Σαν σήμερα το 1983 η Peugeot παρουσίαζε το μοντέλο που έμελλε να την καθιερώσει στην σύγχρονη εποχή τόσο μιλώντας για το προϊόν καθ’ εαυτό, όσο και από πλευράς marketing και motorsports. Το Peugeot 205 ήταν, είναι και θα είναι για πάντα το “τέκνο” του Jean Boillot, ενός μέλους του Δ.Σ. της γαλλικής εταιρίας στα τέλη της δεκαετίας του ’70 που σε μία δύσκολη εποχή για την Peugeot, πίεσε για ένα μικρό αυτοκίνητο-πασπαρτού. Ένα μικρό μοντέλο που θα κάλυπτε πολλά περισσότερα από τις αστικές μετακινήσεις των πελατών, άνετο σε επαρχιακούς δρόμους όσο και στην πόλη, ικανό να μεταφέρει μία μικρή οικογένεια και φυσικά, προσιτό!
Ο πρώτος τρόπος με τον οποίο το θρυλικό 205 έσπασε το καλούπι είχε να κάνει με τον σχεδιασμό του. Ενώ τα περισσότερα Peugeot που προηγήθηκαν είχαν σχεδιαστεί από τον Pininfarina, για λόγους που δεν γνωρίζουμε η εταιρία αποφάσισε να αναλάβει το design του νέου μοντέλου της η ίδια. Πιο συγκεκριμένα, ήταν ο Gerard Welter που κέρδισε τον διαγωνισμό που οργανώθηκε εσωτερικά και έως έναν βαθμό, ήταν αυτός που έφερε κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία, όπως η γρίλια με τις οριζόντιες μπάρες και η λωρίδα ανάμεσα στα πίσω φανάρια, τα οποία θα καθιερώνονταν στον σχεδιασμό των μελλοντικών Peugeot. Ο Welter λοιπόν ανέλαβε το αμάξωμα ενώ ένα “βαρύ” όνομα στον τομέα του σχεδιασμού αυτοκινήτων, ο Paul Bracq, δημιούργησε το εσωτερικό του 205.
Από τεχνικής άποψης, το Peugeot 205 ήταν αυτό που σήμανε την είσοδο της γαλλικής μάρκας στην μοντέρνα εποχή: compact αλλά ευρύχωρο, πρακτικό ως hatchback, αποδοτικό και οικονομικό, ήταν ικανό να προσαρμοστεί σε οποιαδήποτε συνθήκη. Ήταν επίσης το πρώτο Peugeot που εξοπλίστηκε με ράβδους στρέψης στο πίσω μέρος ώστε να απελευθερώσει επιπλέον χώρο για τους επιβάτες και ήταν το πρώτο που εφοδιάστηκε με τη νέα, “XU” οικογένεια κινητήρων και ειδικότερα με τον XUD7, έναν τετρακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα 1.769 κ.εκ. ο οποίος ήταν ικανός για κάτι περισσότερο από 60 άλογα. Αυτός ήταν ο κινητήρας που έκανε το Peugeot 205 το πρώτο πετρελαιοκίνητο, γαλλικό αυτοκίνητο και το πρώτο πετρελαιοκίνητο μοντέλο που πρόσφερε ανάλογες επιδόσεις με το αντίστοιχο βενζινοκίνητο, αλλά με πολύ χαμηλότερη κατανάλωση – 3.9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα για την ακρίβεια.
Ο XUD7 δεν ήταν ο μοναδικός διαθέσιμος κινητήρας για το 205 όμως, αφού το μοντέλο ήταν το πρώτο μικρό Peugeot που πρόσφερε τόσο ευρεία γκάμα κινητήρων (από 45 έως 200 ίππους) και την επιλογή για αυτόματο κιβώτιο, κάτι που δεν ήταν και τόσο σύνηθες εκείνη την εποχή. Ήδη από τον λανσάρισμα του, το Peugeot 205 ήταν διαθέσιμο με 4 διαφορετικούς βενζινοκινητήρες και έναν, τον προαναφερθέντα, πετρελαιοκινητήρα. Την επόμενη κιόλας χρονιά, προστέθηκαν στην γκάμα οι θρυλικές “GTI” και “Turbo 16” εκδόσεις καθώς και το τρίθυρο αμάξωμα ενώ όσο περνούσαν τα χρόνια, τόσο πλήθαιναν οι εκδόσεις όπως για παράδειγμα το “Junior” του 1986 με τα denim καθίσματα ή τα πιο… chic, “Lacoste” και “Gentry”.
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το Peugeot 205 έγραψε την δική του ιστορία στον χώρο των rallies καθώς έναν χρόνο μόλις μετά την πρεμιέρα του, το 1984, με την καθοδήγηση του Jean Todt, η Peugeot μπήκε στην κορυφαία κατηγορία του World Rally Championship με το θρυλικό 205 Turbo 16 που εξελίχθηκε και κατασκευάστηκε σύμφωνα με τους κανονισμούς του διαβόητου Group B. Κατά την πρώτη σεζόν με τον Ari Vatanen πίσω από το τιμόνι, το αγωνιστικό Peugeot 205 κατέκτησε 3 νίκες ενώ το 1985 και το 1986, με τους Timo Salonen και Juha Kankkunen αντίστοιχα, η γαλλική εταιρία σάρωσε τα πάντα κατακτώντας τόσο το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, όσο και τον Οδηγών. Το 1986 δε, με το Group B να καταργείται ο Todt πρότεινε την συμμετοχή της Peugeot στον θρυλικό αγώνα του Paris-Dakar και οι υπεύθυνοι δεν έχασαν την ευκαιρία. Η πρόκληση έγινε δεκτή και το ειδικά τροποποιημένο για την περίσταση Peugeot 205 T16 κέρδισε και αυτόν τον αγώνα, το 1987 με τον Ari Vatanen και το 1988 με τον Juha Kankkunen.
Το τέλος για το Peugeot 205 ήρθε το 1998, 15 χρόνια και 5.278.050 αυτοκίνητα μετά την πρεμιέρα του εμβληματικού μοντέλου. Το 205 όμως δεν θα ξεχαστεί ποτέ από τους οπαδούς της μάρκας και της αυτοκίνησης γενικότερα. Θα μείνει στην ιστορία για πάντα ως το πρώτο μίας επιτυχημένης σειράς που περιλαμβάνει το 206, το 207 και φυσικά, το σημερινό 208, οπότε η κληρονομιά που άφησε δεν θα χαθεί…