Οι πωλήσεις του Νοεμβρίου έγιναν γνωστές και ενώ σε γενικές γραμμές δεν ασχολούμαστε με μεμονωμένους μήνες, αυτή θα είναι μία εξαίρεση καθώς ο Νοέμβριος είναι ο πρώτος μήνας που ισχύουν οι υψηλότεροι δασμοί που επέβαλλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στα αμιγώς ηλεκτρικά κινέζικα οχήματα σε μία προσπάθεια να προστατευθεί η “εγχώρια” βιομηχανία. Τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεση μας δείχνουν ότι οι δασμοί μάλλον έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα καθώς οι κινέζικες εταιρίες είχαν το μικρότερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις νέων, ηλεκτρικών οχημάτων τους τελευταίους 8 μήνες. Συγκεκριμένα, κατασκευαστές όπως η BYD και η MG αναπαριστούν το 7.4% του συνόλου των νέων ταξινομήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρη την Ευρώπη την στιγμή που μόλις έναν μήνα πριν, το ποσοστό τους άγγιζε το 8.2%.
Να θυμίσουμε ότι οι δασμοί στους οποίους κατέληξε η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι το αποτέλεσμα μίας έρευνας που βρήκε ότι η βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας επιδοτείται από το κράτος και άρα, τα μοντέλα μηδενικών εκπομπών που εισάγονται και πωλούνται στην ευρωπαϊκή επικράτεια διαθέτουν ένα βασικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Έπειτα από μήνες διαπραγματεύσεων, η Ευρώπη αποφάσισε να επιβάλλει επιπλέον δασμούς, διαφορετικούς ανά κατασκευαστή σύμφωνα με το επίπεδο της επιδότησης που δέχθηκε βάσει των ευρημάτων της έρευνας και το πόσο συνεργάσιμος ήταν ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι με επιπλέον δασμούς επιβαρύνονται ακόμα και μοντέλα ευρωπαίων και άλλων κατασκευαστών που παράγονται στην Κίνα όπως για παράδειγμα η BMW και η Tesla.
Η SAIC λοιπόν, η μητρική εταιρία της MG, είναι μία από αυτές που “χτυπήθηκαν” χειρότερα από τους δασμούς που στην περίπτωση της αγγίζουν το 45% και αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι ταξινομήσεις της κατά τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους να είναι 58% χαμηλότερες σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2023. Αυτό επέτρεψε στην BYD να την προσπεράσει ταξινομώντας 4.976 οχήματα τον περασμένο μήνα, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων αφορούν ιδιωτικές πωλήσεις και εταιρικούς στόλους και όχι αυτό-ταξινομήσεις ή ενοικιαζόμενα/leasing. Η ίδια τάση αντικατοπτρίζεται στο σύνολο των κινέζικων εξαγωγών που παρουσίασαν πτώση της τάξης του 19% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του ’23 ενώ ακόμα μεγαλύτερη είναι η πτώση που αφορά εξαγωγές στην Ευρώπη και αγγίζει το 23%. Εννοείται ότι εξαιτίας των ακόμα υψηλότερων δασμών, οι κινέζικες εταιρίες δεν έχουν καταφέρει να διεισδύσουν ούτε στο ελάχιστο στην αγορά της Β. Αμερικής και με την επανεκλογή του D. Trump δεν είμαστε σίγουροι ότι αυτό θα αλλάξει σύντομα. Μπορεί να έχουν το πλεονέκτημα του χαμηλότερου κόστους (τόσο στην παραγωγή όσο και στις μπαταρίες) αλλά οι προστατευτικές πρακτικές της Ευρώπης και των Η.Π.Α. αποτελούν ένα πολύ σοβαρό εμπόδιο στις… επεκτατικές βλέψεις των Κινέζων. Έτσι, παρατηρούμε πτώσεις της τάξης του 50% περίπου στην Γερμανία και την Γαλλία ενώ στην Αγγλία που δεν έχει υιοθετήσει επιπλέον δασμούς, οι πωλήσεις των κινέζικων ηλεκτρικών αυξήθηκαν κατά 17% σε σύγκριση με την ίδια χρονική περίοδο πέρυσι.
Θα έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον να δούμε πώς θα μεταβληθούν τα νούμερα σε βάθος χρόνου καθώς οι Κινέζοι εστιάζουν σε τεχνολογίες εξηλεκτρισμού (κατά κύριο λόγο plug-in υβριδικά) που δεν επιβαρύνονται με τους εξοντωτικούς δασμούς και όσο μεταφέρουν την παραγωγή των ηλεκτρικών τους σε ευρωπαϊκό έδαφος. Το δεύτερο απαιτεί περισσότερο χρόνο για να ωριμάσει βεβαίως αλλά όλα δείχνουν ότι οι δασμοί θα έχουν προσωρινή επίδραση στην εισβολή των κινέζικων προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά και δεν είμαστε καν πολύ σίγουροι ότι εξασφάλισαν στους ευρωπαίους κατασκευαστές τον χρόνο που χρειάζονταν για να αντιδράσουν.