Η σύγχρονη τεχνολογία απαιτεί προσοχή!

Η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης είναι μία που έχει προκαλέσει πολλές και σημαντικές συζητήσεις τον τελευταίο καιρό. Ας ξεκινήσουμε με κάτι πολύ βασικό. Σε αυτό το σημείο δεν υπάρχει “αυτόνομη οδήγηση” και είμαι απολύτως κατηγορηματικός. Ο τρόπος με τον οποίο προωθούν την συγκεκριμένη τεχνολογία τα τμήματα marketing της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατασκευαστών είναι λάθος και όπως αποδεικνύεται από μία μελέτη του Insurance Institute for Highway Safety σε συνεργασία με το Massachusetts Institute of Technology, είναι επικίνδυνος!

Το δείγμα στο οποίο βασίζεται η εν λόγω μελέτη μπορεί να είναι μικρό, αλλά είναι ενδεικτικό στον βαθμό που μας επιτρέπει να δούμε μία αλλαγή στην συμπεριφορά των οδηγών αυτοκινήτων που εξοπλίζονται με προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Είκοσι εθελοντές προσφέρθηκαν για την μελέτη και 10 οδήγησαν Range Rover Evoque με adaptive cruise control και οι άλλοι 10, Volvo S90 με adaptive cruise control και το σύστημα Pilot Assist που επί της ουσίας, βοηθά τον οδηγό να παραμείνει στο κέντρο της λωρίδας του. Σύμφωνα με τους ερευνητές, δεν υπήρχε σχεδόν καμία αλλαγή στην συμπεριφορά των οδηγών (όπως για να παράδειγμα να πάρουν τα χέρια τους από το τιμόνι ή τα μάτια τους από τον δρόμο) στην αρχή, όταν οι εθελοντές πήραν για πρώτη φορά τα οχήματα τους.

Η συμπεριφορά όμως άλλαζε όσο περνούσε ο καιρός. Ήδη μόλις συμπληρώθηκε ο πρώτος μήνας οι οδηγοί άρχισαν να νιώθουν αρκετά άνετα ώστε να αποσπάται η προσοχή τους ή να παίρνουν τα χέρια τους από το τιμόνι αφήνοντας την τεχνολογία να κάνει την δουλειά της. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι υψηλότερα επίπεδα “αυτονομίας” οδηγούν σε υψηλότερα επίπεδα “παράδοσης ελέγχου” στο αυτοκίνητο και τα συστήματα τους καθώς ο αντίκτυπος του συστήματος Επιπέδου 2 του Volvo S90 ήταν πολύ πιο δραματικός από αυτόν του adaptive cruise control.

Οι οδηγοί παρουσιάζουν διπλάσιες πιθανότητες παράδοσης ελέγχου έπειτα από έναν μήνα χρήσης του Pilot Assist σε σύγκριση με την αρχή της μελέτης. Σε σύγκριση με την “χειροκίνητη” οδήγηση, η πιθανότητα να πάρουν τα χέρια τους από το τιμόνι είναι 12 φορές μεγαλύτερη αφού έχουν συνηθίσει τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος διατήρησης λωρίδας.

Δήλωσε ο Senior Research Scientist του IIHS, Ian Reagan, για να συμπληρώσει ότι οι οδηγοί των Evoque που χρησιμοποιούσαν το adaptive cruise control συχνά ήταν πιθανότερο να αφαιρεθούν με το κινητό τους ενώ το ACC λειτουργούσε. Η τάση αυτή γινόταν πιο έντονη όσο εξοικειώνονται με την τεχνολογία. Για να είμαστε δίκαιοι, αυτή η μελέτη δεν είναι κάποιου είδους δικαίωση των όποιων τεχνοφοβικών. Δείχνει απλά ότι πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί και να μην αφήνουν τα όποια συστήματα υποβοήθησης οδήγησης να μας παρασύρουν σε μία ψευδαίσθηση ασφάλειας. Η οδήγηση απαιτεί το 100% της προσοχής μας ακόμα και όταν το αυτοκίνητο κινείται… “αυτόνομα” γιατί υπάρχει περίπτωση ανά πάσα στιγμή να μας ζητηθεί να αναλάβουμε τον έλεγχο για οποιονδήποτε λόγο. Μην παρασυρόμαστε λοιπόν από το marketing των εταιριών. Όταν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι, δεν ασχολούμαστε με οτιδήποτε άλλο!

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.