Αν οι πωλήσεις ενός μοντέλου αποτελούν ένδειξη του ποιόντος του, τότε το γεγονός ότι η Toyota έχει κατασκευάσει 10.000.000 Yaris στα 25 χρόνια που κυκλοφορεί το μικρό hatchback στην αγορά, δεν απαιτεί περαιτέρω ερμηνεία. Ας γίνουμε κουραστικοί όμως, αφού στην προκειμένη περίπτωση, αξίζει καθώς το πολυβραβευμένο και δημοφιλέστατο Yaris μπαίνει σε μία ιδιαίτερα εκλεκτή παρέα που αποτελείται από ονόματα όπως αυτό της Corolla, του Camry, του RAV4, του Hilux και του Land Cruiser – το club των 10.000.000 αν προτιμάς.
Για το Yaris ειδικότερα, όλα ξεκίνησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’90, όταν η Toyota έπρεπε να αντικαταστήσει το επίσης επιτυχημένο Starlet με ένα νέο, μοντέρνο, σύγχρονο παγκόσμιο μοντέλο. Το project έγινε γνωστό ως “μικρή ιδιοφυία” και η πρώτη φορά που παρουσιάστηκε στο κοινό, έστω και σε μορφή πρωτότυπου, ήταν με το Toyota Funtime που πραγματοποίησε το ντεμπούτο του στην έκθεση της Φρανκφούρτης το 1997. Έναν χρόνο αργότερα, η έκδοση παραγωγής παρουσιαζόταν στην έκθεση του Παρισιού με τον εξωτερικό σχεδιασμό δια χειρός EPOC (που λίγο αργότερα θα γινόταν Toyota European Design Development) και το εσωτερικό να αποτελεί το αποτέλεσμα της συνεργασίας μεταξύ Ευρώπης και Ιαπωνίας. Παρά τις μικρές εξωτερικές του διαστάσεις, ήταν απρόσμενα ευρύχωρο ενώ δεν θα μπορούσαμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι έγινε το ασφαλέστερο μοντέλο στην κατηγορία του σύμφωνα με το Euro NCAP. Κάτω από το καπό, ένας λιλιπούτειος 1000άρης ο οποίος βραβεύτηκε ως ο Κινητήρας της Χρονιάς για το 1999. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε ένα σύνολο που δικαίως κατέκτησε τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς το 2000 – το πρώτο Toyota που κέρδισε αυτό το βραβείο από τους ευρωπαίους εκπροσώπους του ειδικού τύπου. Το 2001, η γκάμα του ιαπωνικού supermini συμπληρώθηκε από την καυτή “T-Sport” έκδοση με έναν 1500άρη VVT-i βενζινοκινητήρα, ικανό για 106 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. ο οποίος αρκούσε για να επιταχύνει το Yaris στα 100 km/h σε μόλις 9.0 δευτερόλεπτα και από τα 60 στα 100 km/h σε μόλις 8.4 δευτερόλεπτα.
Η δεύτερη γενιά ήρθε το 2005 “χτίζοντας” πάνω στα θεμέλια που έθεσε η πρώτη. Έξυπνο packaging, δυνατότητες που υπερέβαιναν τους περιορισμούς της κατηγορίας, τεχνολογία, ευρυχωρία και άνεση. Αν θέλεις ένα παράδειγμα της εμμονικής εξέλιξης του Toyota Yaris, αρκεί να σου αναφέρω ότι προσέφερε 18.2 λίτρα για την αποθήκευση μικροπραγμάτων στο ταμπλό και μόνο ενώ εντυπωσιακός είναι και ο συντελεστής οπισθέλκουσας που δεν ξεπερνούσε το 0.30 με ότι συνεπάγεται αυτό για την αεροδυναμική απόδοση του αυτοκινήτου, τον θόρυβο που (δεν) παράγεται στις υψηλές ταχύτητες κλπ. Η δεύτερη γενιά του Yaris έφερε και έναν νέο 1000άρη βενζινοκινητήρα με 69 ίππους ενώ ο 1300άρης που αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλής στην προηγούμενη γενιά, επέστρεψε μαζί με τον D-4D πετρελαιοκινητήρα των 1.4 λίτρων. Στην κορυφή της γκάμας βρέθηκε για άλλη μία φορά το Yaris TS, αυτή τη φορά με έναν κινητήρα 1.8 λίτρων και 132 ίππων.
Με την 3η γενιά, έφτασε και ο εξηλεκτρισμός. Έπειτα από τρία ολόκληρα χρόνια εξέλιξης, που περιλάμβαναν μεταξύ άλλων και τον ανασχεδιασμό μεγάλου μέρους του Hybrid Synergy Drive, για πρώτη φορά το Toyota Yaris έγινε διαθέσιμο και ως full υβριδικό (το πρώτο στο B-segment) με 100 ίππους και την δυνατότητα κίνησης χρησιμοποιώντας αποκλειστικά ηλεκτρική ενέργεια. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι μηχανικοί παραμέλησαν άλλους τομείς. Ο αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας μειώθηκε στο 0.287, η ασφάλεια του Yaris επιβραβεύθηκε για άλλη μία φορά με 5 αστέρια από τον Euro NCAP ενώ η επιστροφή της Toyota στο FIA World Rally Championship το 2017 “γέννησε” και το πολύ ειδικό Yaris GRMN που κατασκευάστηκε σε 400 μόλις αντίτυπα, τα οποία φυσικά ξεπούλησαν πριν καν το μοντέλο φτάσει στις εκθέσεις!
Η 4η και προς το παρόν, τελευταία γενιά, παρουσιάστηκε το 2020 με στόχο να γίνει το ασφαλέστερο compact μοντέλο στην αγορά χάρη στα standard προηγμένα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης. Παρότι το νέο Yaris είναι μικρότερο σε μήκος και σε ύψος σε σύγκριση με τον προκάτοχο του, η υιοθέτηση της TNGA-B αρχιτεκτονικής επέτρεψε στους μηχανικούς να βρούνε χώρους εκεί που δεν το περίμεναν ενώ αλματώδης ήταν και η πρόοδος του νέου Yaris στον τομέα του design – τόσο όσον αφορά στο αμάξωμα όσο και στην καμπίνα. Από την… αύρα βελτίωσης δεν θα μπορούσαν να γλυτώσουν τα μηχανικά, με την αποδοτικότητα του κινητήριου συνόλου να έχει αυξηθεί κατά 22% χωρίς να θυσιαστούν οι επιδόσεις που βελτιώθηκαν κατά 16%. Αναβαθμισμένες είναι και η υβριδικές δυνατότητες, με το μικρό της ιαπωνικής μάρκας να μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά ακόμα και με ταχύτητες έως 130 km/h αλλά το καλύτερο, όσο δυσπρόσιτο κι αν είναι λόγω τιμής, η Toyota το κράτησε για τελευταίο, με το GR Yaris. Με ένα ριζικά διαφορετικό (αποκλειστικά 3-θυρο) αμάξωμα, έναν turbo 1600άρη 261 ίππων και 360 Nm ροπής, σύστημα τετρακίνησης και βάρος που δεν ξεπερνά τα 1.280 κιλά, το GR Yaris μοιάζει με φόρο τιμής στην θρυλική δεκαετία του ’90 αλλά με τεχνολογία του 2020 ενώ έναν χρόνο αργότερα ήρθε το πιο πεζό αλλά ενδεχομένως πιο σημαντικό, Yaris Cross που ενσωματώνει την τεχνολογία και την τεχνογνωσία της Toyota στα SUVs με τo compact αμάξωμα του εμβληματικού πλέον “big-small” μοντέλου. Η επιτυχία του συνδυασμού επικυρώνεται και με το World Urban Car βραβείο που κατέκτησε το Yaris Cross στο World Car Awards πέρυσι. Η ιστορία όμως δεν σταματά εδώ. Η Toyota απλά δεν έχει γράψει το επόμενο κεφάλαιο…