Ένας από τους βασικότερους στόχους της Ευρώπης είναι η δραστική μείωση των ανθρώπων που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο. Είναι το λεγόμενο “Vision Zero” πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στον εκμηδενισμό των θανάτων που οφείλονται σε αυτοκινητιστικά δυστυχήματα σε ολόκληρη την ήπειρο μέχρι το 2050 αλλά ενώ τα προηγούμενα χρόνια έχουν σημειωθεί αξιέπαινες πρόοδοι, τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι το 2022 περισσότεροι από 20.000 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους στην άσφαλτο – σαφώς λιγότεροι από τους σχεδόν 26.500 θανάτους του 2012. Το ανησυχητικό είναι ότι έπειτα από μία πολύ μεγάλη μείωση το 2020 που οφείλεται φυσικά στους περιορισμούς που είχαν θεσπιστεί κατά την πανδημία του COVID-19, οι “οδικοί” θάνατοι στην Ευρώπη εμφανίζουν για δύο συνεχόμενα χρόνια μετά την άρση των σχετικών μέτρων αυξητικές τάσεις.
Ένα από τα κύρια “όπλα” των Βρυξελών σε αυτή την μάχη είναι η κανονικοποίηση και η ενοποίηση των κανονισμών που αφορούν στην συμπεριφορά των οδηγών σε ευρωπαϊκό έδαφος και αυτό περιλαμβάνει εκτός από την δημιουργία ενός ευρωπαϊκού διπλώματος οδήγησης και μέτρα για την επιβολή προστίμων και την διασυνοριακή συνεργασία ανάμεσα στα κράτη-μέλη. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι αν ένας Ιταλός δεν τηρήσει την ισχύουσα νομοθεσία στην Ελλάδα για παράδειγμα, η Ευρώπη θα έχει έναν μηχανισμό ο οποίος θα όχι μόνο θα συλλέξει το πρόστιμο που του επιβλήθηκε αλλά θα “επιβαρύνει” το δίπλωμα του με τους αντίστοιχους πόντους ή στις σοβαρότερες παραβάσεις, θα του αφαιρέσει το δίπλωμα για το ανάλογο χρονικό διάστημα. Αρχικά, η Ευρώπη σκόπευε να δημιουργήσει αυτή την διασυνοριακή συνεργασία μόνο για επικίνδυνες παραβάσεις όπως για παράδειγμα η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή η οδήγηση υπό την επήρεια (αλκοόλ ή ουσιών) αλλά τελικά η ευρωπαϊκή χώρα διαμονής του παραβάτη θα έχει το δικαίωμα να περισυλλέξει οποιοδήποτε πρόστιμο υπερβαίνει σε αξία τα €70! Όπως δήλωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού:
“Κάθε χρόνο περισσότεροι από 20.000 άνθρωποι πεθαίνουν στους δρόμους της Ευρώπης. Για να μειώσουμε αυτούς τους απαράδεκτους αριθμούς είναι καίριας σημασίας η επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας ως αποτρεπτικό. Οι οδηγοί θα πρέπει να μάθουν ότι αν παρανομήσουν και θέσουν άλλους σε κίνδυνο θα αντιμετωπίσουν τις συνέπειες των πράξεων τους είτε οδηγούν στην χώρα τους, είτε στο εξωτερικό”
Να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία περίπου το 40% των λεγόμενων διασυνοριακών παραβάσεων που διαπράττονται σε ευρωπαϊκό έδαφος από οδηγούς δεν τιμωρούνται και αυτό είναι τραγικό γιατί προωθεί έμμεσα μία νοοτροπία παραβατικότητας. Για να αλλάξει η κατάσταση λοιπόν, η Ευρώπη θα δημιουργήσει ένα portal με εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες για τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας σε κάθε κράτος-μέλος, καθώς και για διαδικασίες έφεσης και διαθέσιμους τρόπους εξόφλησης των προστίμων. Οι νέοι κανονισμοί θα δημοσιευτούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. τις ερχόμενες ημέρες και τα κράτη-μέλη θα έχουν στην διάθεση τους 30 μήνες για να τους εντάξουν στο εθνικό τους νομοθετικό πλαίσιο.