Αυτοκίνητα που ξέχασε ο χρόνος: Kia Elan.

Ποιο είναι το πρώτο sport KIA; Αν απάντησες ότι το πρώτο μοντέλο με σπορ προσανατολισμό που λάνσαρε η KIA είναι το Stinger, τότε θα υποθέσω ότι η μνήμη σου είναι ασθενέστερη ακόμα και από την δική μου καθώς σου διέφυγε το Pro Cee’d GT που παρουσιάστηκε πριν από σχεδόν 10 χρόνια ως μία ντροπαλή προσπάθεια της κορεατικής μάρκας στην υποκατηγορία των “θερμών” hatchbacks, με διαφορετικές ρυθμίσεις στα συστήματα διεύθυνσης και ανάρτησης, σπορ εμφάνιση και έναν 1600άρη turbo βενζινοκινητήρα 201 ίππων. Ούτε αυτό όμως ήταν το πρώτο σπορ μοντέλο της KIA. Για να το βρούμε, θα πρέπει να πάμε πίσω στη δεκαετία του ’90 και να εστιάσουμε στην κορεατική αγορά για να δούμε την… Elan.

Μην μπερδεύεσαι. Η Elan ήταν όντως μοντέλο της Lotus με την πρώτη, πισωκίνητη γενιά του να πωλείται από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70 και την δεύτερη γενιά να παρουσιάζεται στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Το γεγονός ότι η Lotus βρισκόταν εκείνη την περίοδο υπό την General Motors και ότι η Elan ήταν πλέον μπροστιοκίνητη είχαν σοβαρό αντίκτυπο στις πωλήσεις που δεν ξεπέρασαν ποτέ τα 3.855 αυτοκίνητα μέχρι το 1992. Παρότι η Lotus Elan θεωρείται ακόμα και σήμερα ένα από τα καλύτερα μπροστιοκίνητα σπορ αυτοκίνητα στην ιστορία… Το 1993 η General Motors πούλησε την Lotus στην Bugatti και η παραγωγή συνεχίστηκε για 800 ακόμα αυτοκίνητα μέχρι που τερματίστηκε οριστικά στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Όταν λοιπόν η παραγωγή της 2ης γενιάς (M100) ολοκληρώθηκε το 1995, η Lotus πούλησε τα δικαιώματα της Elan στην KIA, η οποία ήθελε το μοντέλο ως “κράχτη” για την εγχώρια αγορά!

Το πρωτότυπο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση της Σεούλ το 1995 και η αλήθεια είναι ότι η KIA έκανε μονάχα τα απολύτως απαραίτητα για να παρακάμψει τη νομοθεσία της Ν. Κορέας που απαγορεύει το στυγνό badge engineering. Η “νέα” Elan είχε νέες ζάντες ελαφρού κράματος και νέα πίσω φωτιστικά σώματα που αντικατέστησαν αυτά της Alpine GTA που είχε βρει στο ράφι η Lotus ενώ ανάλογες ήταν οι παρεμβάσεις και στην καμπίνα. Οι πιο σημαντικές αλλαγές όμως αφορούσαν στην αύξηση της απόστασης από το έδαφος (κατά 40 χιλιοστά) και στην αντικατάσταση του… ζωηρού 1600άρη της Isuzu που χρησιμοποιούσε η Lotus με έναν ατμοσφαιρικό 1800άρη απευθείας από το KIA Sephia.

Όπως ήταν φυσικό, όλα αυτά είχαν επίπτωση στον χαρακτήρα του μοντέλου. Έγινε πιο νωθρό, πιο “μαλακό”, πιο φθηνό και λογικά, λιγότερο ποιοτικό. Με πιο απλά λόγια, η KIA κατάφερε να εμπλουτίσει την γκάμα της με ένα μοντέλο πολύ διαφορετικό απ’ οτιδήποτε άλλο πρόσφερε μέχρι εκείνο το σημείο, αλλά καλώς ή κακώς, το έκανε με τον δικό της τρόπο. Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τους στόχους που είχε θέσει η κορεατική μάρκα για την Elan αλλά η παραγωγή της δεν πρέπει να ξεπέρασε κατά πολύ τα 1.000 αυτοκίνητα με ελάχιστα εξ αυτών να βρίσκουν τον δρόμο τους σε αγορές έξω από αυτήν της Ν. Κορέας. Έτσι, το KIA Elan είναι πολύ πιο σπάνιο από την Lotus Elan, όχι ότι αυτό λέει πολλά από μόνο του.

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.