Τα αυτοκίνητα… φαρδαίνουν και αυτό είναι πρόβλημα!

Τα αυτοκίνητα… φαρδαίνουν και αυτό είναι πρόβλημα!

Δεν αποτελεί μυστικό ότι τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν. Με κάθε νέα γενιά του ίδιου μοντέλου οι διαστάσεις αυξάνονται ώστε να καλύψουν την αδυσώπητη όρεξη του αγοραστικού κοινού για ολοένα πιο ευρύχωρα, πιο άνετα, πιο επιβλητικά αλλά και πιο ασφαλή οχήματα. Σύμφωνα με μελέτη του Transport & Environment μάλιστα, τα νέα αυτοκίνητα μεγαλώνουν σε πλάτος κατά 1 εκατοστό ανά δύο χρόνια περίπου και αυτό αρχίζει να αποτελεί πρόβλημα δεδομένου ότι ο χώρος στις πυκνοκατοικημένες μεγαλουπόλεις είναι ακριβοθώρητος. Το μέσο πλάτος των νέων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπερβαίνει τα 180 εκατοστά και περίπου το 50% των πωλήσεων νέων μοντέλων ξεπερνούν αυτόν τον αριθμό. Τα 180 εκατοστά δεν είναι κάποιο τυχαίο νούμερο δε, καθώς είναι το συνηθέστερο ελάχιστο πλάτος που χρησιμοποιείται για την στάθμευση αυτοκινήτων στην Ευρώπη και μπορείς να καταλάβεις ήδη πού έγκειται το πρόβλημα.

Τα αυτοκίνητα που πλησιάζουν ή υπερβαίνουν τα 2 μέτρα σε πλάτος έχουν αρχίσει να γίνονται ολοένα και πιο πολλά με την κατηγορία των πολυτελών SUV φυσικά να είναι ο πιο συχνός ένοχος. Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα περιλαμβάνουν την BMW X5, την BMW X6, την BMW X7 και την BMW XM, την Mercedes-Benz GLS, το Audi Q8, την Porsche Cayenne, το Land Rover Defender, το Range Rover Sport, το Volkswagen Touareg, το Volvo EX90 και το Kia EV9. Αρκεί να αναφέρουμε ότι πριν από κάποια χρόνια, θεωρούσαμε δεινόσαυρους τα αμερικανικά μοντέλα ενώ τώρα, το Dodge RAM που πωλείται στις Η.Π.Α. αλλά εισάγεται και στην Ευρώπη (έστω και κατά παραγγελία) έχει πλάτος της τάξης των 208.5 εκατοστών.

Το T&E καλεί λοιπόν την Ευρωπαϊκή Ένωση να αναλάβει δράση και να περιορίσει το μέγιστο πλάτος των αυτοκινήτων. Ο μοναδικός νόμος που υπάρχει αυτή τη στιγμή ορίζει ως το μέγιστο πλάτος για όλα τα οχήματα τα 255 εκατοστά αλλά αυτός είχε  ψηφιστεί στα μέσα της δεκαετίας του ’90 για να περιοριστεί η μεγέθυνση των μεγάλων φορτηγών και των λεωφορείων οπότε δεν βρίσκει εφαρμογή στα επιβατικά αυτοκίνητα. Ο οργανισμός θεωρεί ότι η προστασία του δημόσιου χώρου, είτε μιλάμε για θέσεις στάθμευσης είτε για πεζοδρόμια είτε για δρόμους είναι υψίστης σημασίας ενώ θέτει ένα ακόμα στοιχείο για προβληματισμό. Η αύξηση στο πλάτος των οχημάτων επιτρέπει στους κατασκευαστές να αυξήσουν και το ύψος τους με τις συνέπειες αυτού του γεγονότος στην ασφάλεια των ευάλωτων χρηστών του δρόμου να είναι καταγεγραμμένη στην άλλη όχθη του Ατλαντικού.

Ένα σχετικά ακραίο σενάριο περιλαμβάνει την απαγόρευση της ταξινόμησης οχημάτων με πλάτος μεγαλύτερο από το πλατύτερο 3% της αγοράς όπου το 3% στο παράδειγμα είναι ένα σχεδόν αυθαίρετο ποσοστό. “Σχεδόν” καθώς το πλατύτερο 3% της αγοράς για το πρώτο εξάμηνο του 2023 υπερβαίνει τα 192.1 εκατοστά και στο σενάριο αυτό είναι το μέγιστο πλάτος που θα νομοθετήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση με πιθανές εξαιρέσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων. Σε κάθε περίπτωση, αυτό είναι ένα υποθετικό σενάριο αλλά το timing της έκθεσης του Transport & Environment δεν είναι καθόλου τυχαίο καθώς η συζήτηση σχετικά με την αναθεώρηση της ντιρεκτίβας “Weights & Dimensions” θα ξεκινήσει στο Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις αρχές του 2024. Το θέμα είναι αν η Ε.Ε. είναι διατεθειμένη να έρθει σε ρήξη με τους κατασκευαστές επιβάλλοντας κάποιο ανώτατο όριο στο πλάτος των αυτοκινήτων ή αν θα αφήσει την ελεύθερη αγορά και την τεχνολογία να διορθώσουν την πορεία των ολοένα και μεγαλύτερων οχημάτων.

Prev Post Νέα, ηλεκτρική Porsche Macan – Επανάσταση!
Next Post Η Maserati καθυστερεί τη νέα Quattroporte!
Σχετικά άρθρα
or

For faster login or register use your social account.

Connect with Facebook