Αυτοκίνητα όπως το Volvo EX 30, δίνουν επιχειρήματα στους υποστηρικτές της ηλεκτροκίνησης, καθώς η συζήτηση περί πλήρους εξηλεκτρισμού, έχει πάρει μία διαφορετική τροπή τον τελευταίο, λίγο είναι η αλήθεια, καιρό. Είναι γνωστό πως έχουμε δηλώσει λάτρεις των θερμικών κινητήρων και ειδικά των πετρελαιοκινητήρων και υποστηρικτές της άποψης πως μετά τις Ευρωεκλογές του Ιουνίου θα αλλάξουν πολλά. Και αυτό είναι κάτι που το υποστηρίζουμε εδώ και δύο χρόνια περίπου. Ωστόσο δεν μπορούμε να μην μείνουμε στη σταθερή στοχοπροσήλωση κάποιων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως είναι η Volvo, στην ηλεκτροκίνηση. Μία στοχοπροσήλωση η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και κάποια χρόνια αρχικά με τα plug-in υβριδικά μοντέλα της, στη συνέχεια έγιναν τα επόμενα βήματα με τα XC40 και C40 recharged, ωστόσο τώρα η Σουηδική εταιρία αποφάσισε να κάνει το άλμα, με το EX30.
Μάλιστα οι Σουηδοί αποφάσισαν να ξεκινήσουν αντίθετα την πορεία προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό, σε σχέση με τον δρόμο που ακολουθήσαν όταν επανέκαμψαν δυναμικά στο αυτοκινητικό προσκήνιο. Τότε το πρώτο μοντέλο που είχαν παρουσιάσει ήταν η ναυαρχίδα τους, το XC90, τώρα πράττοντας σοφά και εντελώς συνετά, παρουσίασαν τη βάση της ηλεκτρικής τους γκάμας, το ΕΧ30. Η παρουσίαση του «μικρού» σε διαστάσεις και μόνο, EX30 είναι μία πραγματικά τεράστια στιγμή για την Σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία.
Αυτό διότι αφενός κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα πλήρες και ολοκληρωμένο από κάθε άποψη ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ενώ από την άλλη μπόρεσαν να κρατήσουν την τιμή του σε ένα επί της ουσίας προσιτό επίπεδο για ένα ευρύ, ευρύτατο φάσμα υποψήφιων αγοραστών premium ηλεκτρικών μοντέλων. Και φυσικά δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε μαζί του σχεδόν 1500 χιλιόμετρα και βεβαίως το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα, προκειμένου να ζήσουμε μαζί του και να βγάλουμε όσο το δυνατόν πιο ασφαλή και ολοκληρωμένα συμπεράσματα.
Δείχνει μεγαλύτερο από αυτό που είναι
Ακόμη και από κοντά, το EX 30 δείχνει ένα πολύ μεγαλύτερο αυτοκίνητο από αυτό που είναι στη πραγματικότητα. Οι σχεδιαστές του κατάφεραν αφενός να του δώσουν μία χαρακτηριστική και άμεσα αναγνωρίσιμη ταυτότητα Volvo και παράλληλα να το κάνουν να φαίνεται πιο ογκώδες και εντυπωσιακό. Για να καταλάβετε περί τίνος πρόκειται, μιλάμε για ένα BSUV μήκους 4,223 μέτρων, πλάτους 1,837 και ύψους 1,555 με το μεταξόνιό του να είναι στα 2,650 μέτρα και η απόσταση από το έδαφος 17,7 εκατοστά. Και παρά τις προφανείς compact διαστάσεις του η εικόνα του είναι σαφώς πιο επιβλητική.
Η μοντέρνα σιλουέτα του αποτυπώνεται με τη χαρακτηριστική γραμμή του προφίλ να ακολουθεί μια ανοδική πορεία, που καταλήγει στη μεγάλη πίσω κολόνα του αμαξώματος. Εμπρός το χαμηλό καπό και η κλειστή μάσκα με τα πλέον χαρακτηριστικά φώτα σε σχήμα «σφυριού του Θορ» δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν. Οι όμορφες ζάντες των 19 ιντσών του αυτοκινήτου της δοκιμής μας συμπληρώνουν με ωραίο τρόπο το σύνολο. Εξίσου εντυπωσιακό και ογκώδες είναι και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου με τα ιδιαίτερης σχεδίασης φωτιστικά σώματα. Τέλος ο πολύ χαμηλός αεροδυναμικός συντελεστής, 0,28, είναι επίσης ένα από τα σημαντικά στοιχεία του, ειδικά επειδή πρόκειται για ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο.
Με προχωρημένο εσωτερικό
Τα τελευταία χρόνια έχουμε συνηθίσει το μινιμαλιστικό Σκανδιναβικό design στο εσωτερικό των Volvo. Στη περίπτωση του EX 30 αυτό πήγε ένα βήμα παραπέρα και συνδυάστηκε και με κάποιες προχωρημένες σχεδιαστικές πινελιές όπως το χερούλι για το άνοιγμα της πόρτα και οι διακόπτες των παραθύρων. Από εκεί και πέρα την παράσταση κλέβει η κάθετα τοποθετημένη οθόνη των 12,3’’ η οποία συνεργάζεται σε επίπεδο συνδεσιμότητας 5G με την Google, την Apple και την Qualcomm και μέσω της οποία γίνεται ο έλεγχος όλων μα όλων των λειτουργιών. Αυτό προφανώς και δεν μας βρίσκει σύμφωνους, καθώς όπως και να έχει αποσπάται ο οδηγός από τον δρόμο, ενώ κάποιες λειτουργίες θέλουν αρκετό χρόνο και κινήσεις.
Σε επίπεδο ποιότητας τα υλικά φαίνονται να έχουν εξαιρετική συναρμογή και πολλά από αυτά είναι από ανακυκλωμένο πλαστικό που έχει προκύψει από απορρίμματα, όπως παλιά πλαίσια παραθύρων και ρολά παντζουριών, ανανεώσιμο φυσικό λινάρι από την καινοτόμο σουηδική εταιρεία Bcomp, στην οποία έχει επενδύσει η Volvo, μείγμα μαλλιού που περιλαμβάνει 70% ανακυκλωμένο πολυεστέρα, και ένα πλεκτό υφασμάτινο υλικό για τα καθίσματα, που περιλαμβάνει ανακυκλωμένο πλαστικό.
Επιπλέον, διατίθεται η επιλογή μίας επένδυσης από Nordico, ενός σύγχρονου και τεχνολογικά προηγμένου υλικού που δημιουργείται από υφάσματα φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα υλικά, όπως τα μπουκάλια «Pet», και υλικά βιολογικής προέλευσης από δάση της Σουηδίας και της Φιλανδίας. Η Volvo καταφέρνει να κάνει πράξη στα αυτοκίνητα της την οικολογική συνείδηση και το ενδιαφέρον για το περιβάλλον.
Από εκεί και πέρα ο τρόπος που ξεκλειδώνει το αυτοκίνητο, μέσω μιας κάρτα στο μέγεθος πιστωτικής που την ακουμπάς στην κολόνα της πόρτας όπου υπάρχει το ειδικό «ματάκι» και το αυτοκίνητο ανοίγει. Στη συνέχεια την τοποθετείς σε ειδική θέση στην κονσόλα για να ενεργοποιηθούν οι λειτουργίες του ΕΧ30. Η όλη διαδικασία δεν είναι και πολύ βολική, ωστόσο σε λίγο καιρό, το αυτοκίνητο θα αναγνωρίζει τον ιδιοκτήτη του μέσω μίας εφαρμογής στο smartphone και θα ξεκλειδώνει μόλις πλησιάσετε. Επίσης να πούμε πως τα ADΑS της Volvo είναι εμπλουτισμένα με μια νέα λειτουργία που ειδοποιεί τον οδηγό για ποδήλατα, πεζούς ή οχήματα που πλησιάζουν όταν κινείσαι ή σε περίπτωση που θελήσει κάποιος από τους επιβάτες να ανοίξει πόρτα του αυτοκινήτου.
Σε ότι έχει να κάνει με τους διαθέσιμους χώρους, αυτοί θα φιλοξενήσουν τέσσερα άτομα κανονικών διαστάσεων χωρίς πρόβλημα, με τον χώρο των αποσκευών από τα 318 μέχρι τα 914 λίτρα, καθώς υπάρχει δυνατότητα αναδίπλωσης των πίσω καθισμάτων, ενώ υπάρχουν και 61 λίτρα κάτω από το δάπεδο. Τέλος να πούμε πως υπάρχει και ένας μικρός χώρος επτά λίτρων στο εμπρός μέρος, όπου μπορείτε να αποθηκεύσετε τα καλώδια φόρτισης.
Στην, εξηλεκτρισμένη, ουσία
Το νέο Volvo EX30 διατίθεται σε δύο εκδόσεις Single Motor με την κίνηση να μεταδίδεται στους πίσω τροχούς και την ισχύ να βρίσκεται και στις δύο στους 272 ίππους, όπου η μία έχει αυτονομία 344 χιλιόμετρα και η άλλη 475 χιλιόμετρα ενώ υπάρχει και έκδοση Twin Motor η οποία είναι τετρακίνητη αποδίδει 428 ίππους και η αυτονομία της φτάνει τα 450 χιλιόμετρα.. Εμείς στη διάθεσή μας για δοκιμή είχαμε την δικίνητη έκδοση με την αυτονομία των 475 χιλιομέτρων η οποία επίσης είναι πολύ γρήγορη καθώς τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται αβίαστα σε 5,3’’ ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται, όπως σε όλα τα μοντέλα της Volvo, στα 180 χλμ./ώρα.
Περνώντας στο οδηγικό κομμάτι του αυτοκινήτου, αντιλαμβάνεσαι από τα πρώτα χιλιόμετρα πως οι θόρυβοι απουσιάζουν πλήρως, η ποιότητα κύλισης είναι πολύ υψηλή ακόμη και όταν ο δρόμος δεν είναι ότι καλύτερο, ενώ το τιμόνι έχει αίσθηση και πληροφόρηση. Η λειτουργία της ανάρτησης (ΜακΦέρσον εμπρός / Πολλαπλών συνδέσμων πίσω) φωνάζει άνεση και πάλι άνεση, με τις κλίσεις του αμαξώματος να είναι υπαρκτές αλλά να μην ενοχλούν.
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα πολιτισμένο μικρό SUV στα το οποίο μπορείς να εμπιστευτείς για τις καθημερινές σου μετακινήσεις, αλλά να κάνεις χωρίς πρόβλημα και ένα μεγάλο ταξίδι, όπως κάναμε εμείς το Αθήνα – Θεσσαλονίκη-Αθήνα. Είναι γρήγορο, αρκετά άνετο και προσφέρει την αίσθηση της ασφάλειας και της στιβαρότητας. Σε ότι έχει να κάνει με την κατανάλωση στο ταξίδι και με 120 χλμ./ώρα αυτή βρίσκεται στις 19 KWh ανά 100 χιλιόμετρα, που σημαίνει ότι με μία στάση της τάξης των 25 λεπτών σε έναν 180άρη ταχυφορτιστή μπορείτε να κάνετε χωρίς πρόβλημα και χωρίς άγχος το Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως κάναμε εμείς, καθώς μπορεί να φορτίζει ακόμη και με 153 KW. Μέσα στη πόλη, η κατανάλωση πέφτει ακόμη και κάτω από τις 13 KWh ανά 100 χλμ.
Να σημειώσουμε εδώ πως ο onboard φορτιστής του αυτοκινήτου επιτρέπει ισχύ έως και 22 kW. Οπότε, το ΕΧ30 χρειάζεται περίπου 3,5 ώρες σε 22άρι wallbox και σε 11άρι περίπου 7,5 ώρες για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας. To κερασάκι στη τούρτα είναι η εξαιρετική τιμή κτήσης του Volvo EX30 η οποία, χωρίς την κρατική επιδότηση, ξεκινάει από τα 37572 Eυρώ, ενώ extended range έκδοση της δοκιμής μας από τα 42966 Ευρώ, χωρίς φυσικά την κρατική επιδότηση. Τιμές οι οποίες είναι εξαιρετικές για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.