Σαν να μην έφτανε η πρόκληση της μεταμόρφωσης μίας ολόκληρης βιομηχανίας και πρακτικών που λίγο ή πολύ έχουν μείνει αναλλοίωτες για πάρα πολλά χρόνια, οι κατασκευαστές έχουν να αντιμετωπίσουν επιπλέον εμπόδια που αγχώνουν τους επενδυτές και τα διοικητικά συμβούλια. Λόγω της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης στην Ευρώπη που δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη βελτίωση στην μετά-COVID εποχή, οι κατασκευαστές βλέπουν ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα που έσπευσαν να λανσάρουν στην αγορά δεν αντιμετωπίζονται από τους καταναλωτές με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, τα κόστη παραγωγής και λειτουργίας είναι ψηλά και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι εταιρίες θα πρέπει να συμμορφωθούν και με τους νέους, αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών ρύπων που τίθενται σε ισχύ από το 2025.
Σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), η βιομηχανία αυτοκινήτου ακόμα “ψάχνει” περισσότερα από 2 εκατομμύρια οχήματα τόσο στην αγορά όσο και στα εργοστάσια σε σύγκριση με τα προ-πανδημίας επίπεδα. Αυτό δημιουργεί εντάσεις και προβληματισμό γι’ αυτό η ACEA παρενέβη την προηγούμενη εβδομάδα ζητώντας άμεση δράση και λίγο περισσότερη ευελιξία από πλευράς των νομοθετών. Βλέπεις, με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών να μην ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των κατασκευαστών ενώ αυτοί έχουν εκφράσει ρητά αλλά και έμπρακτα την δέσμευση τους στην πράσινη μετάβαση, βρίσκονται αντιμέτωποι με δυσβάστακτα πρόστιμα αν δεν μειώσουν δραστικά τις εκπομπές ρύπων του στόλου τους το 2025. Παράλληλα, η Ευρώπη σε θεσμικό επίπεδο δεν δείχνει διατεθειμένη να διαπραγματευτεί τους κανόνες που έχει ορίσει ενώ απέναντι από τους κατασκευαστές που ακροβατούν σε ένα τεντωμένο σχοινί έχουν αρχίσει να παίρνουν θέση και οι εργαζόμενοι τους που βλέπουν τις δουλειές τους να απειλούνται.
Έτσι, έχουμε κάποιες εταιρίες να αντιμετωπίζουν την οργή των εργαζομένων τους που φοβούνται το κλείσιμο εργοστασίων και τις απολύσεις λόγω της μειωμένης παραγωγής (βλ. Volkswagen Group και Stellantis) και άλλες εταιρίες να βλέπουν πρόστιμα που ενδεχομένως να είναι της τάξης των δισεκατομμυρίων ευρώ αν δεν καταφέρουν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων του στόλου των νέων αυτοκινήτων τους. Εκπομπές που για να μειωθούν θα πρέπει να πουλήσουν είτε ηλεκτρικά, που δεν πωλούνται με τον ρυθμό που ήλπιζαν οι κατασκευαστές, είτε εξηλεκτρισμένα σε μεγάλες ποσότητες. Με πιο απλά λόγια, δεν υπάρχει στέλεχος που να κοιμάται ήσυχα αυτή την περίοδο. Όλοι αντιμετωπίζουν προβλήματα χωρίς αυτό να σημαίνει ότι βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής. Απλά έχουν την τάση να γκρινιάζουν λίγο περισσότερο απ’ ότι θα έπρεπε δεδομένου ότι στην συντριπτική πλειοψηφία τους παραμένουν κερδοφόρες επιχειρήσεις και αν μου επιτρέπεται, έχουν αρκετό… λίπος ακόμα για να κάψουν.