Κάτι τρέχει με την Tesla…

Ενώ ο κόσμος προσπαθεί να ανασυνταχθεί μετά την διπλή παρουσίαση της Tesla πριν από μερικές ώρες, εγώ κάθομαι μόνος και προβληματίζομαι. Γιατί αυτό που σε κάποιους φάνηκε ως κίνηση ματ απέναντι στο “κατεστημένο”, απέναντι στις “παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες” όπως φαίνεται ότι ονομάζονται πλέον, σε εμένα φάνηκε… περίεργο. Και εξηγούμαι:

Περιμέναμε από την Tesla να παρουσιάσει το φορτηγό της. Το Semi. Και το έκανε. Ο τρόπος που το έκανε όμως, δεν ήταν αυτός που περίμενα. Το ομολογώ, η σχέση που έχω με την βιομηχανία των μεταφορών, είναι σαν αυτή που έχω με την Monica Belucci. Ανύπαρκτη δηλαδή. Όμως είναι το 0-100 αυτό που ψάχνει εναγωνίως η μέση επιχείρηση μεταφορών; Το Tesla Semi είναι, χωρίς την παραμικρή αμφιβολία, ταχύτατο. Όμως δεν είναι λίγοι αυτοί που εκφράζουν την αμφιβολία τους σχετικά με την αυτονομία των 800+ χιλιομέτρων και η Tesla δεν μας έδωσε περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τις μπαταρίες. Ποια είναι η χωρητικότητα τους, πόσο ζυγίζει η συστάδα, πόσο θα κοστίζει η αναπόφευκτη αντικατάσταση τους… Είπε όμως ότι με $5.000 προκαταβολή, μπορείς να προπαραγγείλεις το Semi. Πότε θα το πάρεις; Το 2019. Πόσο θα κοστίζει; Άγνωστο…

[Σ.τ.Σ. Η Wallmart (που διατηρεί στόλο 6.000 φορτηγών) σκοπεύει να προπαραγγείλει 15 Semi ενώ η Loblaw Companies παρήγγειλε 25 για άγνωστο χρηματικό ποσό και η JB Hunt Transport ανακοίνωσε ότι παρήγγειλε αλλά δεν είπε πόσα]

Η έκπληξη όμως όσον αφορά στην παρουσίαση της Tesla, είχε να κάνει με το Roadster. Ένα νέο μοντέλο, που συγκρινόμενο με το πρώτο Roadster είναι έτη φωτός μπροστά. Ίσως συγκρινόμενο και με τον ανταγωνισμό να είναι έτη φωτός μπροστά. 10.000 Nm ροπής; 0-96 km/h σε 1.9 δευτερόλεπτα; 400άρι σε 8.8 δευτερόλεπτα; Τελική ταχύτητα, μεγαλύτερη των 400 km/h; Αυτά τα νούμερα δεν υπάρχουν! Κυριολεκτικά. Αυτά τα νούμερα, δεν υπάρχουν επειδή το αυτοκίνητο δεν υπάρχει. Το Tesla Roadster, δεν είναι ούτε το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής, ούτε αυτό με την μεγαλύτερη τελική. Επειδή δεν είναι στην παραγωγή! Θα είναι, το 2020! Και πάλι, δεν γίνεται κουβέντα για το “thermal management” των μπαταριών που θα δουλεύουν υπερωρίες, ούτε για τα νούμερα που αφορούν στην παραγωγή του… Μέχρι τότε όμως, η Tesla ζητά από αυτούς που επιθυμούν ένα από τα 1.000 “Founder Series” Roadster να προκαταβάλλουν το πλήρες ποσό των $250.000 και από όποιος επιθυμεί το απλό, $50.000 από τα $200.000 που κοστίζει η βασική έκδοση.

Και κάπου εδώ προβληματίζομαι. Από την λαμπρή αυτή παρουσίαση και τα μεγάλα λόγια για δύο οχήματα που απέχουν 2 και 3 χρόνια από την παραγωγή, έλειπαν εξηγήσεις για το μοντέλο που είναι στην παραγωγή. Ο Elon Musk δεν είπε κουβέντα για το Model 3. Δεν έκανε λόγο για τα προβλήματα στην παραγωγή του. Δεν ήθελε να χαλάσει την γιορτή αλλά όταν μιλάμε για την Tesla, μιλάμε για μία καινοτόμα και τολμηρή εταιρία που την ίδια ώρα, δεν έχει τηρήσει ούτε ένα χρονοδιάγραμμα όσον αφορά στην παραγωγή, δεν έχει αποδείξει ουσιαστικά ότι μπορεί να παράγει μαζικά και με εξαίρεση 1 (επαναλαμβάνω, ένα) τρίμηνο, δεν έχει ανακοινώσει κέρδη. Και όχι, οι ζημιές δεν προέρχονται από την συνεχή επέκταση των επιχειρήσεων της, αλλά υπολογίζονται πριν από τις όποιες επενδύσεις! Σε αυτό το σημείο, η Tesla κάνει crowdfunding και μου προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι κανείς δεν το αναφέρει.

Το Roadster δεν ήταν προγραμματισμένο να ανακοινωθεί πριν από το 2018-2019! Κι όμως, όχι μόνο παρουσιάστηκε το 2017, αλλά θα συγκεντρώσει για την Tesla 250 εκατομμύρια δολάρια… τουλάχιστον! Μόνο σε εμένα φαίνεται περίεργο το timing; Δεν πιστεύω ότι η Tesla ή ο Elon Musk χρειάζονται τα λεφτά, οπότε στο μυαλό μου συνεχώς τριγυρίζει η λέξη “αντιπερισπασμός”. Σαν να λέει μην κοιτάτε το Model 3 που δεν έχει ούτε καν πλησιάσει τις υποσχέσεις της εταιρίας όσον αφορά στον ρυθμό παραγωγής, ούτε τα προβλήματα ποιότητας που κάνουν την εμφάνιση τους στο διαδίκτυο. Κοιτάξτε το φανταχτερό αμάξι που κάνει 0-96 σε λιγότερα από 2 δευτερόλεπτα! Μου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι η Tesla αντιμετωπίζεται με πολύ, πολύ, πολύ μεγαλύτερη επιείκεια σε σύγκριση με τους “παραδοσιακούς κατασκευαστές”. Τι θα γινόταν αν η Volkswagen παρουσίαζε ένα μοντέλο, ζητούσε €5.000 προκαταβολή και καθυστερούσε την παράδοση κατά 6-12 μήνες; Τι έγινε όταν το πλάνο της Alfa Romeo άλλαξε και η Giulia καθυστέρησε;  Η απάντηση και στις δύο περιπτώσεις, είναι μία: πανικός. Δημοσιεύματα εδώ, εκεί και παρά πέρα για το πόσο γελοίος και ανίκανος είναι ο Marchionne, πόσο αναξιόπιστη είναι η Alfa Romeo κ.ο.κ. Κι όμως, η μετοχή της Tesla αγναντεύει τον κόσμο από τα 315 δολάρια και όποιος ασκεί κριτική χαρακτηρίζεται ως “hater” ενώ η Tesla δεν έχει αποδείξει ίσως το βασικότερο όλων: ότι μπορεί να είναι μία επιχείρηση που πουλά καινότομα, άξια αυτοκίνητα με βιώσιμο τρόπο.

Μην με παρεξηγείς. Θέλω να πετύχει η Tesla. Συμπαθώ και θαυμάζω τον Elon Musk. Όμως η τακτική “δύο μέτρα, δύο σταθμά” με βρίσκει αντίθετο. Ο τύπος σε ολόκληρο τον κόσμο πρέπει να μαζέψει το σαγόνι του από το πάτωμα, να σκουπίσει τα σάλια του και να αντιμετωπίσει την Tesla όπως όλες τις εταιρίες και όχι σαν κάτι που απαγορεύεται να αγγίξεις. Όταν με το καλό το Semi και το Roadster έχουν ολοκληρώσει το στάδιο της εξέλιξης και φτάσουν στα χέρια των πελατών της Tesla όπως και όταν αυτή τους υποσχέθηκε ότι θα φτάσουν, θα ενθουσιαστώ, όπως θα ενθουσιαστώ για οποιαδήποτε εταιρία λανσάρει κάτι καινοτόμο στην αγορά. Αλλά αν κάτι μου φαίνεται ύποπτο, θα το αναφέρω, όπως κάνω για κάθε εταιρία!

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.