40 χρόνια ABS. Ένας φόρος τιμής σε μία σωτήρια τεχνολογία!

Σε μία εποχή όπου οι κατασκευαστές εξελίσσουν και λανσάρουν το ένα σύστημα ασφάλειας ή υποβοήθησης οδήγησης μετά το άλλο, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τα βασικά. Και πώς να τα ξεχάσουμε άλλωστε, όταν η συνεισφορά τους και οι ζωές που έσωσαν είναι στις χιλιάδες; Πώς μπορεί να ξεχάσει κάποιος ένα σύστημα όπως το ABS που τέτοια περίοδο [22-25 Aυγούστου] πριν από 40 χρόνια, παρουσιαζόταν από την Mercedes-Benz και την Bosch στο Unterurkheim.

Η λειτουργία του ABS είναι απλή και περιγράφεται στο όνομα: Anti-lock Braking System.  Σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών. Ένα σύστημα που αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών είτε κατά τη διάρκεια ενός φρεναρίσματος πανικού ή έκτακτης ανάγκης, είτε κατά τη διάρκεια φρεναρίσματος σε ολισθηρό οδόστρωμα. Το όφελος, διττό και προφανές. Από τη μία, μειώνεται η απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος [με εξαίρεση ελάχιστες περιπτώσεις] και από την άλλη, επιτρέπεται στον οδηγό να διατηρήσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Με λίγα λόγια, θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτέλεσε την απαρχή της ψηφιακής τεχνολογίας στην αυτοκίνηση. Ένα σύστημα, που έγινε διαθέσιμο στην S-Class (W116), στα τέλη του 1978!

Βέβαια, το ABS έχει τις ρίζες του ακόμα πιο παλιά. Πίσω στο πολύ μακρινό 1953, όταν ο Hans Scherenberg, τότε επικεφαλής σχεδιασμού στην Mercedes-Benz, κατέθεσε αίτηση για την κατοχύρωση ενός συστήματος που θα απέτρεπε το μπλοκάρισμα των τροχών κατά την πέδηση. Όπως εξηγεί η ίδια η γερμανική εταιρία, παρόμοια συστήματα υπήρχαν τόσο στην αεροναυπηγική όσο και στους σιδηρόδρομους, αλλά το αυτοκίνητο είναι ένα ακόμη πιο περίπλοκο σύστημα, με ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις από τους αισθητήρες, την επεξεργασία των σημάτων κ.ά. που έκανε την ενσωμάτωση του ABS εξαιρετικά δύσκολη. Για παράδειγμα, τα διάφορα μέρη του συστήματος θα έπρεπε να καταγράφουν την αύξηση ή μείωση της ταχύτητας περιστροφής των τροχών χωρίς κανένα περιθώριο λάθους, ακόμα και σε στροφές, ανώμαλες επιφάνειες ή πολύ βρώμικες συνθήκες.

Την εξέλιξη, ανέλαβε το τμήμα Research & Development της Mercedes-Benz σε συνεργασία με τους συνεργάτες της και η πρώτη επιτυχία, σημειώθηκε το 1963 με την έναρξη της εργασίας πάνω στο ηλεκτρο-υδραυλικό σύστημα ελέγχου πέδησης από το Advance Development τμήμα της Daimler-Benz. Το 1966, ξεκίνησε η συνεργασία με την Teldix, η οποία εξαγοράστηκε αργότερα από την Bosch  και το 1970, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ο “καρπός” αυτής της συνεργασίας στα μέσα της εποχής: το αναλογικό-ηλεκτρονικό “Mercedes-Benz/Teldix Anti-Bloc System” ήταν πραγματικότητα. Από εκεί και πέρα, ήταν θέμα “ψηφιοποίησης”, με την Bosch να αναλαμβάνει την μονάδα ελέγχου και την Mercedes τα υπόλοιπα. Κάπως έτσι, φτάσαμε στην δεύτερη, ψηφιακή γενιά του ABS το 1978. Τέλος, να σημειώσουμε ότι η σημασία και η αξία του συστήματος είναι τόσο αναγνωρισμένες που ήδη από το 2004, κάθε νέο αυτοκίνητο που πωλείται στην Ε.Ε. οφείλει να είναι εξοπλισμένο με αυτό!

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.