Skoda. Εξ όνυχος τον λέοντα

Πάντα μου άρεσε αυτή η αρχαία ρήση, διότι εκφράζει δύναμη και αρχοντιά και έτσι μου αρέσει να την χρησιμοποιώ για άτομα, πράγματα και καταστάσεις, όπου αρμόζει φυσικά. Θεωρώ λοιπόν ότι η Skoda είναι μία από τις περιπτώσεις αυτές, διότι κατάφερε να φθάσει αισίως στα 125 χρόνια παρουσίας και αυτό, πιστέψτε με, στην βιομηχανία αυτοκινήτου δεν είναι καθόλου εύκολο. Σε αυτά λοιπόν τα (πολλά) χρόνια η Skoda απέδειξε ότι πρόκειται για «λέοντα» από το 1925 που ξεκίνησε κατασκευάζοντας ποδήλατα μέχρι σήμερα που είναι μία παγκόσμια μάρκα αυτοκινήτων με 13 εργοστάσια παγκοσμίως και ετήσιες πωλήσεις άνω των 1,2 εκατομμυρίων αυτοκινήτων.

Και ο όνυχας;

Δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο από το σήμα της εταιρίας, όπως συμβαίνει με όλα τα σήματα των εταιριών και από τα οποία αναγνωρίζονται εύκολα και γρήγορα. Βέβαια, όπως συμβαίνει συχνά, το σήμα μίας εταιρίας αλλάζει με την πάροδο των χρόνων καθώς θα πρέπει να συμβαδίζει με την εξέλιξή της, με την ανάγκη ανανέωσης και για άλλους λόγους. Ετσι και η Skoda στα 125 χρόνια άλλαξε δέκα φορές μέχρι τώρα χωρίς όμως να μεταβάλλει τα βασικά στοιχεία από την δεκαετία του 1920 και θεωρήσαμε ουι θα είχε το δικό της ενδιαφέρον αν γράφαμε αυτήν την μικρή ιστορία, διότι πιστεύουμε ότι το αυτοκίνητο δεν είναι 100 άλογα και οθόνη αφής, αλλά πολύ περισσότερα και κυρίως ιστορία. Ας αρχίσει λοιπόν η αφήγηση.

Σλάβια (1895 – 1905)

Όπως με πολλές εταιρίες αυτοκινήτου η αρχή έγινε με ποδήλατα και οι ιδρυτές της μάρκας Vaclav Laurin και Vaclav Klement δεν ήταν η εξαίρεση και μάλιστα ποδήλατα υψηλής ποιότητας, με την ονομασία Slavia, τα οποία μάλιστα εισάγονταν και στην Ελλάδα. Ετσι, το πρώτο σήμα της εταιρίας ήταν μάλλον φανταχτερό με φόντο έναν τροχό ποδηλάτου και μπροστά φύλλα λεμονιάς (που αντιπροσωπεύουν τα σλαβικά έθνη) το οποίο όμως τροποποιήθηκε μερικά χρόνια αργότερα για να ενσωματώσει τα ονόματα των Laurin και Klement, μαζί με την τοποθεσία της έδρας τους – Mlada Boleslav.

L&K (1905 – 1925)

Μετά την επιτυχία τους με μοτοσικλέτες και ποδήλατα, οι Laurin και Klement αναδιάρθρωσαν και μετονομάστηκαν στην εταιρεία το 1905 όταν άρχισαν να κατασκευάζουν αυτοκίνητα. Για να γιορτάσει, η εταιρεία δημιούργησε δύο λογότυπα – ένα κυκλικό σήμα με χρυσό μοτίβο L&K και δάφνες σε κόκκινο φόντο, και ένα σήμα με τα ονόματα των ιδρυτών Laurin και Klement που εξακολουθεί να χρησιμοποιείται σήμερα στα κορυφαία μοντέλα της μάρκας.

(1925 – 1933)

Τον Ιούνιο του 1925, οι Laurin και Klement συγχωνεύτηκαν με τον τσεχικό βιομηχανικό γίγαντα Skoda Works – μια κίνηση που υποσχέθηκε σημαντικές επενδύσεις και την ευκαιρία να επεκταθεί με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό. Για να συνοδεύσει την αλλαγή, όλα τα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στη Mlada Boleslav φορούσαν ένα νέο σήμα SKODA που συνδύαζε το λεκτικό σήμα ŠKODA με τις δάφνες του λογότυπου L&K.

(1923 – 1993)

Το πλέον γνωστό λογότυπο με φτερά βέλους προηγείται του πρώτου λογότυπου συγχώνευσης Skoda / L&K και καταχωρήθηκε επίσημα από την Škoda Works που βρίσκεται στο Pilsen το 1923 για χρήση σε τρένα, τραμ και γεωργικά μηχανήματα. Όμως, ενώ η ημερομηνία εγγραφής της είναι καλά τεκμηριωμένη, οι λόγοι που οδήγησαν στον σχεδιασμό ενός σήματος που παραπέμπει σε Ινδιάνο πολεμιστή, δεν έγιναν ποτέ γνωστοί αλλά ούτε δόθηκε ποτέ πειστική απάντηση. Ετσι, ως εξήγηση έμεινε να είναι ότι ο Εμίλ Σκόντα (ιδρυτής της Skoda Works) είχε δεχθεί ως δώρο, στα τέλη τοτυ 1900, ένα γλυπτό Ινδιάνου το οποίο του άρεσε πολύ και μάλιστα το είχε σε περίοπτη θέση επάνω στο γραφεείο του και το επιδείκνυε σε κάθε ευκαιρία. Λέγεται λοιπόν ότι εκείνος ζήτησε να το υιοθετήσουν ως σήμα της μάρκας και έμεινε έτσι στην συνέχεια.

(1993 – 2011)

Παρόλο που η επωνυμία ŠKODA συνδέεται παραδοσιακά με το πράσινο, το πρώτο λογότυπο με το χρώμα εμφανίστηκε μόλις το 1993 – περίπου δύο χρόνια μετά την εξαγορά του από τον Όμιλο Volkswagen. Μια πιο περίπλοκη έκδοση με μαύρο σκελετό εμφανίστηκε το 1999 και σηματοδότησε την αρχή της μεγάλης ανάπτυξης της εταιρίας, μέχρι την δεκαετία του 2000.

(από το 2011)

Κυκλοφόρησε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2011 σε συνδυασμό με το σύνθημα «Η Νέα Δύναμη της SKODA», το τρέχον λογότυπο διαθέτει το παραδοσιακό φτερωτό βέλος χωρισμένο από ένα έντονο μαύρο. Παρόλο που το πράσινο στοιχείο παραμένει σε εφαρμογές εκτύπωσης και μέσων, τα αυτοκίνητα ŠKODA έχουν εφοδιασμένο με μια πλήρη έκδοση χρωμίου τα τελευταία εννέα χρόνια. Αυτό το λογότυπο τροποποιήθηκε το 2018 με το λεκτικό σήμα να κινείται κάτω από ένα φτερωτό βέλος.

Οι δέκα αλλαγές του σήματος

Το κάθε σήμα έχει την ιστορία του και συνήθως είναι ωραία. Δεν έχει σημασία εάν αλλάζει για να δείξει όπως είπαμε την αλλαγή της εταιρίας προς κατευθύνσεις των καιρών. Αλλωστε υπάρχει και το μάρκετινγκ, για να μην ξεχνιόμαστε. Εκείνο που έχει σημασία είναι η κάθε μάρκα να έχει αξίες και να μένει πιστή σε αυτές και με την Skoda αυτό διατηρείται αναλλοίωτο μέχρι σήμερα.

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.