Εδώ και μήνες οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είτε μεμονωμένα, είτε μέσω του συλλογικού όργανού τους (βλ. ACEA) υποστηρίζουν ότι το Euro 7 πρότυπο εκπομπών ρύπων δεν έχει λόγο ύπαρξης. Είναι μία νομοθεσία που θα κοστίσει στην βιομηχανία αυτοκινήτου δισεκατομμύρια και δεν θα προσφέρει επί της ουσίας, σχεδόν τίποτα στους πολίτες της Ευρώπης εκτός από ένα αισθητά ακριβότερο αυτοκίνητο. Το βασικό επιχείρημα περιγράφεται ως “αφού οδεύουμε ούτως ή άλλως προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, γιατί να επενδύσουμε για την συμμόρφωση με παροδικούς και αναποτελεσματικούς κανόνες” και παρότι το υπεραπλουστεύουμε, δεν είναι παράλογο. Ίσως γι’ αυτό ή ίσως επειδή οι πιέσεις από κάποιες χώρες ήταν τόσο έντονες, το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισε υπέρ μίας σημαντικά εξασθενημένης εκδοχής του Euro 7.
Αυτή η νέα έκδοση λοιπόν, υιοθετεί τα ίδια όρια με το Euro 6 αναφορικά με τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx), μικροσωματιδίων, αμμωνίας και μονοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων αλλά για πρώτη φορά, προσθέτει όρια που σχετίζονται για εκπομπές μικροσωματιδίων από τα συστήματα πέδησης και τα ελαστικά αλλά και μέτρα για την αύξηση της αντοχής των μπαταριών! Επίσης, το νέο Euro 7 γίνεται σημαντικά αυστηρότερο όσον αφορά στα λεωφορεία και τα βαριά φορτηγά επιβάλλοντας χαμηλότερα όρια για τις εκπομπές ρύπων τους σε πραγματικές συνθήκες αλλά και στο εργαστήριο ενώ εκφράζει την θέληση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ευθυγραμμιστούν οι μεθοδολογίες και τα όρια για τις εκπομπές των συστημάτων πέδησης και των ρυθμών τριβής των ελαστικών με τα διεθνή πρότυπα που εξελίσσονται από την United Nations Economic Commission for Europe.
Στην ψηφοφορία που έλαβε χώρα εχθές, 329 ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ του “νέου” Euro 7, 230 ψήφισαν κατά και 41 απείχαν με την πλειοψηφία των εκλεγμένων αντιπροσώπων των 27 κρατών-μελών να κάνουν λόγο για έναν έντιμο συμβιβασμό ανάμεσα στην φιλοδοξία της Ευρώπης αναφορικά με την μείωση των εκπομπών ρύπων και την ανάγκη για στήριξη στην βιομηχανία αυτοκινήτου της Ευρώπης. Φυσικά, ακτιβιστές και εκπρόσωποι των “Πράσινων” άσκησαν έντονη κριτική στην ατολμία της Ευρώπης για την δραστική μείωση των εκπομπών ρύπων αυτοκινήτων και βαρέων οχημάτων με το group “Transport & Environment” να χαρακτηρίζει το νέο Euro 7 ως “χειρότερο από άχρηστο”. Από εδώ και πέρα, το Ευρωκοινοβούλιο θα ξεκινήσει έναν κύκλο συνομιλιών και διαπραγματεύσεων τόσο με την Κομισιόν όσο και με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με στόχο να επιτευχθεί συμφωνία ακόμα και έως τις αρχές του 2024, ώστε το νέο πρότυπο κανονισμών εκπομπών ρύπων να έχει ισχύ από το 2026 για τα αυτοκίνητα και τα ελαφριά φορτηγά και από το 2027 για τα βαρέα οχήματα.