Βγάλτε την τίγρη από την μηχανή σας

Θυμάστε την διαφήμιση; Βέβαια αφορούσε καύσιμο αλλά τι σημασία έχει; Έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα όλες οι πινακίδες δείχνουν προς τον ηλεκτρικό προορισμό, οπότε είναι καιρός (όχι άμεσα αλλά πολύ σύντομα) να βγάλουμε την τίγρη από την μηχανή μας ή ακόμη χειρότερα από το μυαλό μας, διότι η μορφή των πραγμάτων που έρχονται δεν θα έχει σχέση με την σημερινή και αναφέρομαι κυρίως στην οδήγηση που θα είναι πιο πολιτισμένη (διάβαζε άχρωμη) αλλά το κάνουν κυρίως για το περιβάλλον οι πολιτικοί κάτι για το οποίο επιτρέψτε μου να το αναλύσω τόσο αυτό, όσο και την τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το δίκτυο αλλά και τον τρόπο φόρτισης και κυρίως το συνολικό ενεργειακό και ρυπογόνο αποτύπωμα, γιατί δεν είναι όλα όπως παρουσιάζονται.

 
Όλη αυτή η εισαγωγή μπορεί για κάποιους να μην σημαίνει κάτι ιδιαίτερο και για κάποιους άλλους να συμβαίνει το αντίθετο. Όπως και να έχει η πραγματικότητα είναι ηλεκτρική, είτε συμφωνείτε είτε όχι, οπότε καλό είναι να ξέρουμε τι θα παρουσιαστεί από κάποιες εταιρίες που ηγούνται στην παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτου και ως ένα μεγάλο σημείο είναι αυτές που καθορίζουν την πορεία και τις εξελίξεις.

BMW
Η Βαυαρική εταιρία υπολογίζει για την επόμενη χρονιά πωλήσεις 500.000 ηλεκτρικών έναντι των 200.000 του 2017. Είναι η μάρκα που πρώτη κυκλοφόρησε χάτσμπακ πόλης από το 2013, το i3 το οποίο όμως οικονομικά δεν πήγε καθόλου καλά κυρίως διότι η χρήση ανθρακονημάτων στο αμάξωμα μειώνει βεβαίως το βάρος αλλά ανεβάζει την τιμή πολύ υψηλά. Έτσι σε μία πρώτη προσπάθεια μείωσης του κόστους αποφάσισε να ενώσει τις γραμμές παραγωγής και έτσι όλα τα μοντέλα, ανεξάρτητα από τον τύπο κινητήρα (εσωτερικής καύσης, υβριδικά και ηλεκτρικά, θα βγαίνουν από κοινή γραμμή παραγωγής. ΕΝ τω μεταξύ ετοιμάζει ένα πρόγραμμα για ηλεκτρικό ανεξάρτητα από το i3 που θα λέγεται iX3 SUV το οποίο θα παράγεται στην Κίνα για την παγκόσμια αγορά.

Επίσης το 2021 ξεκινάει η παραγωγή του τετράθυρου χάτσμπακ ηλεκτρικού το i4 στο Μόναχο, την ίδια χρονιά που θα κάνει πρεμιέρα και η ναυαρχίδα της το iNEXT SUV. Φυσικά θα συνεχίσει να διαθέτει τις εκδόσεις plug-in στα βασικά μοντέλα της κάτω από τον τίτλο iPerformance και σύμφωνα με το πρόγραμμα το 2025 θα διαθέτει 25 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα εκ των οποίων τα 12 θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Όσον αφορά την ΜΙΝΙ θα έχει έτοιμο το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό  την επόμενη χρονιά με κινητήρα και πολλά μέρη από το i3 με πιθανή ονομασία ΜΙΝΙ Ε ενώ υπάρχει πάντα και το Countryman plug-in υβριδικό.

MERCEDES
Τον επόμενο χρόνο θα παρουσιάσει το κυρίαρχο ηλεκτρικό της που είναι βέβαια το EQC Crossover ενώ από το 2022 η Γερμανική εταιρία θα έχει τουλάχιστον από ένα εναλλακτικό μοντέλο σε όλες τις κατηγορίες δηλαδή υβριδικά των 48 βόλτ, υψηλού βολτάζ plug-in υβριδικά αλλά και αμιγώς ηλεκτρικά, υπολογίζοντας ότι το 2025 τα ηλεκτρικά μοντέλα της θα αντιπροσωπεύουν το 15-25% των πωλήσεών της.


FIAT CHRYSLER

Μην ξεχνάμε ότι η Fiat είχε ηλεκτρικό αυτοκίνητο το 1990 για όσους θυμούνται το Panda Elettra αν και μεταξύ μας ούτε οι ίδιοι θα το θυμούνται. Τώρα έχει μόνο ένα το 500 e το οποίο πωλείται μόνο στην Αμερική μαζί με το plug-in Chrysler Pacifica. Τώρα όμως τα πράγματα σοβάρεψαν και η εταιρία θα ξοδέψει εννέα δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2022 σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ενώ σχεδιάζει να σταματήσει τις πωλήσεις κινητήρων πετρελαίου από το 2021. Το πρόγραμμα αυτό προβλέπει 30 τουλάχιστον ηλεκτρικά μοντέλα από το τέλος του 2022 και από αυτήν την χρονιά το 20% των κινητήριων μονάδων της εταιρίας για Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική θα είναι ηλεκτρικές διαφόρων τεχνολογιών ενώ κανένα από αυτά δεν θα πωλείται στην Ευρώπη πριν το 2020 με το πρώτο να είναι το ηλεκτρικό 500 του οποίου η γκάμα θα μεγαλώσει με την έκδοση Giardiniera για όσους θυμούνται σε αμιγώς ηλεκτρική έκδοση.

Το πρόγραμμα για την Mazerati προβλέπει ότι το 1/3 των μοντέλων της από το μέσο του 2020 θα είναι ηλεκτρικά, περιλαμβάνοντας οκτώ υβριδικά plug-in και τέσσερα αμιγώς ηλεκτρικά από το 2022. Μεταξύ αυτών η καινούργια Alfieri σε κουπέ και κάμπριο, η νέας σχεδίασης Quattroporte και το SUV Levante ενώ η νέα Ghibli και ένα μεσαίο SUV θα προσφέρεται σε υβριδικό plug-in. Όσον αφορά την Alfa Romeo δεν προβλέπεται αμιγώς ηλεκτρικό αλλά μόνο υβριδικά plug-in και χωρίς να υπάρχει χρονοδιάγραμμα μέχρι στιγμής. Όπως έχουν τα πράγματα η Jeep είναι ο μεγαλύτερος πυλώνας στον όμιλο και προβλέπονται τέσσερα αμιγώς ηλεκτρικά και δέκα plug-in υβριδικά παγκοσμίως από το 2022. Για την ευρωπαϊκή αγορά δεν θα υπάρχει αμιγώς ηλεκτρικό αλλά οκτώ υβριδικά  plug-in και πέντε υβριδικά από το 2022 ενώ θα προστεθεί και ένα “baby” Jeep που θα κατασκευάζεται στην Ευρώπη.

FORD

Στην Ευρώπη υπάρχει ήδη το Focus Electric με πολύ μικρές πωλήσεις όμως που φυσικά δεν ικανοποιούν την εταιρία αφού πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 143 από αυτά και 129 στο πρώτο πεντάμηνο φέτος. Τώρα όμως όλα αλλάζουν και ετοιμάζει μεγάλη επίθεση αρχικά με ένα αμιγώς ηλεκτρικό SUV το 2020 με αυτονομία 500 χιλιόμετρα και θα ακολουθήσουν το 2022 περισσότερα από 16 αμιγώς ηλεκτρικά που μαζί με τα υβριδικά θα ανεβάσουν σε 40 τον συνολικό αριθμό.

HONDA

Η Ιαπωνική εταιρία πιστεύει ότι από το 2025 τα 2/3 των πωλήσεων της στην Ευρώπη θα είναι μίας μορφής ηλεκτρικά. Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό θα είναι το Urban EV που το είδαμε ως πρωτότυπο πέρυσι στην Φραγκφούρτη του οποίου η παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει το 2020. Από αυτό το μικρό η Honda ελπίζει να πουλάει 5000 αυτοκίνητα ετησίως στην Ευρώπη.

HYUNDAI

Από το καλοκαίρι που παρουσιάστηκε στο Οσλο της Νορβηγίας το Kona Electric οι παραγγελίες έφθασαν ήδη τις 7000 ξεπερνώντας κάθε προσδοκία σε σημείο να υπάρχει πρόβλημα παραγωγής και ο χρόνος αναμονής να είναι σήμερα στους έξη μήνες! Αυτό είναι ένα από τα τέσσερα ηλεκτρικά που θα λανσάρει η εταιρία στην Ευρώπη από το 2020 αν και η ίδια δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στο ΝΕΧΟ με κυψέλες καυσίμου πιστεύοντας πολύ στην τεχνολογία αυτήν καθώς λύνει πολλά από τα προβλήματα των αμιγώς ηλεκτρικών οπως υποστηρίζει.

JAGUAR LAND ROVER

Ο Βρετανός κατασκευαστής είχε υποσχεθεί πέρυσι ότι από το 2020 κάθε νέο λανσάρισμα θα υπάρχει και σε ηλεκτρική έκδοση, είτε αμιγώς είτε υβριδική. Ήδη υπάρχει το ηλεκτρικό I Pace SUV και σε δύο χρόνια θα ακολουθήσει το μεγάλο σεντάν XJ ενώ σε έκδοση plug-in θα διατίθενται τα Range Rover-Range Rover Sport και από τον επόμενο ίσως χρόνο τα Discovery Sport και Evoque.

KIA

Από τις εταιρίες μαζικής παραγωγής ίσως είναι αυτή με την μεγαλύτερη γκάμα ηλεκτρικών και υβριδικών, με το μικρομεσαίο Soul, το μεγάλο Optima σε σεντάν και βάγκον αλλά και το Niro σε υβριδικό και plug-in, του οποίου οι ευρωπαϊκές πωλήσεις στο οκτάμηνο έφθασαν τις 29.750 μονάδες αυξημένες κατά 41% σε σχέση με πέρυσι ενώ παρουσιάστηκε Φεντοσέγεφ στο Παρίσι και ως αμιγώς ηλεκτρικό. Όπως δηλώνει η εταιρία από το 2025 θα διαθέτει 16 ηλεκτρικά μοντέλα ελάτων οποίων πέντε υβριδικά, πέντε plug-in και πέντε αμιγώς ηλεκτρικά όπως και ένα με κυψέλες καυσίμου.

MAZDA

Δεν έχει “μιλήσει” ακόμη καθώς δεν διαθέτει ηλεκτρική έκδοση μοντέλου στην Ευρώπη αλλά οι πληροφορίες επιμένουν ότι ετοιμάζει κάτι μεγάλο με παγκόσμιες συνεργασίες σχετικά με την ηλεκτροκίνηση και το μόνο που ανακοινώνει είναι ότι το πρώτο ηλεκτρικό της θα το δούμε στις αρχές του 2020, θεωρώντας ότι οι πωλήσεως ηλεκτρικών μοντέλων της θα κυμαίνεται περίπου στο 10% εκείνης της χρονιάς. Αξίζει να περιμένουμε, γενικώς…

NISSAN 

Το μεγάλο της όπλο λέγεται Leaf και ήδη με την παρουσίαση του καινούργιου πολύ σύντομα πήρε και πάλι την πρώτη θέση των πωλήσεων από το Renault Zoe. Στόχος της είναι από το 2022 να έχει πουλήσει ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά ή υβριδικά και όπως όλα δείχνουν θα το καταφέρει προσθέτοντας στην γκάμα και ένα SUV με αυτονομία 500 χιλιομέτρων.

PSA

Πρωτοπόρος και στα ηλεκτρικά αφού το Citroen Saxo υπήρχε σε γραμμή παραγωγής για πολύ μεγάλο διάστημα πριν αρκετά χρόνια και μάλιστα το είχαμε οδηγήσει για δοκιμή, προκαλώντας την έκπληξη από όπου περνούσε. Τώρα βέβαια όλα έχουν αλλάξει και ο όμιλος ανακοινώνει 15 νέα ηλεκτρικά από το 2021 με οκτώ plug-in και εφτά αμιγώς ηλεκτρικά ενώ από το 2025 κάθε μοντέλο θα διαθέτει και ηλεκτρική έκδοση. Το DS7 Crossback είναι το πρώτο ως plug-in υβριδικό και θα ακολουθήσουν Peugeot 3008 και 508, Opel GRANDLAND X και Citroen C5 Aircross ενώ και το νέο 208 που έρχεται σύντομα θα υπάρχει και ως αμιγώς ηλεκτρικό από το τέλος του 2019 και θα μοιράζεται το ίδιο πάτωμα με τα επίσης ηλεκτρικά Opel Corsa και DS 3 Crossback. Φυσικά από το πρόγραμμα δεν εξαιρούνται και τα επαγγελματικά Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Opel Combo.

RENAULT

Η μεγάλη επιτυχία λέγεται Zoe που βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων και μάλιστα από το 2013 και να μην ξεχνάμε βέβαια τα επαγγελματικά Kangoo και Master όπως και το πόλης Twizy. H Renault έχει επενδύσει φέτος περίπου ένα δις ευρώ για την ανάπτυξη του νέου Zoe που θα μοιράζεται την ίδια καινούργια πλατφόρμα με την Nissan και την Mitsubishi.

TOYOTA

Ίσως από τους τελευταίους “σκεπτικιστές” σχετικά με τα ηλεκτρικά, αλλά τελικά είναι βέβαιο ότι θα ενδώσει και μάλιστα σοβαρά όπως άλλωστε όλες οι κινήσεις της. Έτσι επιμένει προς το παρόν στα υβριδικά αλλά ανακοινώνει 10 ηλεκτρικά γενικώς από το 2020 ενώ από το 2030 υπολογίζει σε πωλήσεις ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων αμιγώς ηλεκτρικών και 5,5 εκατομμυρίων συνολικών ηλεκτρικών.

VW

Στην περίπτωση αυτού του ομίλου μπορούμε να μιλάμε για πυρετό δημιουργίας με πολλά μοντέλα σέ πολλές τεχνολογίες και αυτό συνεχίζεται καθώς έχει ανακοινώσει περισσότερα από 25 αμιγώς ηλεκτρικά και 20 υβριδικά από το 2020, αναμένοντας πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών τριών εκατομμυρίων από το 2025 με το ένα τρίτο έξ αυτών να είναι VW αλλά με τις περισσότερες πωλήσεις όχι στην Ευρώπη αλλά στην Κίνα. Η Audi  έχει ήδη έτοιμο το e-Tron SUV αμιγώς ηλεκτρικό ενώ η Porsche θα παρουσιάσει το δικό της Taycan τον επόμενο χρόνο. Η Audi υπολογίζει ότι από το 2025 το 1/3 των πωλήσεών της θα είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά ενώ η Porsche περισσότερες από τις μισές όταν σήμερα το υβριδικό plug-in Panamera καλύπτει το 60% των πωλήσεων του.

Η Seat ετοιμάζει το δικό της αμιγώς ηλεκτρικό το 2020 με αυτονομία 500 χιλιομέτρων και σε νέα πλατφόρμα. Θα είναι στο μέγεθος του Leon και θα παράγεται στην Γερμανία ενώ το 2020 με την ονομασία Cupra θα παρουσιαστούν τρία υβριδικά μοντέλα υψηλών επιδόσεων που θα προέρχονται από το νέο Leon ενώ θα ακολουθήσουν και αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις.  Όσον αφορά στην Skoda τον επόμενο χρόνο θ έχει το πρώτο της ηλεκτρικό και θα είναι το Citigo. Επίσης για του χρόνου κρατάει η Τσέχικη εταιρία το πρώτο της plug-in που θα βασίζεται στο Superb ενώ όπως δηλώνει η ίδια θα διαθέτει 10 ηλεκτρικά από το 2025.

VOLVO

Η ίδια θέλει οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων της να φθάσουν στο 50% από το 2025 με το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό να είναι ένα κόμπακτ μοντέλο με νέα αρχιτεκτονική. Από κοντά και η Polestar με τα 2 και 3 με το πρώτο απέναντι στο Tesla3 και το δεύτερο να είναι ένα μεγάλο SUV αμιγώς ηλεκτρικό που θα ακολουθήσει το 2020. Φυσικά σήμερα η Σουηδική εταιρία διαθ´ετει πολλά από τα μοντέλα της σε εκδόσεις plug-in όπως τα XC90, XC60,S90 και V90. Σήμερα οι εκδόσεις αυτές αντιπροσωπεύουν το 15% των ευρωπαϊκών πωλήσεων και πιστεύει ότι από το 2025 το ποσοστό θα φθάνει το 25%.

Του Τριαντάφυλλου Τσουλφά

 

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.