Συνήθως τα νέα που έρχονται από την Ευρώπη, είτε μιλάμε για την Κομισιόν είτε για το Κοινοβούλιο, δεν είναι ιδιαίτερα χαρμόσυνα αλλά αυτή τη φορά ή για να είμαστε ακριβείς, για άλλη μία φορά σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, έχουμε λευκό καπνό. Μόνο που δεν είναι ίδιος με αυτόν του Βατικανού. Ο μεταφορικός λευκός καπνός προέρχεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλες όπου προσφάτως είχε τεθεί σε ψήφιση η πρόταση της Επιτροπής για χαλάρωση των μέτρων που αφορούν στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται στην επικράτεια.
Τελικά, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο άναψε το πράσινο φως στην πρόταση της Κομισιόν με 458 βουλευτές υπέρ, 101 κατά και 14 αποχές, δίνοντας στους κατασκευαστές την ευελιξία που ζητούσαν ώστε να μην επιβαρυνθούν με υπέρογκα πρόστιμα σε περίπτωση που δεν καταφέρουν να πετύχουν τον στόχο των 93.6 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο για τον μέσο όρο εκπομπών του στόλου τους. Ένας στόχος που όπως κινείται αυτή την περίοδο η αγορά και δεδομένης της κατάστασης που επικρατεί όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο, μοιάζει ολοένα και πιο δύσκολος. Αυτό που πρότεινε η Κομισιόν και υπερψήφισε το Ευρωκοινοβούλιο λοιπόν είναι ότι οι στόχοι θα παραμείνουν ίδιοι αλλά οι κατασκευαστές έχουν στην διάθεση τους τρία χρόνια αντί για ένα για να τους πετύχουν. Η επιτυχία ή αποτυχία θα κριθεί πλέον από τον μέσο όρο των εκπομπών διοξειδίου άνθρακα των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη για την χρονική περίοδο από το 2025 έως το 2027 οπότε οι κατασκευαστές έχουν στην διάθεση τους περισσότερο χρόνο για να καλύψουν το χαμένο έδαφος.
Από το 2030 θα τεθούν σε εφαρμογή ακόμα αυστηρότεροι κανονισμοί που θέτουν ως στόχο τα 49.5 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο ενώ ακολουθεί η καταληκτική ημερομηνία του 2035, οπότε η Ευρώπη θα απαιτεί από τους κατασκευαστές μηδενικές εκπομπές CO2 από οποιοδήποτε νέο αυτοκίνητο θέλει να πωλείται στην περιοχή. Είναι η περιβόητη “απαγόρευση των Μ.Ε.Κ.” που επί της ουσίας δεν απαγορεύσει κανέναν θερμικό κινητήρα, αρκεί αυτός να μην εκπέμπει CO2. Λεπτομέρειες, αλλά αυτές είναι που κάνουν την διαφορά και δεν πιστεύω ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που να είναι σε θέση να γνωρίζουν τι πρόκειται να συμβεί 10 χρόνια στο μέλλον, οπότε καλό είναι να επιλέγουμε προσεκτικά τις λέξεις μας προς αποφυγή παρεξηγήσεων. Σε κάθε περίπτωση, οι κατασκευαστές μπορούν να πάρουν μία μεγάλη ανάσα τώρα καθώς τα προβλήματα τους, τουλάχιστον στο επίπεδο των προστίμων που σχετίζονται με τις εκπομπές ρύπων, μετατίθενται για το 2027. Να θυμίσουμε πως σύμφωνα με εκτιμήσεις του επικεφαλής της Renault, Luca de Meo, τα πρόστιμα θα μπορούσαν να φτάσουν το εξωφρενικό νούμερο των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ (αθροιστικά, για όλους τους κατασκευαστές) και αυτό το νούμερο από μόνο του επιβεβαιώνει την σημασία της απόφασης της Ευρώπης για χαλάρωση των μέτρων.