Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Τρίτη τον νόμο που επί της ουσίας θα απαγορεύσει την πώληση καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ολόκληρη την Ευρώπη από το 2035. “Επί της ουσίας” καθώς ο νόμος δεν αναφέρει πουθενά την απαγόρευση των Μ.Ε.Κ. σε νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη αλλά δηλώνει ότι μέχρι το 2035 οι κατασκευαστές θα πρέπει να πετύχουν τον στόχο της μείωσης εκπομπών ρύπων κατά 100% για τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρώπη και αυτό κάνει ουσιαστικά την χρήση κινητήρων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα (βενζίνη και πετρέλαιο) απαγορευτική στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα, ο νόμος περιλαμβάνει μείωση της τάξης των εκπομπών CO2 κατά 55% από το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, στόχος σημαντικά υψηλότερος από αυτόν που ίσχυε μέχρι σήμερα και δεν ξεπερνούσε το 37.5%. Παρεμφερής είναι η κατάσταση και για τα επαγγελματικά van που θα πρέπει επίσης να συμμορφωθούν με την μείωση κατά 100% των εκπομπών CO2 μέχρι το 2035 αλλά ο ενδιάμεσος στόχος του 2030 είναι ελαφρώς χαμηλότερος, στο 50%.
“Αυτός ο κανονισμός ενθαρρύνει την παραγωγή οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων. Περιλαμβάνει μία φιλόδοξη αναθεώρηση των στόχων για το 2030 και έναν στόχο μηδενικών εκπομπών για το 2035, που είναι καίριας σημασίας για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050.”
Δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Jan Huitema, σχολιάζοντας τη νομοθεσία που πέρασε από το Κοινοβούλιο με 340 ψήφους υπέρ, 279 κατά και 21 παρών. Ο κος Huitema συμπλήρωσε:
“Η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών ρύπων θα γίνουν φθηνότερες για τους καταναλωτές και η αγορά μεταχειρισμένων θα εμφανιστεί ταχύτερα. Θα κάνει την βιώσιμη μετακίνηση προσιτή σε όλους.”
Τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. συμφώνησαν με τους νομοθέτες πέρυσι τον Οκτώβρη αλλά χρειάζεται ακόμα η επίσημη έγκριση πριν ο νόμος τεθεί σε ισχύ, με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να κάνει ακριβώς αυτό τον ερχόμενο Μάρτιο. Φυσικά, ο δρόμος για την ψήφιση της νομοθεσίας δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα καθώς υπήρχαν και υπάρχουν χώρες που είναι αντίθετες ενώ, ίσως για να κατευνάσει τις αντιρρήσεις, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και μία πρόβλεψη… ευελιξίας για κατασκευαστές που δεν παράγουν περισσότερα από 10.000 αυτοκίνητα ετησίως. Περιττό να αναφέρουμε ότι η εφαρμογή του νόμου στην Ευρώπη έχει επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι οι περισσότεροι κατασκευαστές έχουν δηλώσει ότι θα πουλάνε αποκλειστικά αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων πριν, ή ακόμα και πολύ πριν σε μερικές περιπτώσεις, το 2035.