Όταν έχεις στη γκάμα σου ένα μοντέλο και μάλιστα ένα SUV, το οποίο στις τρείς προηγούμενες γενιές του διέγραψε μία εξαιρετική εμπορική πορεία και έρχεται η στιγμή να δημιουργήσεις την τέταρτη γενιά του, τότε όπως αντιλαμβάνεστε η κατάσταση είναι δύσκολη και σοβαρή. Και βεβαίως αυτή γίνονται ακόμη δυσκολότερη και σοβαρότερη, όταν ολόκληρη η αυτοκίνηση βρίσκεται στο πιο σημαντικό σταυροδρόμι της εξελικτικής της πορείας, από την δημιουργία της. Ο λόγος για το X-Trail το οποίο αισίως πλέον βρίσκεται στην τέταρτη γενιά του και για τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι της Nissan έπρεπε να αντιμετωπίσουν το μεταβατικό στάδιο προς την ηλεκτροκίνηση, στο οποίο βρισκόμαστε.
Ένα στάδιο το οποίο από τη μία πλευρά καθιστά σχεδόν απαγορευτική τη χρήση των, εξαιρετικών είναι η αλήθεια, κινητήρων πετρελαίου που εξόπλιζαν το X-Trail στις προηγούμενες γενιές του, ενώ από την άλλη δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι, κυρίως τα κράτη και οι υποδομές για την πλήρη και ολοκληρωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Και οι μηχανικοί της Nissan κατάφεραν να λύσουν με πολύ μεγάλη επιτυχία τον γρίφο αυτόν.
Και η λύση στον γρίφο αυτό ακούει στο όνομα E-Power και η οποία μπορεί στην αρχή να σας φανεί κάπως πολύπλοκη ως προς την λειτουργία της, στη πράξη ωστόσο αποδίδει εξαιρετικά, όπως θα διαβάσετε στη συνέχεια της δοκιμής μας. Εμείς στη διάθεσή μας για δοκιμή είχαμε την έκδοση E-Power, E-4orce που σημαίνει και τετρακίνηση με διάφορα εκτός δρόμου προγράμματα, οπότε όπως αντιλαμβάνεστε το όλο θέμα έχει ουσία και ενδιαφέρον.
Mε σχεδίαση που εντυπωσιάζει
Με το που αντικρίζει κάποιος το καινούριο X-Trail αντιλαμβάνεται άμεσα πως οι σχεδιαστές της Nissan είχαν ως σκοπό αφενός να διαφοροποιήσουν πλήρως τη νέα γενιά, αφετέρου να δημιουργήσουν ένα εντυπωσιακό αυτοκίνητο το οποίο θα ξεχωρίζει από κάθε άλλο που κυκλοφορεί. Και η αλήθεια είναι πως τα κατάφεραν καθώς η εικόνα του Ιαπωνικού μοντέλου είναι πραγματικά επιβλητική. Στο εμπρός μέρος τα διπλά φωτιστικά προσδίδουν αναμφίβολα μία νέα νότα, αγκαλιάζοντας ταυτόχρονα την κλασική μάσκα που μαρτυρά την καταγωγή του μοντέλου.
Παρατηρώντας από το πλάι αντιλαμβάνεσαι το μέγεθος του, καθώς οι διαστάσεις του κάθε άλλο παρά μικρές μπορούν να χαρακτηριστούν (μήκος 4,68 μέτρα, αυξημένο κατά τέσσερις πόντους, πλάτος 1,84 μέτρα, αυξημένο κατά δύο πόντους και ύψος 1,725 μέτρα, αυξημένος κατά ενάμιση πόντο ενώ το μεταξόνιο βρίσκεται στα 2,71 μέτρα). Η εικόνα ολοκληρώνεται αρμονικά με το πίσω μέρος και τα μεγάλα φωτιστικά σώματα να «αγκαλιάζουν» τις γωνίες του αμαξώματος. Ενός αμαξώματος το οποίο έχει απόσταση 23 εκατοστών από το έδαφος, κάτι το οποίο δείχνει και τις εκτός δρόμου καταβολές του, οι οποίες στην τετρακίνητη έκδοση της δοκιμής μας, είναι πολύ υψηλότερες και περισσότερες από αυτές που φαντάζεστε, όπως θα διαβάσετε και στη συνέχεια.
Άνετο και ποιοτικό
Kαι αν εξωτερική η τάση για σχεδιαστική αλλαγή είναι εμφανέστατη, τί να πούμε για το εσωτερικό, όπου εκτός από σχεδιαστικά η αναβάθμιση είναι αισθητή και στο θέμα της προσλαμβάνουσας ποιότητας. Ξεκινώντας από το σχεδιαστικό μέρος του θέματος να πούμε πως το ψηφιακό περιβάλλον, στην έκδοση της N-Connecta της δοκιμής μας αποτελείται από δυο οθόνες των 12,3 ιντσών, μία για τον πίνακα οργάνων και μία για την πολύ όμορφη και υψηλής ανάλυσης οθόνη για το σύστημα πολυμέσων, η οποία έχει επίσης και ένα πολύ καλά οργανωμένο user interface. Η Nissan σοφά σκεπτόμενη και πράττοντας αναλόγως σωστά, αφενός κράτησε τα χειριστήρια για τις βασικές λειτουργίες, όπως ο κλιματισμός εκτός οθόνης, αφετέρου ο συνολικός χειρισμός του αυτοκινήτου παρέμεινε απλός, εργονομικός και εύκολος στη καθημερινή χρήση του.
Το νέο Χ-Trail εφοδιάζεται, ανάλογα με την έκδοση, με το σύνολο των πιο σύγχρονων συστημάτων για την υποβοήθηση του οδηγού. Ξεχωριστή θέση έχει η νέα γενιά του ProPILOT Assist το οποίο προσφέρει αυξημένες δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης, ενώ λειτουργεί σε συνεργασία και με το σύστημα πλοήγησης ώστε να δρα με βάση και τα real time δεδομένα της διαδρομής. Εκτός αυτού παρέχονται συστήματα όπως το Intelligent Forward Collision Warning, το έξυπνο Cruise Control, το Intelligent Emergency Braking με αναγνώριση πεζών και ποδηλατών και σε διασταύρωση, το Emergnecy Lane Keep Assist και πολλά ακόμα, ανάλογα την έκδοση.
Στα θετικά αναμφίβολα μπαίνει και η προσθήκη σε αυτή την γενιά κεντρικού αερόσακου ανάμεσα στα δύο καθίσματα για καλύτερη προστασία των εμπρός επιβατών σε ενδεχόμενο πλευρικής σύγκρουσης. Στον τομέα των χώρων, προφανώς και δεν θα πρέπει να υπάρχει κανένα παράπονο για την επάρκεια χώρων και τις ανέσεις των επιβατών. Σε πεντάθυρη διάταξη, όπως του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, καθώς προαιρετικά υπάρχει και επταθέσια έκδοση, το πορτ-μπαγκάζ είναι πραγματικά τεράστιο φθάνοντας τα 585 λίτρα, τα οποία είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμα ενώ υπάρχουν και ειδικά σχεδιασμένα χωρίσματα που παρέχουν περισσότερη ευελιξία στην αξιοποίηση του χώρου αποσκευών.
Οι πίσω επιβάτες έχουν στην διάθεσή τους κορυφαίους χώρους για τα πόδια και τα γόνατά τους, θύρες φόρτισης USB A και C, ενώ το μεγάλο άνοιγμα των πίσω θυρών, σχεδόν σε 90 μοίρες, επιτρέπει την ιδιαιτέρως εύκολη είσοδος τους, κάτι που θα εκτιμήσουν ακόμη περισσότερο οι γονείς με μικρά παιδιά που τα βάζουν στα ειδικά καθισματάκια. Για το τέλος αφήσαμε το θέμα της ποιότητας, όπου οι άνθρωποι της Nissan «ακούγοντας» κάποια παράπονα που υπήρχαν στον συγκεκριμένο τομέα για το προηγούμενο μοντέλο, φρόντισαν η νέα γενιά του X-Trail να χαρακτηρίζεται από υψηλής ποιότητας υλικά παντού και από ακόμη υψηλότερη προσοχή στη λεπτομέρεια της συναρμολόγησής τους.
Υψηλή τεχνολογία κάτω από το καπό
Κάτω από το εμπρός καπό έχουμε τον τρικύλινδρο turbo κινητήρα των 1,5 λίτρων που αποδίδει 158 ίππους, ο οποίος όμως δεν συμμετέχει στην κίνηση του αυτοκινήτου αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως γεννήτρια για τη μπαταρία των 2,1 kWh, η οποία είναι υπεύθυνη για την τροφοδοσία των δύο ηλεκτρικών κινητήρων του αυτοκινήτου. Με άλλα λόγια, σε καμία περίπτωση ο προηγμένος turbo κινητήρας εσωτερικής καύσης, δεν συμμετέχει στην κίνηση του αυτοκινήτου. Αποκλειστικά υπεύθυνοι για την κίνησή του, είναι οι δύο ηλεκτροκινητήρες, 204 ίππων εμπρός και 128 ίππων πίσω. Η συνδυαστική ισχύς των 213 ίππων για ένα ηλεκτρικό SUV που, ωστόσο, κατατάσσεται στα υβριδικά σε σειρά λόγω εκπομπής ρύπων από το θερμικό μοτέρ, είναι υπέρ-αρκετή. Δηλαδή, άμεση απόκριση στις εντολές του οδηγού μέσω του γκαζιού και διαρκής «επικοινωνία» με τις διαθέσεις του. Αντίστοιχα γρήγορη στην απόκρισή της, είναι και η τετρακίνηση Ε-4orce με την οποία έχει εφοδιάσει η Nissan το μοντέλο.
Χάρη σε αυτή ακριβώς την αυξημένη ταχύτητα απόκρισης, ο οδηγός έχει την αίσθηση πως η τετρακίνηση του αυτοκινήτου είναι μόνιμη- κάτι που συμβαίνει μόνο όταν επιλεγεί το σχετικό πρόγραμμα από τα πέντε διαθέσιμα (Standard, Sport, Off Road, Snow, Eco). Σε ότι αφορά στην κατανάλωση, αυτή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με σχετικά σβέλτο ρυθμό κίνησης βρέθηκε στη περιοχή των οκτώ λίτρων για κάθε 100 χιλιόμετρα, πέφτοντας θεαματικά ακόμη και κάτω από τα έξη λίτρα εντός πόλης, με τη χρήση του e- pedal, ενώ τελικά η μικτή κυμάνθηκε γύρω στα επτά λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα. Νούμερο άκρως εντυπωσιακό για ένα μεγάλο τετρακίνητο SUV με βάρος σχεδόν δύο τόνων.
Ιδανικό για κάθε κατάσταση
Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να σημειώσουμε για όλη την παραπάνω, πολύπλοκη είναι η αλήθεια, τεχνολογία είναι πως στη πράξη λειτουργεί απίστευτα ήρεμα και αρμονικά, χωρίς καν ο οδηγός να αντιλαμβάνεται τί λειτουργεί και πότε. Σε αυτό συμβάλλει τα μέγιστα και ο τρόπος με τον οποίο «μπαίνει» και «βγαίνει» από το παιχνίδι ο θερμικός, καθώς δεν κάνει καθόλου αισθητή τη παρουσία του ούτε με τον ήχο ούτε με κάποιον άλλον τρόπο. Επιπλέον, το κινητήριο σύνολο καταφέρνει να προσφέρει και μια σχεδόν ηλεκτρική αίσθηση στην επιτάχυνση, όπου τα πάντα εξελίσσονται ήρεμα, χωρίς ξεσπάσματα, αλλά άκρως αποτελεσματικά. Την ηλεκτρική επίγευση που σου αφήνει το υβριδικό X-Trail επιτείνει η λειτουργία e-Pedal, η οποία, όταν είναι ενεργοποιημένη, θα φρενάρει το Χ-Trail στο σήκωμα του ποδιού από το γκάζι, αναπτύσσοντας επιβράδυνση έως και 0,2 g.
Η τετρακίνηση Ε-4ORCE -με λειτουργία αναγεννητικής πέδησης στον πίσω άξονα- αποτελεί σίγουρα το κερασάκι στην οδηγική τούρτα. Χωρίς καμία μηχανική σύνδεση με τον εμπρός ηλεκτροκινητήρα, ο πίσω μοιάζει να είναι μόνιμα «συνδεδεμένος», αφού η έλευσή του στο προσκήνιο σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης δε γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό. Ο τελευταίος, το μόνο που έχει να κάνει είναι να διαγράψει την τροχιά που επιθυμεί στις στροφές, με τους ηλεκτροκινητήρες και τα καλορυθμισμένα ηλεκτρικά βοηθήματα να «ακολουθούν» πιστά. Εδώ, ένας από τους καλύτερους συμμάχους του είναι η ανάρτηση, η οποία είναι σφιχτή μεν, αλλά καθόλου κουραστική με τον τρόπο που απορροφά τις ανωμαλίες, ελέγχοντας με αποτελεσματικό τρόπο τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αμαξώματος με τη σχεδόν ιδανική κατανομή του βάρους.
Εκτός δρόμου, η συμπεριφορά του τετρακίνητου X-Trail εντυπωσιάζει το ίδιο ευχάριστα. Επιλέγοντας μάλιστα τη λειτουργία «Off-road» οι ηλεκτροκινητήρες γεμίζουν αυτοπεποίθηση τον οδηγό στα γλιστερά, ενώ η απόσταση από το έδαφος διασφαλίζει με τη σειρά της ότι το αυτοκίνητο θα περάσει αλώβητο από χωματόδρομους με μεγάλες πέτρες και νεροφαγώματα. Γενικά οι εκτός δρόμου δυνατότητες του αυτοκινήτου θα σας εντυπωσιάσουν, ενώ με ένα πιο κατάλληλο ελαστικό θα πάτε κυριολεκτικά όπου αποφασίσετε, είτε σε λάσπη, είτε σε χιόνι. Στο ταξίδι στην εθνική οδό θα εκτιμήσετε δεόντως την πολύ υψηλή ποιότητα κύλισης και την ακόμη πιο προσεγμένη ηχομόνωση, η οποία δημιουργεί μία καλοδεχούμενου αίσθηση ηρεμίας στο εσωτερικό.
Όπως αποδεικνύεται λοιπόν στη πράξη, για τη Nissan, αν και η πρόκληση ήταν μεγάλη, κατάφερε με περισσή επιτυχία να περάσει το X-Trail στη νέα εποχή του εξηλεκτρισμού. Και η αλήθεια είναι πως το κατάφερε με έναν τρόπο που δεν έχει ούτε καλώδιο ούτε πρίζα. Προφανώς βεβαίως έχει ένα κόστος το οποίο για την πλούσια εξοπλισμένη έκδοση N-Connecta της δοκιμής μας βρίσκεται στα 49390 Ευρώ, που μπορεί να ακούγεται υψηλό, αλλά αν αναλογιστείτε αφενός το αυξημένο κόστος των αυτοκινήτων σήμερα, αφετέρου το τί παίρνετε στη συγκεκριμένη περίπτωση, αυτομάτως γίνεται λογικό.