Τον Δεκέμβριο του 2023 η γερμανική κυβέρνηση πήρε την γενναία απόφαση να αφαιρέσει τις βοηθητικές ρόδες από το “ποδήλατο” της ηλεκτρικής αγοράς, οπότε το 2024 ήταν η πρώτη χρονιά κατά την οποία η αγορά αφέθηκε επί της ουσίας στην τύχη της για να φανεί αν έχει την δύναμη να σταθεί στα πόδια της χωρίς δεκανίκια. Η απάντηση δεν είναι τόσο ξεκάθαρη όσο ενδεχομένως να υποδηλώνει η πτώση της τάξης του 27.4% που παρουσίασε ολόκληρη η κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αν και ήδη υπάρχουν αυτοί που χαρακτηρίζουν το 2024 ως “χαμένη χρονιά για την ηλεκτροκίνηση” στην Γερμανία καθώς η μείωση στην ζήτηση για τα αμιγώς ηλεκτρικά οδήγησε αναπόφευκτα και στην συρρίκνωση του μεριδίου αγοράς τους στο 13.5%!
Το 2024 έκλεισε λοιπόν με 380.609 νέα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κυκλοφορούν πλέον στους δρόμους της Γερμανίας αλλά η υπόλοιπη αγορά κινήθηκε κατά κύριο λόγο σε τροχιά σταθεροποίησης με πολύ ελαφριές πτωτικές τάσεις. Όσον αφορά στον τύπο των κινητήριων συνόλων, αυτό σημαίνει ότι ναι μεν τα αμιγώς ηλεκτρικά παρουσίασαν κατακόρυφη πτώση αλλά τα υβριδικά για παράδειγμα, παρουσίασαν μία αύξηση της τάξης του 12.7% που σημαίνει πρακτικά 947.398 αυτοκίνητα και μερίδιο αγοράς 33.6% ενώ ανάλογα αυξητικές τάσεις ακολούθησαν και τα plug-in υβριδικά, με 191.905 αυτοκίνητα, έναν αριθμό που αναπαριστά αύξηση της τάξης του 9.2% σε σύγκριση με το 2023, αν και το μερίδιο αγοράς τους παραμένει μικρό, στο 6.8%. “Βασιλιάς” στην γερμανική αγορά εξακολουθεί να είναι η βενζίνη με 991.948 αυτοκίνητα και μερίδιο 35.2% ενώ στο -0.7% είναι το πετρέλαιο με 483.261 αυτοκίνητα και μερίδιο 17.2%. Από εδώ και πέρα, ο κόσμος αλλά και οι Γερμανοί ρίχνουν το βλέμμα τους στις εκλογές που είναι προγραμματισμένες για τα τέλη του Φεβρουαρίου προσπαθώντας να προβλέψουν αν η οικονομία μπορεί να υποστηρίξει κάποιο νέο πρόγραμμα επιδοτήσεων που θα τονώσει και την βιομηχανία αυτοκινήτου που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι από τις αρχές του έτους μετρά γραμμάριο-γραμμάριο τις εκπομπές ρύπων του στόλου της φοβούμενη τεράστια πρόστιμα στο τέλος του χρόνου αν υπερβούν τα προβλεπόμενα όρια.
Όσον αφορά στις επιμέρους μάρκες, το 2024 ήταν μία χρονιά μεγάλων χαμένων και μεγάλων κερδισμένων στην Γερμανία. Η Volkswagen διατήρησε τα κεκτημένα, αυξάνοντας κιόλας κατά 3.4% τις πωλήσεις της αλλά η Tesla για παράδειγμα, έδειξε ότι δεν είναι άτρωτη με τις πωλήσεις της να εμφανίζουν πτώση 41%. Από την άλλη, η Toyota με την παραδοσιακά πανίσχυρη στον τομέα του εξηλεκτρισμού γκάμα της, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 27% ενώ η Peugeot κατάφερε να τις αυξήσει κατά 44% έστω και αν αυτή η εντυπωσιακή επίδοση είχε ως αποτέλεσμα 67.454 αυτοκίνητα. Στους (πολύ) κερδισμένους υπολογίζουμε και την Skoda με το +22% και την Seat με το +14.9% αλλά και την Volvo με το +39.3% ενώ στον αντίποδα, λίγο ή πολύ χαμένες είναι οι παραδοσιακές premium δυνάμεις (βλ. Mercedes, BMW και Audi), η Ford που έπεσε κάτω από τα 100.000 αυτοκίνητα, η Fiat που “έχασε” το ¼ των πωλήσεων της και η Renault με -20.4%. Για να δούμε τι μας επιφυλάσσει το 2025 λοιπόν. Πώς θα διαμορφωθούν οι ισορροπίες; Θα ανακάμψει η γερμανική οικονομία ή θα μπει βαθύτερα σε μία περιδίνηση με απρόβλεπτες συνέπειες;