πίσω άξονα στα 250 km/h. Για να εξισορροπηθεί το αεροδυναμικό προφίλ των νέων “XX” η Ferrari έχει “σφραγίσει” το πάτωμα κάτω από το εμπρός μέρος και έχει ενσωματώσει αεραγωγούς (S-ducts) που κατευθύνουν τον αέρα εκεί που χρειάζεται με αποτέλεσμα η downforce στον εμπρός άξονα να έχει αυξηθεί κατά 20% που σημαίνει περίπου 325 κιλά στην τελική ταχύτητα των 320 km/h του μοντέλου. Αυτές οι αλλαγές κάνουν την SF90 XX το πιο αεροδυναμικά αποδοτικό μοντέλο στην ιστορία της Ferrari ενώ για να διαχειριστεί και να εκμεταλλευτεί με τον καλύτερο τρόπο τα νέα δεδομένα, τόσο η Stradale όσο και η Spider έχουν χαμηλότερη απόσταση από το έδαφος και σκληρότερες αναρτήσεις μειώνοντας τις κλίσεις του αμαξώματος κατά 10%.
Από τους τομείς στους οποίους οι μηχανικοί έβαλαν το χέρι τους δεν θα μπορούσε να λείπει το σύστημα πέδησης που περιλαμβάνει μεγαλύτερους δίσκους στους τροχούς του πίσω άξονα (390 χιλιοστών έναντι 360 της “απλής” SF90) και ανασχεδιασμένες monobloc δαγκάνες που βελτιώνουν την ψύξη τους ενώ το ABS EVO σύστημα δουλεύει με έναν νέο αισθητήρα που υπολογίζει την βέλτιστη κατανομής της δύναμης πέδησης με βάση την ταχύτητα του οχήματος. Τέλος, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στο νέο σύστημα εξάτμισης που παρέχει την απαραίτητη υπόκρουση με πλουσιότερο ήχο και συνεργάζεται με το νέο λογισμικό στο (ίδιο κατά τα άλλα) αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων που βελτιώνει τον ήχο που παράγεται στο overrun, όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι από το γκάζι σε υψηλές στροφές.
Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι η Ferrari ανακοίνωσε ότι η παραγωγή της SF90 XX Stradale θα περιοριστεί στα 799 αυτοκίνητα και αυτή της Spider στα 599 αυτοκίνητα με την τιμή της πρώτης να ξεκινά από τα €770.000 και της δεύτερης από τα €850.000. Όλα αυτά όμως ελάχιστη σημασία έχει αφού κάθε ένα από αυτά τα αυτοκίνητα έχουν… λογοδοθεί ως “ανταμοιβή” για τους “πιο πιστούς πελάτες” όπως δηλώνει χαρακτηριστικά η ιταλική φίρμα. Σε κάθε περίπτωση, οι τυχεροί ιδιοκτήτες θα ξεκινήσουν να παραλαμβάνουν τα… δωράκια τους από το δεύτερο τρίμηνο του 2024 για την coupe και προς τα τέλη του έτους για την cabrio.
Και να σκεφτεί κανείς ότι παραλίγο η Ferrari να μην δημιουργήσει την SF90 XX καθώς θεωρούσε ότι ακούμπησε το “ταβάνι” με την υπάρχουσα τεχνολογία. Πώς να εξελίξεις περαιτέρω ένα όχημα όταν πιστεύεις ότι άγγιξες το μέγιστο που σου προσφέρει η τεχνολογία. Η τεχνολογία όμως δεν είναι κάτι στατικό και αν θέλουμε να είμαστε ψυχροί και πεζοί, τα χρήματα που θα μπούνε στα ταμεία της Ferrari από τις δύο νέες “XX”, που πιστεύω ακράδαντα ότι απολύτως κανένας δεν θα ξοδέψει λιγότερο από ένα εκατομμύριο στην διαμόρφωση της δικιάς του, είναι υπερβολικά πολλά για να τα αρνηθείς.