50 Χρόνια Skoda 110R. Η Porsche της Ανατολής

Για την ιστορική ακρίβεια ο τίτλος είχε δοθεί στο 130 RS, αλλά τον χρησιμοποιώ διότι ήταν η εξέλιξη του 110R, του οποίου τα γενέθλια γιορτάζει φέτος η   Τσεχική εταιρία, μαζί με τα 125 χρόνια παρουσίας της στην παγκόσμια πια αυτοκίνηση.  Το έχουμε ξαναγράψει ότι η Skoda είναι από τις εταιρίες με ανθρώπους που ήξεραν τον  δρόμο της δημιουργίας και της επιτυχίας αλλά έμεινε καθηλωμένη για χρόνια στην «αιχμαλωσία» ενός καθεστώτος και μίας πολιτικής που δεν της επέτρεψαν να δείξει τι μπορεί να κάνει. Ας είναι. Ήταν τόση η πίστη των ανθρώπων της που μόλις το 1895 κατασκεύασε το πρώτο της ποδήλατο, το 1905 το Voiturette A που ήταν το πρώτο της αυτοκίνητο, το 1918 παρήγαγε φορτηγά και ημιφορτηγά, για να ακολουθήσουν τα Octavia και Felicia στην δεκαετία του 1960 και φυσικά το 1000 ΜΒ που της άνοιξε τις πόρτες στις διεθνείς αγορές.

Πρίν από 50 χρόνια

Τότε έγινε η επίσημη παρουσίαση του 110R, αλλά όπως γίνεται πάντα η εξέλιξη είχε αρχίσει από το 1966 για να είναι όλα έτοιμα για την παγκόσμια πρεμιέρα του που έγινε στην έδρα της στην Μλάντα Μπόλεσλαβ, με παρόντες πολλούς ευρωπαίους δημοσιογράφους αυτοκινήτου, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να το οδηγήσουν. Για χάρη της «μεγάλης εικόνας» όλα ξεκίνησαν το 1964 όταν η Skoda αρχίζει την παραγωγή το σεντάν 1000 ΜΒ, με αυτοφερόμενο αμάξωμα και τον «κανόνα της εποχής» δηλαδή κινητήρας πίσω-κίνηση πίσω. Ηταν το αυτοκίνητο με το οποίο ουσιαστικά ο Τσέχος κατασκευαστής ξεκινούσε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του με μεγάλες επενδύσεις σε σύγχρονες εγκαταστάσεις παραγωγής για τη νέα σειρά και σύντομα επικεντρώθηκε πλήρως στην παραγωγή αυτού του νεοεισερχόμενου, λόγω της επιτυχίας πωλήσεων στις αγορές του εξωτερικού. Μάλιστα για την αύξηση της παραγωγής η Skoda αναγκάστηκε να διακόψει την παραγωγή του Felicia κάμπριο ενώ η ζήτηση μεγάλωνε με το κοινό να ζητάει πιο γρήγορες εκδόσεις.

Δύσκολη απόφαση

Φυσικά μία γρήγορη έκδοση πάντα «μετράει στο βιογραφικό» μίας εταιρίας αλλά πρόκειται για εκδόσεις που δεν απευθύνονται στο ευρύ κοινό άρα έχουν μειωμένες πωλήσεις ενώ το κόστος παραγωγής είναι μεγάλο. Η απόφαση όμως αν και δύσκολη είχε παρθεί και το 1966 ξεκινάει την ανάπτυξη του 110 R,  με το παρατσούκλι «Erko» στην Τσεχική Δημοκρατία και τον Μάρτιο του 1968 το πρώτο πρωτότυπο με την εσωτερική ονομασία Š 718 K κυλάει από την γραμμή παραγωγής του εργοστάσιου στο Κβασινύ. Κουπέ αμάξωμα, με έντονη κλίση στο πίσω τελείωμα, επίσης έντονη κλίση στο παρμπρίζ και δύο μεγάλες πόρτες με παράθυρα χωρίς πλαίσιο. Διπλό καρμπυρατέρ και γεννήτρια ρεύματος αντί για δυναμό και τελική ταχύτητα 145 χ.α.ω. άρεσε πολύ όσους το οδήγησαν για πρώτη φορά.

Η πρώτη του εμφάνιση στο ευρύ κοινό έγινε στις 5 Σεπτεμβρίου του 1970 στην έκθεση μηχανικών στο Μπρνό όπου η Skoda είχε τρία αυτοκίνητα για να ακολουθήσουν οι εκθέσεις σε Παρίσι, Λονδίνο και Τορίνο όπου απέσπασε ιδιαίτερα κολακευτικά σχόλια, με αποτέλεσμα η ζήτηση να αυξηθεί απότομα την οποία όμως δεν μπόρεσε να καλύψει λόγω εξελίξεων στις πολιτικές συνθήκες εκείνης της εποχής. Το αποτέλεσμα ήταν μέχρι το τέλος του 1970 να έχουν παραχθεί μόλις 121 αυτοκίνητα με παράδοση στους πελάτες εξωτερικού το δεύτερο τρίμηνο του 1971 ενώ ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τις εξαγωγές που έφθασαν στις 3.000 αυτοκίνητα και πολύ λίγα να πηγαίνουν στις εκθέσεις της χώρας, διότι (όπως γράφω και πιο πάνω) οι εκδόσεις αυτές είναι ακριβές και το 110R δεν ήταν εξαίρεση με τιμή 78.000 κορώνες, η οποία εκείνη την εποχή ήταν το αντίστοιχο των μισθών περίπου 40 μηνών!!.

Καινοτομική τεχνολογία

Αξίζει μία αναφορά σε κάποια επιπλέον στοιχεία του αυτοκινήτου όπως το μήκος στα 4,15 μέτρα, βάρος 880 κιλά για τους 52 ίππους του τετρακύλινδρου κινητήρα με ψυγείο λαδιού και πίσω άξονα με χύτευση αλουμινίου στην βάση ενός πρωτότυπου διπλώματος ευρεσιτεχνίας της μάρκας. Φρένα διπλού κυκλώματος με δίσκους εμπρός και ταμπούρα πίσω δικής της κατασκευής με άδεια από την Dunlop και το πιο σημαντικό ήταν η ισορροπία βάρους καθώς το 57% του βάρους ήταν στο πίσω μέρος δίνοντάς του πολύ καλή οδική συμπεριφορά. Πίνακας οργάνων με μεγάλα ταχύμετρο και στροφόμετρο αλλά και όργανα για θερμοκρασία, πίεση λαδιού και καύσιμο, πίσω από το τιμόνι με δύο διάτρητες μεταλλικές ακτίνες. Κατά τη δεκαετή κατασκευαστική περίοδο από το 1970 έως το 1980, το ŠKODA 110 R υπέστη πολλές μικρές αναθεωρήσεις, οι οποίες, σε συνδυασμό με μια συχνά ενημερωμένη εμφάνιση, εξασφάλισαν τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα του οχήματος. Από τον Ιανουάριο του 1973, τέσσερις προβολείς στολίζουν το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου, καθώς δύο μικρότερα φώτα ομίχλης βελτίωσαν τους δύο εξωτερικούς κύριους προβολείς. Τα μπροστινά καθίσματα ήταν εφοδιασμένα με προσκέφαλα και οι τροχοί 14 ιντσών αντικαταστάθηκαν από μικρότερα ελαστικά 165 SR 13 και πλαστικά καλύμματα λίγο πριν από τη λήξη της εμβληματικής περιόδου κατασκευής του κουπέ.

Υψηλή ζήτηση και παραγωγή

Όπως αναφέραμε ήδη οι παραγγελίες έρχονταν κυρίως από το εξωτερικό και το 1973, το 93% από τα 6.000 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν φορτώθηκαν για πελάτες εκτός (τότε) Τσεχοσλοβακίας. Το επόμενο έτος, η παραγωγή αυξήθηκε σε περίπου 7.500 μονάδες. Από τον Σεπτέμβριο του 1972, η ŠKODA εξήγαγε επίσης μια δεξιοτίμονη έκδοση και μόλις τρία χρόνια αργότερα, 2.371 κουπέ ή 36 τοις εκατό του συνολικού αριθμού των οχημάτων που εξήχθησαν ήταν σε πελάτες στη Μεγάλη Βρετανία. Ορισμένες μονάδες των 110 R έφτασαν ακόμη και στη Νέα Ζηλανδία, το Κουβέιτ και τη Νικαράγουα. Το 1980, το τελευταίο έτος παραγωγής, οι εξαγωγές περιορίστηκαν στις αγορές της Γιουγκοσλαβίας και της Ισπανίας.

Η σημασία των αγώνων

Στην συνολική επιτυχία και απήχηση του μοντέλου έπαιξε ρόλο και οι συμμετοχές και φυσικά οι νίκες σε μεγάλους αγώνες από το 1973 ακόμη αλλά και λίγο αργότερα με τις εκδόσεις 180 RS και 200RS την επόμενη χρονιά, με δίλιτρο κινητήρα και κιβώτιο πέντε σχέσεων από την Porsche!.

O θρύλος πάντως ήταν το SKODA 130 RS την άνοιξη του 1975 που χωρίς αμφιβολία ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα για αρκετά χρόνια. Βασισμένο στο 110R αλλά με οροφή και εξωτερικό περίβλημα στις πόρτες από αλουμίνιο ενώ φτερά και καπό από πλαστικό ενισχυμένο με ίνες γυαλιού. Τα θυμόμαστε στο δικό μας Ακρόπολις και δεν πιστεύαμε ότι η Skoda τότε έφερε τέτοιο αγωνιστικό. Αποτέλεσμα της χρήσης τέτοιων υλικών ήταν η διατήρηση του βάρους στα μόλις 720 κιλά και από το τετρακύλινδρο μοτέρ με ξηρό κάρτερ έδινε 130 ίππους με δίδυμα Weber καρμπυρατέρ. Η έκδοση πίστας έφθασε σε τελική 220 χ.α.ω. και αυτή ήταν που ονομάστηκε «Πόρσε της Ανατολής»…

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.