Στη βιομηχανία αυτοκινήτου δεν υπάρχουν μονάχα χάος, δυστυχία, διαμάχες και αντιπαλότητες. Υπάρχει και η θετική πλευρά που δεν περιορίζεται στα νέα μοντέλα αλλά σπανιότερα, παίρνει σάρκα και οστά με τη μορφή επενδύσεων σε ευρωπαϊκές χώρες και πολύ σημαντικά, σε τομείς που η ευρωπαϊκή βιομηχανία στο σύνολο της έχει ανάγκη. Μία από αυτές τις επενδύσεις έρχεται από την Stellantis και τον κινέζικο κολοσσό στην παραγωγή μπαταριών, CATL που ανακοίνωσαν ότι θα επενδύσουν 4.1 δισεκατομμύρια ευρώ στην δημιουργία ενός εκ των μεγαλύτερων εργοστασίων παραγωγής μπαταριών στην Ισπανία.
Η νέα μονάδα θα κατασκευαστεί δίπλα στο εργοστάσιο της Stellantis στην Σαραγόσα και όπως ανακοίνωσαν οι δύο εταιρίες, θα ξεκινήσει την παραγωγή μπαταριών φωσφορικού σιδήρου λιθίου, Lithium Iron Phosphate ή όπως είναι πιο γνωστές, LFP, μέχρι τα τέλη του 2026. Η μέγιστη χωρητικότητα του θα αγγίζει τις 50 GWh αλλά τόσο η CATL όσο και η Stellantis δήλωσαν ότι η εκμετάλλευση του εργοστασίου θα εξαρτηθεί σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη της αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και δευτερευόντως από την στήριξη που θα λάβει από τις τοπικές αρχές.
Η επιλογή του τύπου των μπαταριών δεν είναι καθόλου τυχαία από την άλλη καθώς οι LFP μπαταρίες μπορεί να μην έχουν την υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα ανάμεσα στις διαφορετικές χημείες αλλά σίγουρα έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, υψηλότατη ασφάλεια και χαμηλότερο βάρος και κόστος. Με όλα αυτά δεδομένα λοιπόν, οι LFP μπαταρίες θα επιτρέψουν στην Stellantis να προσφέρει αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και crossovers/SUVs, τόσο στο B- όσο και στο C-segment, με μεσαίες αυτονομίες, ακόμα υψηλότερη ποιότητα, ακόμα μεγαλύτερη αντοχή και ανθεκτικότητα και ακόμα χαμηλότερο κόστος. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με το προσύμφωνο συνεργασίας που υπόγραψαν οι δύο εταιρίες τον Νοέμβριο του 2023, προβλέπεται η δημιουργία μίας κοινοπραξίας με ίση συμμετοχή 50-50 ενώ ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα έλεγε ότι θα χρειαστούν περίπου 3 χρόνια για να τεθεί σε λειτουργία το εργοστάσιο. Είναι προφανές λοιπόν ότι το πρόγραμμα επισπεύσθηκε.
Σε αυτό το σημείο να υπενθυμίσουμε ότι η Stellantis είναι ένας εκ των βασικών επενδυτών στην κοινοπραξία ACC (με την Mercedes-Benz και την γαλλική TotalEnergies) που έχει ήδη ξεκινήσει την παραγωγή σε ένα gigafactory στην Γαλλία. Τα άλλα δύο εργοστάσια που ήταν προγραμματισμένα να κατασκευαστούν από την κοινοπραξία στην Ιταλία και την Γερμανία έχουν αναβληθεί προς το παρόν λόγω της μειωμένης ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η CATL από την άλλη λειτουργεί ήδη ένα εργοστάσιο στην Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα στην Γερμανία και κατασκευάζει ένα ακόμα στην Ουγγαρία, οπότε αυτό στην Σαραγόσα της Ισπανίας θα είναι το 3ο της. Σημαντικό ρόλο στην επιλογή της Ισπανίας έπαιξαν τόσο τα κρατικά κίνητρα όσο και η ήδη καταξιωμένη βιομηχανία αυτοκινήτων στην χώρα αλλά και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με την Ισπανία να έχει επενδύσει τόσο στην ηλιακή όσο και στην αιολική ενέργεια. Άξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι η Ισπανία αποφάσισε να απέχει από την ψηφοφορία για την επιβολή των αυξημένων δασμών στα κινέζικα αμιγώς ηλεκτρικά προϊόντα, ότι κι αν σημαίνει αυτό…