Hispano Suiza. Έρωτας με την πρώτη ματιά

Μία πρώτη ματιά που συνεχίζει να συναρπάζει και να γεννά συναισθήματα μετά από περίπου120 ολόκληρα χρόνια με μία αμείωτη έλξη στο πέρασμα των χρόνων, από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα. Πρόκειται για την Hispano-Suiza που ίσως δεν την γνωρίζουν πολλοί αλλά αυτό δεν μειώνει ούτε στο ελάχιστο την λάμψη, το κύρος, την θηλυκή της ομορφιά που συνοδεύουν την παρουσία της στην πασαρέλα της αυτοκίνησης.

Αρχή από το όνομα

Μία μετάφραση θα μπορούσε να είναι «Ισπανίδα-Ελβετίδα» και είναι πράγματι έτσι καθώς την χαρακτήριζαν πάντοτε η έξαψη των αισθήσεων από την Ισπανία και η «αυστηρότητα» του κύρους από την Ελβετία. Μία εντυπωσιακή μίξη αλλά και άκρως επιτυχημένη που ξεκινάει από την αρχή της δημιουργίας της μέχρι και την μεγάλη επιστροφή που έκανε πρόσφατα για να εντυπωσιάσει και πάλι.

Ας την γνωρίσουμε καλύτερα

Θεωρώντας ότι το οφείλουμε σε ένα μεγάλο, αν και ‘άγνωστο σε πολλούς, όνομα θα προσπαθήσουμε να σας την γνωρίσουμε καλύτερα μέσα από 10 ιστορικά βήματα της πορείας της μέχρι σήμερα.

Σχεδόν 120 χρόνια ιστορίας

H Hispano Suiza ιδρύθηκε στις 14 Ιουνίου 1904 από τον Damián Mateu μαζί με τον Francisco Seix και τον Ελβετό μηχανικό Marc Birkigt, οι οποίοι είχαν εργαστεί για δύο εταιρείες που είχαν προηγηθεί της Hispano Suiza που ήταν οι La Cuadra και J. Castro.  Το 1905, η Hispano Suiza δημιούργησε το πρώτο τους όχημα, το Armored Type Birkigt System, το οποίο ήταν εξοπλισμένο με τετρακύλινδρο κινητήρα και 20 CV ισχύος, με τελική ταχύτητα 87 χ.α.ω.. Ακολούθησε, ένα χρόνο αργότερα, αυτό που θα ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με εξακύλινδρο κινητήρα που κατασκευάστηκε στην Ισπανία, με ισχύ 75 ίππων.

Δεν παρήγαγε μόνο αυτοκίνητα σε όλη την ιστορία της

Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου, η Hispano Suiza πέρασε από την παραγωγή αυτοκινήτων στην κατασκευή κινητήρων αεροσκαφών εφαρμόζοντας  την τεχνολογική τους τεχνογνωσία στην κατασκευή και ανάπτυξη κινητήρων αυτοκινήτων σε έναν νέο τομέα. Ηταν ένας  κινητήρας αεροσκάφους που βασίστηκε σε έναν κινητήρα αγωνιστικών αυτοκινήτων, ακολουθώντας την αρχή της «άμεσης οδήγησης», με διάταξη V8 και μπλοκ κράματος αλουμινίου!.  Ηταν τόση η επιτυχία που η εταιρία για να καλύψει την ζήτηση έδωσε άδεια κατασκευής σε άλλους κατασκευαστές στη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ιταλία, την Ιαπωνία και ακόμη και τη Ρωσία… Συνολικά, κατασκευάστηκαν περισσότεροι από 50.000 κινητήρες Hispano Suiza. Πήγε όμως και στην θάλασσα  με έναν  θεαματικό κινητήρα V12 με ισχύ 1.300 ίππων τοποθετημένο στο αγωνιστικό σκάφος Aurora το 1935, το οποίο μάλιστα δημοπρατήθηκε πριν από μερικά χρόνια για  ένα εκατομμύριο ευρώ.

Όχι μόνο για βασιλείς

Ο βασιλιάς Alfonso XIII έπαιξε σημαντικό ρόλο στις πρώτες ημέρες της Hispano Suiza. Ο μονάρχης ήταν λάτρης του αυτοκινήτου, ο οποίος ερωτεύτηκε αμέσως το 20CV Hispano Suiza που οδήγησε το 1905. Τόσο πολύ που το 1910 έγινε μέτοχος, αγοράζοντας το 8% των μετοχών της εταιρείας. Ο βασιλιάς Alfonso XIII είχε επίσης ένα διθέσιο που ονομάστηκε προς τιμήν του,  με τετρακύλινδρο κινητήρα 3.619 κ.εκ., με 60ίππους και τελική ταχύτητα 120 km/h. Ήταν το Hispano-Suiza T45 Alfonso XIII. Εκτός όμως από τον βασιλιά Alfonso XIII, τα οχήματα της ισπανικής μάρκας επέλεξαν αριστοκράτες, διανοούμενοι και οι πιο διάσημοι καλλιτέχνες στον κόσμο, όπως ο Γουσταύος V της Σουηδίας, ο Κάρλος II της Ρουμανίας, ο Λουί II του Μονακό, ο Πάμπλο Πικάσο, ο Αντρέ Σιτροέν, η Κοκό Σανέλ, ο Ρενέ Λακόστ, ο Πωλ Μακάρντνει αλλά και ο Αλμπερτ Αινστάιν.

Προσφορά στον πολιτισμό

Για τον Μαρκήσιο του Ζαγιά κατασκευάστηκε ένα  Hispano Suiza 30-40 HP με ιδιαίτερες όμως αλλαγές κατά παραγγελία του Μαρκησίου, με ευγενή ξύλα και υλικά όπως ελεφαντόδοντο και ασήμι. Το τιμόνι ήταν τοποθετημένο προς τα δεξιά, όπως συνηθιζόταν τότε, και είχε λεπτομέρειες από μαόνι, λαβές από ελεφαντόδοντο, λοξότμητο γυαλί, αυτόματες περσίδες, ταπετσαρισμένα καθίσματα με λεπτή επένδυση, διαχύτη αρωμάτων, βάζα και πολλές λεπτομέρειες που υπογράμμιζαν την κομψότητα και την αποκλειστικότητα του αυτοκίνητου. Το μοντέλο, αφού δημοπρατήθηκαν όλα τα αυτοκίνητα που ανήκαν κάποτε στον Μαρκήσιο του Zαγιά, αποκτήθηκε από το ισπανικό Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο το ανακήρυξε ως περιουσιακό στοιχείο πολιτιστικού ενδιαφέροντος το 1988, ως το πρώτο αυτοκίνητο που απέκτησε αυτό το καθεστώς, το οποίο κανονικά χορηγείται σε μνημεία και έργα τέχνης. Στη συνέχεια, το όχημα εκτέθηκε στο Μουσείο Ιστορίας Αυτοκινήτου που βρίσκεται στη Σαλαμάνκα (Ισπανία).

 Ο πελαργός

Το έμβλημα του Hispano Suiza, ο πελαργός, είναι ένα νεύμα στην κληρονομιά της εταιρείας ως κατασκευαστής κινητήρων αεροσκαφών. Η μάρκα αποφάσισε να το παρουσιάσει σε όλα της τα μοντέλα για να αποτίσει φόρο τιμής στον Ζόρζ Γκαινέμερ, έναν Γάλλο πιλότο μαχητικών ο οποίος είχε ζωγραφίσει έναν πελαργό στην άτρακτο του μαχητικού αεροσκάφους του κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με κινητήρα Hispano Suiza. Το 1919, ο ασημί πελαργός συνόδευε το νέο Hispano Suiza H6B στην παρουσίασή του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης και, έκτοτε, εμφανίστηκε σε όλα τα μοντέλα της μάρκας, συνοδευόμενο από τις σημαίες της Ισπανίας και της Ελβετίας. 100 χρόνια αργότερα, ο πελαργός «πέταξε» ξανά στην παρουσίαση της Carmen, για άλλη μια φορά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.

Carmen
Κάρμεν είναι το όνομα που έδωσε η Hispano Suiza στο όχημα με το οποίο έκανε την επιστροφή της στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ένα εμβληματικό μοντέλο καθώς είναι το πιο προηγμένο τεχνολογικά που έχει σχεδιαστεί, κατασκευαστεί και αναπτυχθεί στην Ισπανία. Το πιο σημαντικό όμως είναι το όνομα που δόθηκε ως φόρος τιμής στην Κάρμεν Ματέου,  εγγονή του Ντάμιαν Ματέου-ιδρυτή της εταιρείας- και μητέρα του σημερινού προέδρου της Hispano Suiza,Μιγκέλ Σουκουέ Ματέου και μάλιστα η υπογραφή στο πίσω μέρος είναι η αρχική της υπογραφή! Το «επώνυμο» Boulogne, που χρησιμοποιείται για την πιο ισχυρή έκδοση της Carmen, δεν είναι τυχαίο. Είναι ένας φόρος τιμής στις νίκες που πέτυχε το Hispano Suiza H6 Coupé στο Κύπελλο Georges Boillot, που πραγματοποιήθηκε στη γαλλική πόλη Boulogne-sur-Mer πριν από έναν αιώνα.

Ένα αυτοκίνητο για αγώνες

Οι Hispano Suiza Carmen και Carmen Boulogne έχουν αναπτυχθεί στις πίστες αγώνων. Για τη δημιουργία αυτού του πολύ ιδιαίτερου μοντέλου, το οποίο παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης 2019, η Hispano Suiza είχε την υποστήριξη της QEV Technologies, μιας εταιρείας μηχανοκίνητου αθλητισμού που κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο που κέρδισε τον τίτλο των οδηγών στο πρωτάθλημα Formula E. Έτσι η ονειρική απόδοση της Hispano Suiza Carmen, χαρακτηριστική ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου. Η ισχύς του 1.019 – 1.114 ίππους στην έκδοση Boulogne – και η επιτάχυνση λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα από τα 0 έως τα 100 χ.α.ω., το καθιστούν ένα από τα πιο ισχυρά και ταχύτερα αυτοκίνητα δρόμου στον κόσμο.

Επι προσωπικού

Κάθε Hispano Suiza Carmen είναι μοναδικό. Χάρη στο πρόγραμμα Unique Tailormade της μάρκας, οι πελάτες έχουν πρόσβαση σε μια μεγάλη ποικιλία επιλογών για να δημιουργήσουν το μοντέλο που ονειρεύονταν όλη τους τη ζωή. Υπάρχουν 1.904 πιθανοί συνδυασμοί, επομένως δεν υπάρχουν δύο Hispano Suiza που να είναι όμοια. Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε τρεις κύριες διαμορφώσεις που αντικατοπτρίζουν τις βασικές αξίες του DNA της μάρκας – Elegance, Heritage και Sport – και, βάσει αυτών, μπορούν να επιλέξουν διαφορετικά χρώματα και υλικά για το εσωτερικό και το εξωτερικό του αυτοκινήτου τους, για να προσθέσουν ένα προσωπική πινελιά στο σχέδιο και προσαρμόστε το στα δικά τους γούστα, ώστεε να μην μοιάζει με κανένα!

Μοναδική

Σήμερα είναι η μοναδική μάρκα που ανήκει και διοικείται από τους απογόνους των ιδρυτών της χωρίς καμμία αλλαγή εδώ και περίπου 120 χρόνια. Φυσικά όπως καταλάβατε δεν είναι το μόνο που την κάνει μοναδική.

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.