Αυτοκίνητα που ξέχασε ο χρόνος: Citroen 22CV – το πρώτο και μοναδικό Citroen με V8.

Η ιστορία της Citroen είναι γεμάτη μηχανολογικές φιλοδοξίες οι οποίες πολλές φορές έρχονταν σε απευθείας αντιπαράθεση με τις οικονομικές δυνατότητες της. Αυτό όμως ποτέ δεν σταμάτησε την συμπαθέστατη γαλλική εταιρία ακόμα και αν σήμερα, το λανσάρισμα μίας ρηξικέλευθης  καινοτομίας δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση. Οι ρίζες αυτής της “κατάρας” που στοιχειώνει την Citroen θα μπορούσε να πει κανείς ότι έχει τις ρίζες της στις αρχές της δεκαετίας του ’30, με το 22CV.

Ήταν μία δύσκολη εποχή όχι μόνο για την Citroen, αλλά για πολλές αν όχι όλες τις εταιρίες. Η Citroen όμως, παρότι είχε δεχθεί σοβαρό οικονομικό πλήγμα από την κατάρρευση του 1929, επένδυσε μία μικρή περιουσία στο πρόγραμμα του πρωτοποριακού Traction Avant, αναβάθμισε το εργοστάσιο Quai de Javel στο Παρίσι και ακολούθησε μία εξαιρετικά δαπανηρή προσπάθεια marketing. Το αποτέλεσμα; Τον Δεκέμβριο του 1934, η γαλλική μάρκα κατέθεσε αίτηση πτώχευσης παρά την οικονομική βοήθεια που είχε δεχθεί από την Michelin τα προηγούμενα χρόνια. Το 1934 όμως δεν είναι μονάχα η χρονιά που βάρεσε κανόνι η Citroen. Είναι επίσης η χρονιά που παρουσιάστηκε στην έκθεση του Παρισιού το 22CV – το πρώτο και μοναδικό αυτοκίνητο της που εξοπλιζόταν με V8 κινητήρα σε μία προσπάθεια των Γάλλων να διεισδύσουν σε μία πολύ πιο premium κατηγορία με μία πιο… προσιτή πρόταση.

Προφανώς, η εξέλιξη του 22CV ξεκίνησε κάποια χρόνια νωρίτερα εξαρχής φάνηκε ότι οι προσδοκίες ήταν πολύ ψηλά. Η Citroen ήθελε το 22CV να κινείται με έναν V8 δικής της σχεδίασης και κατασκευής. Το σύνολο είχε χωρητικότητα 3.820 κ.εκ. και σύμφωνα με εκτιμήσεις της εποχής, ήταν ικανός για 100 άλογα, κατανάλωνε περί τα 16 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα και χάριζε τελική ταχύτητα της τάξης των 140 km/h την εποχή που η ταχύτητα ήταν ακόμα πολυτέλεια. Κατά τα άλλα, μπορείς να φανταστείς το 22CV ως ένα super-Traction Avant καθώς χρησιμοποιούσε την ίδια unibody αρχιτεκτονική  και την κίνηση στον εμπρός άξονα. Φυσικά, αντίπαλος του 22CV δεν ήταν ποτέ η Bugatti ή άλλες πανάκριβες κατασκευές της εποχής αλλά αυτό δεν σταμάτησε την Citroen από το να προσπαθήσει να εξελίξει ένα νέο, αυτόματο κιβώτιο 4 σχέσεων ώστε να προσφέρει στο κοινό μία ενδιαφέρουσα εναλλακτική. Το πρόβλημα ήταν ότι ο κινητήρας ανέβαζε θερμοκρασία, έκαιγε λάδι και σε ορισμένες περιπτώσεις, ράγιζε το μπλοκ και πως το κιβώτιο ποτέ δεν έφτασε στο σημείο που ήθελε η Citroen και οι μηχανικοί της.

Ακόμα κι έτσι, η Citroen εκπλήρωσε την υπόσχεση της και έφερε στην έκθεση του Παρισιού το 1934 τρία παραδείγματα: ένα standard σεντάν, μία 9-θέσια λιμουζίνα και ένα cabrio. Αυτό το οποίο δεν γνωρίζουμε 100% όμως, είναι αν το 22CV του Παρισιού ήταν ένα πλήρως λειτουργικό ή απλά ένα εκθεσιακό παράδειγμα. Αναφορές της εποχής λένε ότι η Citroen διέθετε και ένα πρωτότυπο με το οποίο έκανε σύντομα test drives σε υποψήφιους πελάτες αλλά ορισμένες κακόβουλες γλώσσες ψιθυρίζουν ότι κάτω από το καπό εκείνου του αυτοκινήτου ενδεχομένως να ήταν ο flathead-V8 της Ford. Ούτως ή άλλως, το μοναδικό καπό που ήταν ανοιχτό ήταν ενός στατικού πρωτότυπου εντός της έκθεσης και αυτό αποκάλυπτε τον V8 της Citroen αλλά όχι εν λειτουργία – τα άλλα δύο ήταν κλειδωμένα.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι μόλις ανέλαβε η Michelin ως μεγαλομέτοχος της Citroen μετά την πτώχευση της, το project “22CV”… πέθανε! Δεν είχε ιδιαίτερα σημασία το γεγονός ότι η γαλλική μάρκα το εξέλιξε και το δοκίμαζε ώστε να το περάσει σε μαζική παραγωγή, ούτε φυσικά το ότι είχε ήδη ξεκινήσει την εκτύπωση σχετικού διαφημιστικού υλικού. Το Citroen 22CV δεν έμελλε να λανσαριστεί στην αγορά. Το μοναδικό ερωτηματικό που απέμεινε, είναι τι έγιναν τα περίπου 20 πρωτότυπα που είχαν κατασκευαστεί. Η λογική λέει ότι κάποια θα καταστράφηκαν και άλλα θα μετατράπηκαν σε “11 Normale” αν και υπάρχουν κάποιες περίεργες και ανεπιβεβαίωτες αναφορές για λίγα αυτοκίνητα που διασώθηκαν. Δεν υπάρχει καμία πληροφόρηση όμως για το πού βρίσκονται αυτά τώρα. Από εκεί και πέρα, έμειναν τα πολύτιμα μαθήματα που αποκόμισε η Citroen κατά την εξέλιξη του 22CV, τα οποία φάνηκαν ιδιαίτερα χρήσιμα όταν η γαλλική μάρκα αποφάσισε να δημιουργήσει την 15-Six με έναν εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα.

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.