Όταν η Stellantis έδωσε στη δημοσιότητα την επίσημη αναφορά για τα νούμερα των εταιριών της για το πρώτο εξάμηνο του 2024, η Maserati ξεχώριζε. Το κακό είναι ότι δεν ξεχώριζε εξαιτίας της θεαματικής αύξησης των πωλήσεων, των παραδόσεων ή των κερδών αλλά για τον ακριβώς αντίθετο λόγο. Τους πρώτους 6 μήνες του έτους η ιταλική εταιρία κατάφερε να πουλήσει μόλις 6.500 αυτοκίνητα ενώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2023 είχε πουλήσει 15.300! Φυσικά, με την πτώση στις πωλήσεις να υπερβαίνει το 50%, τον ίδιο δρόμο ακολούθησαν τα έσοδα, τα περιθώρια κέρδους και φυσικά, τα κέρδη που δεν είναι κέρδη αλλά ζημιές. Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι δεν φαίνεται ούτε μία αχτίδα φωτός για την ιστορική ιταλική εταιρία καθώς ότι έχει δοκιμαστεί μέχρι στιγμής δεν έχει θετικό αντίκτυπο ούτε στην εικόνα της Maserati, ούτε στα νούμερα της. Αν ρωτήσεις τον επικεφαλής της Stellantis, Carlos Tavares, έχει μία απάντηση πάντως:
“Με την Maserati έχουμε τα κατάλληλα αυτοκίνητα και έχουμε τις κατάλληλες τεχνολογία. Προσφέρουμε θερμικά και 100% ηλεκτρικά πολυτελή sports cars. Αν οι πωλήσεις είναι πεσμένες αυτή τη στιγμή, οφείλεται στο marketing. Έχουμε βελτιωθεί σημαντικά και στον τομέα της ποιότητας αλλά τώρα πρέπει να δουλέψουμε στο marketing […]. Να φτάσουμε τους πιθανούς πελάτες και να έχουμε το σωστό μήνυμα για την σωστή τοποθέτηση.“
Για όλα φταίει το marketing λοιπόν. Το μήνυμα της Maserati δεν φτάνει στους παραλήπτες. Ενδεχομένως το πρόβλημα να μην είναι τόσο απλό όμως. Όπως τα περισσότερα πράγματα στην ζωή, οι κακές πωλήσεις της Maserati είναι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα και δεν περιορίζεται στο “τώρα” αλλά το συνδέει με το παρελθόν και την φήμη που έχει η ιταλική μάρκα εξαιτίας των αμφιλεγόμενων επιλογών του “τότε”. Ο μέσος πελάτης της Maserati, ο άνθρωπος που έχει στη διάθεση του ένα… εξαψήφιο ποσό για να αγοράσει ένα premium sports car έχει επίσης περισσότερες επιλογές από ποτέ, οι περισσότερες δοκιμασμένες από καταξιωμένες εταιρίες. Ο μέσος πελάτης της Maserati αγόραζε όλα αυτά τα χρόνια Porsche, Ferrari, McLaren, Mercedes κ.ά. όσο η Maserati προσπαθούσε να ορθοποδήσει και να δημιουργήσει μία ελκυστική γκάμα. Τώρα που την έχει αυτή την γκάμα, γιατί ο μέσος πελάτης αυτής της κατηγορίας να αλλάξει την επιλογή που έκανε τόσα χρόνια; Χρειάζεται κίνητρο. Δεν τον μεταπείθεις τόσο εύκολα… Ένα από τα πιο λαμπρά παραδείγματα σε ολόκληρη την ιστορία της βιομηχανίας αυτοκινήτου είναι η Lexus, που έπρεπε να “ματώσει” για να αποδείξει την αξία της και να καταξιωθεί. Επιπλέον παραδείγματα εταιριών και προϊόντων που έπρεπε να προσπαθήσουν πολύ περισσότερο από τον ανταγωνισμό για να κερδίσουν το μερίδιο τους υπάρχουν αλλά δεν είναι η ώρα για να αναλύσουμε. Γνώμη μου είναι λοιπόν ότι οι τραγικές πωλήσεις της Maserati δεν οφείλονται μόνο στο marketing. Το θέμα είναι να βρεθεί η απάντηση και μάλιστα σύντομα καθώς ο Tavares έχει δηλώσει πρόσφατα ότι δεν θα είναι ανεκτικός απέναντι στις ζημιογόνες μάρκες για πολύ ακόμα…