Volvo και station wagons. Μία ιστορία αγάπης!

Αν έχει καταφέρει κάτι η Volvo σε αυτά τα 90 περίπου χρόνια ζωής της, είναι να γίνει συνώνυμη δύο εννοιών: της ασφάλειας και των station wagons. Για το πρώτο, δεν χρειάζεται να πούμε πολλά σε αυτό το σημείο. Η αφοσίωση των Σουηδών στην ασφάλεια όχι μόνο των επιβατών, αλλά και των πεζών, αγγίζει τα όρια της εμμονής και η συνέχεια της επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι τα τρία ασφαλέστερα αυτοκίνητα που έχει δοκιμάσει το Euro NCAP, είναι Volvo. Όμως πώς έγινε και κάθε φορά που σκεφτόμαστε “Volvo”, μας έρχεται στο νου ένα station wagon; Πώς έγινε και μερικά από τα πλέον δημοφιλή και διαχρονικά μοντέλα της, είναι station wagon – ένα στυλ αμαξώματος που όντας τετράγωνο και αντιερωτικό, δεν τοποθετείται πολύ ψηλά στη λίστα με τα πιο δημοφιλή…

Όλα ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του ’50 με το Duett. Ένα wagon που βασιζόταν στο Volvo PV – το μοντέλο με το οποίο η εταιρία παρουσιάστηκε στον κόσμο έξω από την Σουηδία. Με το Duett, η Volvo στόχευε σε μικροεπιχειρηματίες που χρειαζόντουσαν ένα πρακτικό
αυτοκίνητο για την δουλειά και ένα οικογενειακό αυτοκίνητο για την υπόλοιπη ζωή τους αλλά δεν είχαν τα χρήματα να αποκτήσουν και τα δύο. Εξ ου και το όνομα “Duett”. Σαν αυτοκίνητο, δεν ήταν κάτι το τρομερό αλλά “κέρδισε” τον κόσμο με το πλαίσιο τύπου σκάλας και την εξαιρετική ανθεκτικότητα και αξιοπιστία του. Η πλάκα είναι ότι το Duett αποδείχθηκε τόσο δημοφιλές, που θα έλεγε κανείς πως έζησε περισσότερο από τον απόγονο του, το Amazon Estate!

Το Amazon σχεδιάστηκε ως το Volvo της νέας δεκαετίας –αυτής του ’60 για να μην μπερδευόμαστε– και η Estate έκδοση του θα αντικαθιστούσε το Duett. Όμως, παρά το γεγονός ότι προσέφερε σημαντικά βελτιωμένα επίπεδα ραφιναρίσματος και εξοπλισμού (να σημειώσουμε ότι ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με ζώνες τριών σημείων στον standard εξοπλισμό), δεν κατάφερε να ξεφύγει από τη σκιά του προκατόχου του. Πούλησε περί τα 73.000 αυτοκίνητα, αλλά επί της ουσίας ποτέ δεν αντικατέστησε το Duett – απλά ζούσε δίπλα του.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’70 και ενώ η Volvo είχε μείνει χωρίς wagon στην γκάμα της για 3 χρόνια πάνω-κάτω, ήρθε το λανσάρισμα μίας ιδιαιτερότητας. Το όνομα της, P1800ES και όπως μπορείς να φανταστείς από το όνομα, βασιζόταν στο P1800. Ένα μοντέλο που παρουσιάστηκε στον κόσμο ως coupe το 1961 και για κάποιον περίεργο λόγο, η Volvo αποφάσισε να το προσφέρει και ως shooting brake για τα τελευταία δύο χρόνια της παραγωγής του. Μπορεί το “πείραμα” να ήταν βραχύβιο και τα αποτελέσματα αμφίβολα (πούλησε περίπου 8.000 αυτοκίνητα σε δύο χρόνια), όμως τα σημάδια που άφησε στην ιστορία της Σουηδικής ιστορίας ήταν εμφανή μέχρι και πρόσφατα (βλ. το πίσω μέρος του C30).

Μετά το P1800ES όμως ήρθε το όχημα που θεμελίωσε την εικόνα που έχουμε για την Volvo γενικότερα και τα station wagons της πιο ειδικά. Η πρώτη γεύση, ήρθε στην έκθεση της Γενεύης το 1972 με το Experimental Safety Car (ασφάλεια κανείς;) όμως έπρεπε να περιμένουμε άλλα δύο χρόνια για την παρουσίαση της 200-Series. Του αυτοκινήτου που έθεσε νέα standards στον τομέα της ασφάλειας – κυριολεκτικά αν πιστέψουμε τον θρύλο που λέει ότι η Αμερικανική κυβέρνηση αγόρασε δύο ντουζίνες sedans και wagons για δοκιμές και βάσει αποτελεσμάτων, τα όρισε ως σημείο αναφοράς για όλους τους κατασκευαστές. Η 200-Series έμεινε στην παραγωγή για 19 ολόκληρα χρόνια (με 2 facelifts) και πούλησε περί τα 2.8 εκατομμύρια αυτοκίνητα όμως το σημαντικότερο επίτευγμα της, εκτός από το ότι στην “Turbo” έκδοση ήταν –σύμφωνα με την Volvo πάντα– ένα από τα ταχύτερα estates στον κόσμο, ήταν ότι έδωσε στην εταιρία την αναγνωρισιμότητα που της έλειπε. Κατάφερε να εντυπώσει την εικόνα του “κουτιού” στο μυαλό του καταναλωτικού κοινού και τα χρόνια που ακολούθησαν, να καταξιωθεί ως ένα cult classic.

Με αυτά και με εκείνα, φτάσαμε στη δεκαετία του ’80. Τότε που η Volvo λάνσαρε τη 700-Series με σκοπό να νικήσει τους Γερμανούς στο premium παιχνίδι τους. Η sedan 700-Series παρουσιάστηκε το 1982 ενώ 3 χρόνια αργότερα, οι Σουηδοί λάνσαραν την Estate έκδοση. H 700-Series έκανε καλά την δουλειά της και ήταν κατά γενική ομολογία μία αξιοπρεπέστατη πρόταση στην κατηγορία μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90, οπότε και αντικαταστάθηκε από την 900-Series. Αυτή, ήταν ουσιαστικά εξέλιξη της 700-Series και ένα από τα τελευταία πισωκίνητα αυτοκίνητα της Σουηδική εταιρίας όμως το τελευταίο –κατά τη γνώμη μου– εμβληματικό station wagon της Volvo, παρουσιάστηκε το 1995 και ήταν διαθέσιμο μόνο για εκείνη την χρονιά!
Μιλάω φυσικά για το θρυλικό πλέον, 850 T5-R. Τα 90ies ήταν η δεκαετία που η Mercedes και η BMW έγιναν επιθετικές με τα AMG και M μοντέλα τους και η Volvo αποφάσισε να απαντήσει με έναν πολύ “Σουηδικό” τρόπο. Με ένα Estate που εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Porsche και διέθετε αγωνιστικό pedigree αφού η Volvo έτρεξε με το 850 Estate στο BTCC το 1994! To 850 T5-R ήταν διαθέσιμο σε τρία χρώματα (κρεμ, μαύρο και πράσινο γιατί τα φυσιολογικά χρώματα είναι για τους φυσιολογικούς ανθρώπους) και κινούνταν από έναν υπερτροφοδοτούμενο πεντακύλινδρο που απέδιδε 243 άλογα και 340 Nm ροπής με αποτέλεσμα τα πρώτα 100 km/h από στάση να έρχονται σε 5.9 δευτερόλεπτα – όχι άσχημα για “νεκροφόρα”.

Και καταλήγουμε στο παρόν με το Volvo V90. Κάποια στιγμή, η εταιρία μας τρόμαξε αφήνοντας να εννοηθεί ότι τα station wagons πέθαναν όμως βαθιά μέσα μου ήξερα ότι δεν το εννοούσε. Δεν υπήρχε περίπτωση να γυρίσει την πλάτη της σε ένα στυλ που της έδωσε τόσα πολλά. Και ευτυχώς, είχα δίκιο όμως σε καμία περίπτωση δεν περίμενα το V90. Κατά τη γνώμη μου -και όπως αρμόζει σε ένα Volvo Estate- είναι ομορφότερο από το sedan αδερφάκι του.

Μεγάλο, επιβλητικό και όπως ανακοίνωσε το Euro NCAP, ένα από τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα στον κόσμο αυτή τη στιγμή. Αποπνέει δυναμισμό και πολυτέλεια σε κάθε του εκατοστό. Είμαι σίγουρος ότι θα περάσει στην ιστορία ως ένα από τα εμβληματικά wagons της Σουηδικής εταιρίας. Όσο για εσένα που σκέφτεσαι ότι σε αυτό το μίνι αφιέρωμα για τα station wagons της Volvo παρέλειψα αρκετά μοντέλα, έχεις δίκιο. Επέλεξα όμως τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Αυτά που έγραψαν ιστορία. Δεν έχει νόημα να γράψω για κάθε μοντέλο που πέρασε στην παραγωγή γι’ αυτό έγραψα για εκείνα που πιστεύω πως αξίζει να θυμόμαστε.

ΑΦΗΣΤE ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.