Pick-Up. Κάποτε τα λέγαμε αγροτικά

Έζησαν πολύ μεγάλες στιγμές ή εποχές για να είμαστε πιο ακριβείς και ήταν τα αυτοκίνητα που συνέβαλλαν καθοριστικά στην αγροτική κυρίως αλλά και όχι μόνο ανάπτυξη της χώρας για δεκαετίες. Εργαλεία πραγματικά εκτός εισαγωγικών για χιλιάδες αγρότες και επαγγελματίες που θεωρούσαν τα αυτοκίνητα αυτά ως συνεργάτες και ήταν ακριβώς έτσι. Άλλωστε ειδικά στον γεωργικό τομέα ήταν τόση η βοήθεια που δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι τα ονομάσαμε αγροτικά, χαρακτηρισμό που χρησιμοποιούμε και σήμερα όταν αναφερόμαστε σε αυτά.

Τότε βέβαια τα πράγματα ήταν διαφορετικά και ήταν οι Ιάπωνες που κυριαρχούσαν στην ελληνική αγορά και ειδικά με την Toyota και την Datsun (δεν είχε αλλάξει σε Nissan ακόμη) να διαγκωνίζονται σε πωλήσεις αλλά και τους υπόλοιπους να ακολουθούν. Η χρήση τους όμως δεν ήταν και τόσο διαφορετική από σήμερα διότι και τότε κάλυπταν «πάγιες και διαρκείς ανάγκες» όλης της οικογένειας! Αν το δούμε γεωγραφικά, ο μεγάλος όγκος ήταν στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια, με την υπόλοιπη Ευρώπη να αγνοεί σχεδόν την ύπαρξη τους καθώς δεν υπήρχε ευρωπαϊκή παραγωγή αλλά και οι εισαγωγές από την Ιαπωνία υπάγονταν σε4 ποσοστώσεις και αφού δεν υπήρχε ενδιαφέρον δεν εισάγονταν. Το αντίθετο ακριβώς συνέβαινε στην Αμερική όπου υπήρχαν πολλά πικ-απ σε όλες τις κατηγορίες και ήταν πολύ δημοφιλή στις μεγάλες φάρμες και όχι μόνο.

Τώρα παίζουν με το lifestyle

Η πορεία τους είναι ορισμένως  αρκετά ίδια με των SUV. Τότε τετρακίνητα αγόραζαν οι κυνηγοί, οι ψαράδες, οι κάτοικοι ορεινών περιοχών και όσοι αγαπούσαν την φύση και τις εκδρομές. Τώρα τα αγοράζουν όσοι αγαπούν τους κεντρικούς δρόμους των μεγάλων πόλεων . Κάπως έτσι τείνει να εξελιχθεί και η αγορά των πικ-απ και αυτό έγινε αντιληπτό από τις εταιρίες που σπεύδουν η μία μετά την άλλη να παρουσιάσει την δική της πρόταση, με πλήθος επιλογών σε αμαξώματα, κινητήρες, εξοπλισμούς και τρόπου κίνησης.

Όλα δείχνουν ότι περνάμε σε μία νέα εποχή όπου δεν είναι απλώς ένα αυτοκίνητο για να κάνουμε την δουλειά μας αλλά και ένας τρόπος να αποκτήσουμε το διαφορετικό μέχρι να φθάσουμε και στο lifestyle! Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές μπήκαν στον χορό (Renault, Fiat, VW  και έπεται η PSA δηλαδή Citroen-Peugeot άρα γιατί όχι και Opel μετά την εξαγορά) ενώ πολύ μεγάλη σημειολογική και όχι μόνο σημασία έχει το πρώτο μοντέλο της Mercedes που γίνεται η πρώτη από τους μεγάλους στην κατηγορία και περιμένουμε την απάντηση από τις υπόλοιπες.

 

Δειλά προς το παρόν

Εδώ είναι το παράξενο. Ενώ εμείς στην Ελλάδα τα γνωρίζουμε πιο πολλά χρόνια και αναγνωρίζουμε την χρησιμότητα τους δεν επιτρέπεται η πώληση σε ιδιώτες (ποτέ μας δεν καταλάβαμε τον λόγο), στην Ευρώπη που μπορεί να το αγοράσει ο καθένας υπάρχει ακόμη μία διστακτικότητα, δικαιολογημένη ως έναν βαθμό διότι ουσιαστικά είναι κάτι καινούργιο, υπό μία έννοια. Οι άνθρωποι των εταιριών προβλέπουν ότι αυτό θα αλλάξει με τον καιρό και ήδη φαίνονται κάποια σημάδια αυτής της αλλαγής. Έτσι άλλωστε δικαιολογείται και η παραγωγή εκ μέρους τους αλλά και η είσοδος νέων «παιχτών» στο παιχνίδι και μάλιστα στο χοντρό παιχνίδι όσον αφορά την Mercedes. Οι πωλήσεις στην Ευρώπη είναι ακόμη πολύ μικρές και στο πρώτο εξάμηνο του έτους έφθασαν μόλις στις 80.300 μονάδες όταν αντίστοιχα στην Αμερική πουλήθηκαν 1,5 εκατομμύριο πικ-απ. Οι προβλέψεις πάντως είναι θετικές και περιμένουν το 2018 ο αριθμός να ξεπεράσει τις 200.000 αυτοκίνητα που θα είναι διπλάσιος από το 2012 ενώ πιστεύουν ότι θα λειτουργήσει και ως εντοπιότητα, όπως συνηθίζουν οι ευρωπαίοι, δηλαδή το Renault Alaskan να πουλήσει περισσότερο στην Γαλλία, το Fiat Fullback στην Ιταλία, το Mercedes X Class στην Γερμανία.

Ο Ιαν Φλέτσερ, ειδικός αναλυτής της αγοράς, σημειώνει ότι «μέχρι τώρα ο κόσμος πίστευε ότι για να έχει μαζί του ένα τροχόσπιτο, ένα σκάφος η ένα τρέιλερ μεταφοράς αλόγου κ.λ.π. μπορούσε να το κάνει μόνο με ένα μεγάλο SUV. Τώρα βλέπει ότι μπορεί να το κάνει με ένα άλλο αυτοκίνητο που έχει τον ίδιο αν όχι περισσότερο εξοπλισμό, μικρότερο κινητήρα και μεγαλύτερες δυνατότητες. Άλλωστε πέρασαν οι εποχές που τα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας έμοιαζαν με μεταλλικά κιβώτια!» Στον εξοπλισμό ειδικά που μπορούν να προστεθούν στα πικ-απ θα παιχτεί ένα άλλο παιχνίδι καθώς είναι άπειρες οι επιλογές και μεταφράζονται σε μεγαλύτερο κέρδος για τις εταιρίες.

Παγκόσμια παρουσία

Τα πικ-απ κυριαρχούν σε πολλές αγορές παγκοσμίως όπως στην Νότια Αμερική, Νοτιοανατολική Ασία και Μέση Ανατολή οι πωλήσεις τους είναι περισσότερες από των επιβατικών. Στην Νότιο Αφρική όπου παράγονται τα Ford Ranger και Toyota Hilux κυριαρχούν στην αγορά ενώ στην Ταϋλάνδη όπου παράγονται τα Mitsubishi L200 και Fiat Fullback είναι στην πρώτη τριάδα των πωλήσεων με πρώτο το Isuzu D-Max. Η Renault και η Mercedes σχεδιάζουν την παραγωγή των μοντέλων τους στην Αργεντινή όπου η Γαλλική εταιρία πουλάει ήδη εκεί με επιτυχία το Duster Orock.

Φυσικά υπάρχουν και συνεργασίες όπως τα Alaskan και X-Class που βασίζονται στο Navara NP300 και παράγονται στην Ισπανία, το Fullback στο Mitsubishi L200 ενώ η Ford και η Mazda συνεργάζονται στην Ταϋλάνδη και το Isuzu D-Max ετοιμάζεται να πωλείται στην Αμερική ως  Chevrolet Colorado.

Κάποια στατιστικά

Την δική τους σημασία έχουν και οι πίνακες που ακολουθούν για να παρακολουθούμε την εξελικτική πορεία της κατηγορίας αυτής.

Τα πρώτα σε πωλήσεις στο πρώτο εξάμηνο του 2017 και η διαφορά με το 2016

Ford Ranger           20.213          +15%

Toyota Hilux            15.779          +57%

Nissan Navara        14.827          +15%

Mitsubishi L200       11.002          +12%

VW Amarok            8.884            +10%

Isuzu D-Max 5.994  5.994            -20%

Fiat Fullback 3.165  +192%

Οι μεγαλύτερες αγορές στην Ευρώπη στο εξάμηνο 2017

Ουγγαρία      3.03%

Ελλάδα         2.31%

Λετονία         2.22%

Εσθονία        2.01%

Σουηδία        1.98%

Οι καλύτερες αγορές στην Ευρώπη για το εξάμηνο 2017 και οι αλλαγές με το αντίστοιχο του 2016

Αγγλία                    26.837          +17%

Γερμανία                 10.658          +15%

Γαλλία                    9.450            +20%

Σουηδία                  4.398            +24%

Ιταλία                      3.983            +20%

Toυ Τριαντάφυλλου Τσουλφά

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.