Στα ύψη η τιμή του λιθίου.

Ένα νέο εμπόδιο έχουν να αντιμετωπίσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς μετά τα προβλήματα στις μεταφορές λόγω του κορονοϊού (που δεν έχουν επιλυθεί πλήρως), την κρίση στους ημιαγωγούς (που δεν θα λήξει άμεσα) και τον πόλεμο στην Ουκρανία, βλέπουν την τιμή του λιθίου, του υλικού πάνω στο οποίο βασίζεται ολόκληρη η στροφή στην ηλεκτροκίνηση, να εκτοξεύεται στα ύψη. Τον τελευταίο καιρό η ζήτηση έχει ξεπεράσει την προσφορά και η τιμή του λιθίου έχει αυξηθεί κατά περίπου 500% προκαλώντας ανησυχία με κάποιες εκτιμήσεις να αναφέρουν πως αυτή η μεταβολή ενδέχεται να προσθέτει έως και $1.000 στο κόστος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Όπως καταλαβαίνεις αυτό, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα (αυξημένα) κόστη, είναι αρκετό για να αναστρέψει την προσπάθεια που γίνεται εδώ και χρόνια για την εξίσωση της τιμής των ηλεκτρικών με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα/πετρελαιοκίνητα!

Οι αναλυτές εντοπίζουν την πηγή της κρίσης στο λίθιο πίσω στο 2018-20 οπότε η τιμή του ορυκτού μειώθηκε περίπου στο μισό και αυτό οδήγησε σε δραστική μείωση των επενδύσεων σε νέες πηγές και νέες τεχνολογίες εξόρυξης παρά την εκτόξευση της ζήτησης λόγω της αλλαγής πλεύσης που συντελούνταν στην βιομηχανία αυτοκινήτου. Τους τελευταίους μήνες όμως, με την τιμή να μην επανέρχεται απλά σε φυσιολογικά επίπεδα αλλά να τα υπερβαίνει κατά πολύ, έχουμε δει ένα κύμα εξαγορών και κοινοπραξιών καθώς τόσο οι κατασκευαστές μπαταριών όσο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες.

Να θυμίσουμε ότι περίπου το μισό από τα παγκόσμια αποθέματα λιθίου εντοπίζεται στο τρίγωνο Αργεντινής-Βολιβίας-Χιλής όπου οι παραγωγοί αντλούν ένα διάλυμα νερού πλούσιο σε λίθιο από υπόγειες λίμνες και το αφήνουν να εξατμιστεί για 12-28 μήνες ώστε να δημιουργηθεί μία μάζα που μπορεί να επεξεργαστεί επικερδώς. Το υπόλοιπο λίθιο προέρχεται από μία πέτρα που ονομάζεται σποδουμίνη με τα μεγαλύτερα κοιτάσματα να βρίσκονται στην Αυστραλία. Το ορυκτό “ψήνεται”, “πλένεται” με θειϊκό οξύ και τα υπολείμματα της διαδικασίας ταξιδεύουν στην Κίνα για να γίνουν ουσίες οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή των μπαταριών. Περιττό να αναφέρω ότι η ταχεία αύξηση της παραγωγής είναι πάρα πολύ δύσκολη υπόθεση χωρίς την κατασκευή νέων ορυχείων αλλά και αυτό απαιτεί πολλά χρόνια για να γίνει. Παράλληλα, όπως καταλαβαίνεις, η εξόρυξη και η επεξεργασία του λιθίου είναι μία διαδικασία που δεν θεωρείται ακριβώς “φιλική προς το περιβάλλον”, είτε λόγω της χρήσης τεράστιων ποσοτήτων νερού, είτε λόγω των εκπομπών ρύπων οπότε υπάρχουν αντιδράσεις και από αυτή την πλευρά.

Υπάρχει όμως φως στην άκρη του τούνελ. Εξελίσσονται διαρκώς νέες τεχνολογίες που είτε έχουν στόχο την μείωση των επιπτώσεων της εξόρυξης του λιθίου στο περιβάλλον, είτε στην βέλτιστη και ταχύτερη εξόρυξη του υλικού. Την ίδια ώρα, εξελίσσονται και μπαταρίες που χρησιμοποιούν διαφορετικά υλικά ακόμα και αν αυτές απέχουν χρόνια από το να γίνουν εμπορικά διαθέσιμες. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το πρόβλημα με την τιμή του λιθίου δεν προβλέπεται να εξαφανιστεί σύντομα αλλά τουλάχιστον μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον…

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.