Η κοινή λογική όσον αφορά στην ασφάλεια που παρέχουν οι διάφοροι τύποι αυτοκινήτων λέει ότι τα SUV βρίσκονται κοντά στην κορυφή της λίστας. Η υψηλότερη θέση οδήγησης, το μεγαλύτερο βάρος και ο μεγαλύτερος όγκος τους τα κάνει ασφαλέστερα, στην θεωρία τουλάχιστον, από αντίστοιχου μεγέθους hatchback ή sedan Δεν θα κρίνουμε τώρα αν τα SUV όντως προστατεύουν αποτελεσματικότερα τους επιβαίνοντες σε αυτά, αλλά θα μιλήσουμε για μία μελέτη που δείχνει για άλλη μία φορά ότι αυτού του είδους τα αυτοκίνητα είναι λιγότερο ασφαλή για τους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων.
Συγκεκριμένα, μία έρευνα που διεξήγαγαν το Imperial College London και το London School of Medicine and Tropical Hygiene βρήκε ότι σε περίπτωση ατυχήματος τα SUV αλλά και ελαφριά επαγγελματικά όπως για παράδειγμα τα pickups έχουν 44% υψηλότερη πιθανότητα να τραυματίσουν θανάσιμα έναν πεζό, με την πιθανότητα να αυξάνεται ακόμα περισσότερο όταν ο πεζός είναι ανήλικος (κατά 82%) και όταν η ηλικία του δεν υπερβαίνει τα 10 έτη (130%). Αύξηση στις πιθανότητες εμφανίζεται και στις περιπτώσεις που μιλάμε για λιγότερο σοβαρούς τραυματισμούς και πιο συγκεκριμένα, κατά 24% για τους ενήλικους και κατά 28% στα παιδιά. Ο λόγος για αυτά τα νούμερα είναι προφανής και αυτονόητος. Τα SUV και τα pickup είναι κατά κανόνα ψηλότερα οχήματα με πιο κάθετες μάσκες και αυτό έχει ως αποτέλεσμα η σύγκρουση με τον πεζό να οδηγεί σε τραυματισμούς ψηλότερα στο σώμα του. Ενώ για παράδειγμα ένα συμβατικό hatchback ή sedan θα χτυπούσε έναν ενήλικο στα πόδια, ένα SUV θα τον χτυπήσει στην λεκάνη και στην περίπτωση των ανήλικων, ενώ ένα hatchback/sedan θα το χτυπούσε στην λεκάνη, το SUV θα τον χτυπήσει στο ύψος του θώρακα.
Τα αποτελέσματα των Imperial College London και London School of Medicine and Tropical Hygiene βασίστηκαν σε αναλύσεις 682.509 συγκρούσεων και συνάδουν με τα πορίσματα του Insurance Institute for Highway Safety που το 2023 απέδειξαν το προφανές: ότι ένα όχημα με ψηλότερο και πιο κάθετο εμπρός μέρος είναι πιο επικίνδυνο από κάποιο που δεν έχει αυτά τα χαρακτηριστικά. Η συμφωνία των δύο ερευνών είναι λογική καθώς ακόμα και η αγγλική βασίστηκε σε στοιχεία από τις Η.Π.Α. όπου τα οχήματα είναι γενικότερα μεγαλύτερα και βαρύτερα από ότι στην Ευρώπη αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός, όπως έχει αποδειχθεί και από άλλες έρευνες, ότι η αύξηση του ύψους του εμπρός μέρους ενός αυτοκινήτου οδηγεί σε αύξηση των πιθανοτήτων θανάσιμου τραυματισμού ενός πεζού στο ενδεχόμενο σύγκρουσης όχι μόνο λόγω της αρχικής κρούσης σε ψηλότερο και άρα πιο ευπαθές και επικίνδυνο μέρος του σώματος του πεζού αλλά και λόγω της αυξημένης πιθανότητας της… εκτόξευσης του πεζού στον δρόμο. Με λίγα και πιο απλά λόγια, το αυξημένο ύψος του εμπρός μέρους του αυτοκινήτου αλλάζει όχι μόνο την δυναμική της σύγκρουσης με τον πεζό αλλά και την αλληλουχία.
Είναι αυτός λόγος για την απαγόρευση αυτού του τύπου των οχημάτων στον αστικό ιστό; Δεν είναι η θέση μας να εκφέρουμε γνώμη, αλλά ο αριθμός των χωρών και των πόλεων που αποθαρρύνουν την χρήση των μεγάλων αυτών οχημάτων αυξάνεται και η επιστήμη έχει αποφανθεί όσον αφορά στο πόσο πιο ασφαλή ή λιγότερο ασφαλή είναι απέναντι στους ευπαθείς χρήστες του δρόμου. Από την άλλη, ολοένα και περισσότερα συστήματα ασφάλειας παρουσιάζονται για να “αμβλύνουν” την επίδραση που έχει το σχήμα του αυτοκινήτου στην ασφάλεια των πεζών. Η συζήτηση είναι πολύ μεγάλη και δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί στα στενά περιθώρια ενός μικρού κειμένου αλλά είναι σίγουρα μία συζήτηση που πρέπει να γίνει…