Τα μικρά, προσιτά αυτοκίνητα αποτελούν έναν εκ των θεμελίων λίθων της αυτοκίνησης στην Ευρώπη – ίσως όχι στον υπόλοιπο κόσμο και σίγουρα όχι στις Η.Π.Α. αλλά τα μικρά, προσιτά αυτοκίνητα αποτελούν ένα είδος πολιτιστικής και πολιτισμικής κληρονομιάς για την ήπειρο μας. Το πρόβλημα είναι ότι εδώ και αρκετά χρόνια απειλούνται και η επιβίωση τους είναι πολύ πιο σημαντική απ’ ότι μπορεί να πιστεύει κάποιος καθώς δεν συνδέεται μόνο με την προσιτή κινητικότητα που θα έπρεπε να είναι αναφαίρετο δικαίωμα όλων αλλά και με το οικονομικό τοπίο στην Ευρώπη. Γι’ αυτό ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann και ο CEO της Renault, Luca de Meo δήλωσαν σε κοινή συνέντευξη τους σε γαλλικό μέσο ότι αν δεν υπάρξουν αλλαγές που θα έχουν ως στόχο την διάσωση των μικρών αυτοκινήτων, δεν αποκλείεται να κλείσουν εργοστάσια στο μέλλον.
Οι δύο ισχυροί άνδρες της βιομηχανίας αυτοκινήτου ανάφεραν ότι “υπάρχουν πολλοί κανόνες που έχουν σχεδιαστεί για μεγαλύτερα και πιο ακριβά αυτοκίνητα που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να κάνουμε μικρότερα μοντέλα σε αποδεκτές συνθήκες κερδοφορίας”. Να σημειώσουμε ότι η Renault και η Stellantis έχουν ανάμεσα τους ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 30% και σε αντίθεση με την πλειοψηφία των γερμανικών εταιριών (βλ. Audi, BMW και Mercedes-Benz) εστιάζουν στην ευρωπαϊκή αγορά.
“[Γι’ αυτούς] η Ευρώπη δεν έχει μεγάλη σημασία καθώς προτεραιότητα τους είναι οι εξαγωγές. Τα τελευταία 20 χρόνια η λογική τους ορίζει τους κανονισμούς που διέπουν την αγορά και το αποτέλεσμα είναι ότι οι κανόνες για την Ευρώπη έχουν οδηγήσει σε πιο πολύπλοκα, πιο βαριά και πιο ακριβά αυτοκίνητα και μεγάλο μέρος του κόσμου δεν έχει την δυνατότητα να τα αγοράσει!”
Δήλωσε ο de Meo ενώ ο John Elkann συμπλήρωσε ότι “αν δεν αλλάξουμε τροχιά θα είμαστε αναγκασμένοι να πάρουμε μερικές οδυνηρές αποφάσεις στην βάση παραγωγής μας τα επόμενα τρία χρόνια”. Ποια θα μπορούσε να είναι η λύση; Υπάρχουν πολλοί, πολύ εξυπνότεροι άνθρωποι από εμένα για να προτείνουν κάτι και τα τελευταία χρόνια αποκτά ολοένα και περισσότερη πρόσφυση η δημιουργία ενός σετ κανονισμών στο ίδιο στιλ με αυτούς που έκαναν τα “kei” στην Ιαπωνία. Μικρά αυτοκίνητα μήκους κάτω των 3.4 μέτρων με κινητήρες έως 660 κ.εκ. που δεν παράγουν πάνω από 64 ίππους και προσφέρουν χαμηλότερη φορολογία, φθηνότερη ασφάλεια και αρκετά προνόμια. Δεν μιλάμε για αντιγραφή της ιαπωνικής νομοθεσίας αλλά κάτι που θα αντλεί έμπνευση από αυτή την ιδιαίτερη κατηγορία αυτοκινήτων που απολαμβάνει τεράστια δημοτικότητα στην χώρα του ανατέλλοντος ηλίου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάτι πρέπει να αλλάξει και η βιομηχανία αυτοκινήτου δεν έχει τα χρονικά περιθώρια να περιμένει την δυσκίνητη Ευρώπη να αντιδράσει…