Σε όλες τις διαπραγματεύσεις κάτι δίνεις και κάτι παίρνεις. Για να επιτευχθεί οποιουδήποτε είδους συμφωνία πρέπει και οι δύο πλευρές να κάνουν υποχωρήσεις ενώ όσο μεγαλύτερο το διακύβευμα, τόσο πιο οδυνηρές είναι αυτές. Όπως ανακοίνωσε το Volkswagen Group λοιπόν, επετεύχθη συμφωνία ανάμεσα σε αυτό και τα συνδικάτα εργαζομένων στην Γερμανία – μία συμφωνία που και τα συνδικάτα χαρακτήρισαν ως “Χριστουγεννιάτικο θαύμα”, άρα υποθέτουμε ότι είναι ευχαριστημένα με αυτήν. Η εταιρία συμφώνησε να μην κλείσει κανένα από τα 10 εργοστάσια που λειτουργεί στην Γερμανία και να επαναφέρει τις συμφωνίες “εργασιακής ασφάλειας” μέχρι το 2030 και σε αντάλλαγμα, οι εργαζόμενοι θα θυσιάσουν κάποια bonus, θα μειώσουν τον αριθμό των εκπαιδευόμενων που εντάσσονται στο μόνιμο εργατικό δυναμικό και θα μειώσουν την παραγωγή στα μισά εργοστάσια.
Η απόφαση αυτή ήρθε έπειτα από όχι έναν, ούτε δύο αλλά 5 γύρους διαπραγματεύσεων και δύο απεργίες σε γερμανικά εργοστάσια που περιλάμβαναν περίπου 100.000 εργαζόμενους ωστόσο κρύβει μερικούς σκληρούς αριθμούς. Καταρχάς, η Volkswagen και τα συνδικάτα συμφώνησαν ότι περίπου 35.000 εργαζόμενοι στη Γερμανία θα απολυθούν μέχρι το 2030 τονίζοντας ότι αυτό θα γίνει με έναν “κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο”, ότι και αν σημαίνει αυτό, ενώ η συμφωνία προβλέπει και μία ριζική αναδιάρθρωση του πλάνου παραγωγής του VW Group για όλα τα εργοστάσια της χώρας, αμφότερα μέτρα που αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου πλάνου που αποσκοπεί στην εξοικονόμηση περίπου 15 δισεκατομμυρίων ευρώ σε βάθος χρόνου.
Βάσει συμφωνίας, η παραγωγή του Golf θα μετατοπιστεί από το εργοστάσιο στο Wolfsburg, στο Μεξικό ώστε να δημιουργηθεί ο απαραίτητος “χώρος” για την κατασκευή των ID.3 και Cupra Born από το Zwickau όπου κατασκευάζεται και το ID.4 το οποίο θα μεταφερθεί στο Emden. Το Zwickau από την άλλη θα διατηρήσει την παραγωγή του Audi Q4 e-tron και θα λάβει έναν πιο ενεργό ρόλο στο project ανακύκλωσης του ομίλου VW. Το Wolfsburg αναμένεται επίσης να αναλάβει από το 2028 την παραγωγή του αμιγώς ηλεκτρικού Golf που θα βασίζεται σε μία νέα πλατφόρμα η οποία εξελίσσεται σε συνεργασία με την Rivian ενώ οι εγκαταστάσεις στο Dresden θα παύσουν την λειτουργία τους το 2025 καθώς η εταιρία αναζητά εναλλακτικές γι’ αυτά, τονίζοντας ωστόσο ότι δεν πρόκειται να κλείσουν! Στο Ανόβερο θα συνεχίσουν να κατασκευάζονται τα ID.Buzz και Multivan ενώ οι εγκαταστάσεις της Volkswagen Group Components στο Kassel, το Braunschweig, το Salzgitter, το Ανόβερο, το Wolfsburg και το Chemnitz θα συνεχίσουν ενσωματώνοντας “νέα μοντέλα ωραρίων”.
Αυτό το εκτενές παιχνίδι μετατόπισης παραγωγών των διάφορων μοντέλων του ομίλου στα εργοστάσια της Γερμανίας θα έχει ως αποτέλεσμα “μία δραστική μείωση στα κόστη που σχετίζονται με την παραγωγή, την μείωση της τεχνικής δυνατότητας παραγωγής στα γερμανικά εργοστάσια κατά περίπου 730.000 αυτοκίνητα” εξασφαλίζοντας σε συνδυασμό με την συμφωνηθείσα μείωση του εργατικού δυναμικού την ανταγωνιστικότητα της εταιρίας σε βάθος χρόνου. Όπως δήλωσε ο Chief Financial Officer του ομίλου, Arno Antlitz, όμως η πραγματική δουλειά ξεκινά τώρα καθώς όλα αυτά που έχουν συμφωνηθεί πρέπει να εφαρμοστούν κατά γράμμα, να αναβαθμιστεί η αποδοτικότητα όλων των υποσυστημάτων, να βελτιστοποιηθούν όλες οι διαδικασίες και να εξασφαλιστεί η ομαλή και επιτυχημένη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η κρίση αποσοβήθηκε σε αυτό το σημείο αλλά απαιτείται σκληρή δουλειά και θυσίες από όλους, όχι μόνο τους εργαζόμενους στα εργοστάσια, για να μην επιστρέψει δριμύτερη στο μέλλον.