Πρόσφατα η Volvo έγινε μία από τις εταιρίες που προσάρμοσε το πλάνο του εξηλεκτρισμού της γκάμας της σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις στην αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων ανακοινώνοντας ότι δεν σκοπεύει πλέον να πουλά αποκλειστικά οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων από το 2030, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αλλάζει ολόκληρη την φιλοσοφία της επί του συγκεκριμένου θέματος. Πρόσφατα μάλιστα, έγινε μία από 50 εταιρίες που στηρίζουν ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για την έμμεση κατάργηση των μηχανών εσωτερικής καύσης από το 2035, δηλώνοντας ότι ο κλάδος χρειάζεται συνέχεια, συνέπεια και ασφάλεια ώστε να επενδύσει και να πετύχει τους στόχους που τίθενται από τους νομοθέτες. Αυτό που δεν χρειάζεται είναι υποχωρήσεις και αλλαγές στο πλαίσιο που ορίζει την λειτουργία και τους στόχους.
Εκτός από την Volvo, την άτυπη διακήρυξη υπογράφουν μεγάλες εταιρίες όπως η Rivian, η Uber, η IKEA και η Iberdrola που δραστηριοποιείται στον τομέα της ενέργειας. Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο ότι ο τομέας των μετακινήσεων είναι ο μοναδικός στην Ευρώπη που είδε τις εκπομπές ρύπων του να αυξάνεται τα τελευταία 30 χρόνια και αυτή είναι μία τάση που σύμφωνα με τους “50” θα πρέπει να αντιστραφεί αν η Ευρώπη είναι διατεθειμένη να πετύχει τον στόχο της μείωσης της τάξης του 55% μέχρι το τέλος της δεκαετίας και της ουδετερότητας όσον αφορά στις εκπομπές CO2 μέχρι τα μέσα του αιώνα. Υπέρμαχοι της απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης να καταργήσει, έμμεσα όπως έχουμε πει αρκετές φορές, τους κινητήρες εσωτερικής καύσης ισχυρίζονται ότι η Ευρώπη έχει μείνει πίσω από την Κίνα στην παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ιδιαιτέρως των προσιτών, μαζικής παραγωγής και πρέπει να ανακτήσει το χαμένο έδαφος. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν ήδη καθυστερήσει πολύ την μετάβαση σε νέες τεχνολογίες επαναπαυόμενοι στις δάφνες τους και στηριζόμενοι σχεδόν αποκλειστικά στις πωλήσεις “παραδοσιακών”, θερμικών αυτοκινήτων.
Εν τω μεταξύ, οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές της Ευρώπης, κολοσσοί όπως η BMW, η Stellantis και η Volkswagen, δεν υπέγραψαν την διακήρυξη των 50. Ενδεχομένως επειδή αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα, κυρίως η Stellantis και η Volkswagen και πιθανότατα επειδή δεν πιστεύουν ότι η κατάργηση των Μ.Ε.Κ. είναι ο σωστός δρόμος για την επίτευξη του στόχου των μηδενικών εκπομπών ρύπων. Δεν είναι λίγες οι εταιρίες που πιστεύουν πως η βέλτιστη λύση θα ήταν ο ορισμός ενός στόχου με ένα αυστηρό, αλλά ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα. Όχι ο ορισμός του τρόπου με τον οποίο θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Οι… αντιρρησίες πιστεύουν στην ελεύθερη επιλογή και στην λύση των πολλαπλών τεχνολογιών. Από την άλλη, είδαμε όλα αυτά τα χρόνια ότι η συγκεκριμένη πρακτική δεν είχε θεαματικά αποτελέσματα. Το θέμα είναι ότι η Ευρώπη έχει ανοίξει πολλά και μεγάλα μέτωπα και δυστυχώς, δεν υπάρχει ομόνοια και σύμπλευση σε πολλά από αυτά. Όχι ότι είναι η πρώτη ή μοναδική φορά βέβαια…