Ζούμε στην εποχή που η αυτοκινητική συζήτηση αφορά είτε στον εξηλεκτρισμό, ήπιο ή πλήρη, είτε στα SUV και κροσσόβερ μοντέλα που έχουν κατακλύσει τις γκάμες των αυτοκινητοβιομηχανιών και έχουν κατακτήσει τις καρδιές των υποψήφιων αγοραστών. Δεν υπάρχει κάποιος που δεν θέλει να αποκτήσει ένα SUV, χωρίς φυσικά να ενδιαφέρεται τουλάχιστον στη πλειονότητα των περιπτώσεων να είναι τετρακίνητο, και που φυσικά δεν θα μπεί στη διαδικασία να ρωτήσει αν είναι υβριδικό ή αν έχει κάποια μορφή εξηλεκτρισμού. Και μέσα σε αυτή, τη βαρετή κατά τη προσωπική μας γνώμη, πραγματικότητα, έρχεται για δοκιμή ένα Gran Coupe μοντέλο της BMW με κινητήρα πετρελαίου και αίφνης η καθημερινότητα αποκτά ενδιαφέρον.
Ενδιαφέρον πρωτίστως οδηγικό, καθώς όπως και να το κάνουμε ένα «χαμηλό» μοντέλο και μάλιστα από την BMW ξέρει πως να κάνει έναν οδηγό χαρούμενο. Και βεβαίως το ενδιαφέρον επεκτείνεται και στο κομμάτι του καυσίμου και μάλιστα με διττή σημασία. Το πρώτο σκέλος είναι ότι θα κάνουμε πολλά μα πάρα πολλά χιλιόμετρα χωρίς να ξοδέψουμε μία περιουσία σε βενζίνη, όχι ότι το πετρέλαιο είναι αισθητά πιο φθηνό αλλά η κατανάλωση είναι αυτή που θα κάνει τη διαφορά, και το δεύτερο κομμάτι είναι ότι δεν πρόκειται για κάποιο αμιγώς ηλεκτρικό, που σημαίνει χαμηλή ταχύτητα κίνησης στο ταξίδι, άγχος να βρούμε φορτιστή και φυσικά αυτός να δουλεύει.
Ναι το έχουμε δηλώσει ανοιχτά και το υποστηρίζουμε σθεναρά. Η ηλεκτροκίνηση είναι εξαιρετική και είναι το επόμενο στάδιο, το οποίο όμως έπρεπε να γίνει αργά και μεθοδικά και όχι με τον βίαιο και άμεσο τρόπο που προσπαθεί να το επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μία τέτοια αλλαγή, η μεγαλύτερη από τη γένεση της αυτοκίνησης, δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθεί μέσα σε ένα τέτοιο στενό κ΄ξαι αυστηρό χρονικό πλαίσιο, ειδικά τώρα με τις διεθνείς συνθήκες και συγκυρίες (πανδημία, πόλεμος στην Ουκρανία, ενεργειακή κρίση) να μην βοηθούν ούτε κατ’ελάχιστο στο όλο εγχείρημα. Οπότε ένα αυτοκίνητο όπως η πετρελαιοκίνητη 420 Gran Coupe, ήταν ότι καλύτερο για να υποστηρίξουμε με ακόμη περισσότερα επιχειρήματα την άποψη μας. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.
Με πολύ εντυπωσιακή σιλουέτα
H αλήθεια είναι πως τον τελευταίο καιρό η BMW έχει αποφασίσει να προκαλέσει και να σηκώσει αρκετή σκόνη, σε ότι έχει να κάνει με την αισθητική των μοντέλων της. Μία αισθητική που τουλάχιστον στη περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, είναι εξόχως εντυπωσιακή, με πολύ έντονα στοιχεία δυναμισμού από όποια πλευρά και αν παρατηρήσετε το αυτοκίνητο, ενώ ακόμη και το χρώμα του είναι πολύ ιδιαίτερο. Ξεκινώντας φυσικά από το εμπρός μέρος της η πληθωρική μάσκα μπορεί να κλέβει τη παράσταση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν δείχνει παράταιρη και εκτός της αισθητικής του αυτοκινήτου. Από εκεί και πέρα η έντονη μυϊκή παρουσία που τη χαρακτηρίζει τονίζεται από τα φουσκωμένα καπό και φτερά που συνδυάζονται μαεστρικά με ακμές και πτυχώσεις στο αμάξωμα, ενώ η οροφή παρά τις τέσσερις πόρτες, δεν δυσκολεύεται να εξυπηρετήσει τη λογική του αμαξώματος που χαμηλώνει προς τα πίσω. Και το πίσω κομμάτι όμως είναι εξίσου εντυπωσιακό και ογκώδες, ολοκληρώνοντας αρμονικά τη σχεδιαστική φιλοσοφία του μοντέλου.
Τα Full LED φώτα ξεχωρίζουν με την ανάγλυφη αισθητική τους, οι πολύ όμορφες ζάντες των 19 ιντσών γεμίζουν τους θόλους, αλλά αφήνουν και τις μπλέ δαγκάνες των φρένων σε κοινή θέα, ενώ οι προφυλακτήρες βγάζουν τον απαραίτητο δυναμισμό στην σχεδιαστική τους εκτέλεση. Όλο μαζί το πακέτο συνθέτει ένα κολακευτικό αποτέλεσμα που ικανοποιεί και τους εκφραστές της κομψότητας, αλλά και αυτούς που αναζητούν σπορ δυναμικό στοιχείο. Το εξοπλιστικό πακέτο M Sport του αυτοκινήτου της δοκιμής, διαθέτει πολλά και ξεχωριστά στοιχεία, τα οποία χαρίζουν επιπλέον πόντους στην εμφάνιση του αυτοκινήτου και σίγουρα αξίζει το επιπλέον κόστος.
Σε ότι έχει να κάνει με τις διαστάσεις, αυτές είναι καθ’όλα σεβαστές, καθώς υπήρξε μία σημαντική αύξηση σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Πιο συγκεκριμένα το μήκος της βρίσκεται τώρα στα 4,783 μέτρα (+14.3 εκατοστά), το πλάτος είναι 1,852 μέτρα. (+2,7 εκατοστά) και το ύψος 1,442 μέτρα. (+ 5.3 εκατοστά). Όπως είναι φυσικό, μεγαλύτερο είναι και το μεταξόνιο, το οποίο σε αυτή τη γενιά έφτασε τα 2,856 μέτρα αυξημένο κατά 4,6 εκατοστά σε σχέση με τον προκάτοχό του, κάτι που σημαίνει καλύτερους χώρους στο εσωτερικό για επιβάτες και αποσκευές, όπως θα δούμε στη συνέχεια.
Ακόμη πιο ποιοτικό
Όπως σε κάθε μοντέλο της BMW, έτσι και στην Gran Coupe της σειράς 4, η φιλοσοφία που επικρατεί στο εσωτερικό είναι καθαρά οδηγοκεντρική. Η κεντρική κονσόλα, η οποία είναι γνώριμη και από άλλα μοντέλα της Γερμανικής εταιρίας, έχει μία σαφή κλίση προς τον οδηγό, δηλώνοντας απερίφραστα τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Δίπλα από τον καλοσχεδιασμένο επιλογέα ταχυτήτων είναι τοποθετημένο το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα, ενώ λίγο πιο δεξιά βρίσκεται το BMW Controller, που προσφέρει πρόσβαση στην ψηφιακή οθόνη ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, με τους διακόπτες αφής για τα προγράμματα οδήγησης μαζί με το ηλεκτρικό χειρόφρενο να συμπληρώσουν την εικόνα στη βάση της κεντρικής κονσόλας.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας διέθετε ήταν εξοπλισμένο με μία ψηφιακή οθόνη 12,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και μία 10,25 ιντσών για το infotainment, η χρήση του οποίου είναι πολύ πιο εύκολη και εργονομική σε σχέση με τη πρώτη εντύπωση και σίγουρα πιο εύχρηστη σε σχέση με άλλα Γερμανικά μοντέλα, τα οποία κάνουν το σύνολο σχεδόν των λειτουργιών μέσω της οθόνης αφής.
Η συνολική εργονομία του αυτοκινήτου είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα, όπως βεβαίως και η ποιότητα των υλικών και της κατασκευής που δείχνουν ικανά να αντέξουν για πολλά πολλά χρόνια. Βεβαίως το πιο σημαντικό στοιχείο στην έκδοση Gran Coupe, είναι η ύπαρξη των πίσω θυρών που δίνουν την απαιτούμενη άνεση στην είσοδο και έξοδο των επιβατών. Δύο ενήλικα άτομα θα βολευτούν χωρίς κανένα πρόβλημα στις πίσω θέσεις, με τον «αέρα» για τα πόδια αλλά και για το κεφάλι τους, να είναι παραπάνω από ικανοποιητικός. Το ίδιο ικανοποιητικό είναι και ο χώρος των αποσκευών, καθώς η χωρητικότητά του βρίσκεται 470 λίτρα, ενώ το μεγάλο άνοιγμα της πέμπτης πόρτας, διευκολύνει πολύ στη τοποθέτηση και αφαίρεση ογκωδών αντικειμένων.
Ιδιαίτερη μνεία οφείλουμε να κάνουμε στα σπορ καθίσματα με το μονοκόμματο προσκέφαλο τα οποία εκτός από την άψογη σχεδίαση και το εξαιρετικής ποιότητας δέρμα, συνδύαζαν με μοναδικό τρόπο την πολύ καλή στήριξη του σώματος με την άνεση. Και φυσικά ήταν ένας ακόμη από τους λόγους για τους οποίους το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη, παρά το ότι έγινε χωρίς στάση, δεν μας κούρασε καθόλου.
Ταξιδευτής πολύ μεγάλων αποστάσεων
Όπως κάθε BMW έτσι και η 420d Gran Coupe έχει ως πρωταρχικό ρόλο να βάλει τον οδηγό σε πρωταγωνιστική θέση και να του παρέχει απλόχερα απολαυστική οδήγηση. Να τον κάνει να αισθάνεται ωραία είτε πρόκειται να οδηγήσει τα 1000 χιλιόμετρα της διαδρομής Αθήνα Θεσσαλονίκη Αθήνα όπως εμείς, είτε σκοπεύει να κινηθεί στο βαρετό περιβάλλον μίας μεγάλης πόλης, είτε αποφασίσει να «εκμεταλλευτεί» το απόκτημά του σε έναν όμορφο ορεινό επαρχιακό δρόμο. Στη πρώτη περίπτωση θα διαπιστώσει πως οι ευθείες της εθνικής οδού «φεύγουν» γρήγορα, άνετα και ξεκούραστα, με την ηχομόνωση και τη ποιότητα κύλισης να ικανοποιούν πλήρως και να μην αφήνουν περιθώρια για αρνητική κριτική. Σημαντικός αρωγός ο δίλιτρος πετρελαιοκινητήρας με τους 190 ίππους και τα 400 Νm ροπής που συνδυάζεται εξαιρετικά με το αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων.
Εντός πόλης το μήκος του αυτοκινήτου και το ότι ο οδηγός κάθεται αρκετά χαμηλά, δημιουργούν ένα περίεργο συναίσθημα πως θέλει ιδιαίτερη προσοχή προκειμένου να μην τραυματίσεις το αμάξωμα. Εκεί όμως που αφήνεσαι στη μαγεία την οδηγικής απόλαυσης είναι σε δρόμο με στροφές. Μπορείς να επιλέξεις το πρόγραμμά οδήγησης που ικανοποιεί τις ανάγκες της στιγμής και αλλάζονται ταχύτητες από τα paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι, να απολαμβάνεις το κάθε μέτρο οδήγησης. Ροπή από χαμηλά, γρήγορο τιμόνι, ζυγισμένο και στιβαρό πλαίσιο, κίνηση πίσω και η απόλαυση οριοθετείται από τη λογική ότι κινείσαι σε δημόσιο δρόμο. Ναι και η σειρά τέσσερα Gran Coupe είναι μία γνήσια BMW που σκοπό έχει την οδήγηση.
Τα 7.3’’ για τα 0-100 χλμ./ώρα και τα 235 χλμ./ώρα της τελικής είναι νούμερα απόλυτα επιτεύξιμα αλλά δεν είναι το ζητούμενο για μία τέτοια κατασκευή. Το ζητούμενο είναι η αίσθηση ασφάλειας και άνεσης που σου προσφέρει είτε κινείσαι σε ευθεία, είτε σε δρόμο με στροφές. Και όλα αυτά με μία μέση κατανάλωση που κατά τη διάρκεια των 1500 χιλιομέτρων της δοκιμής μας και κινούμενοι αρκετά, έως πολύ σβέλτα, πάντα και παντού, δεν ξεπέρασε τα 7.2 λτ./100 χλμ. Βεβαίως τα 58486 Ευρώ από τα οποία ξεκινάει η 420d Gran Coupe σίγουρα δεν είναι ένα ευκαταφρόνητο ποσό, αλλά τα ξεχωριστά αυτοκίνητα, έχουν και το τίμημά τους.