Μετά από μία σχετικά μεγάλη περίοδο αδράνειας στη χώρα μας, η Lexus δείχνει να επανακάμπτει δυναμικά, καθώς η υβριδική της γκάμα είναι βούτυρο στο ψωμί των πωλήσεων, στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Και μπορεί η εποχή να θέλει SUV σε κάθε κατηγορία, για κάθε ανάγκη και σε κάθε αυτοκινητική έκφανση, ωστόσο η Lexus διαθέτει στην γκάμα της ένα μοντέλο, το UX, που είναι μεν ένα κλασικό πεντάθυρο hatchback μοντέλο, το οποίο ωστόσο υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να «ακουμπήσει» λίγο και τα κροσσόβερ. Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την σχετικά πρόσφατη αισθητική ανανέωση στην οποία υπεβλήθη, ήταν η αφορμή να το ζητήσουμε για δοκιμή και να το γνωρίσουμε από κοντά και αναλυτικά, κάνοντας μαζί του περίπου 2000 χιλιόμετρα, κυριολεκτικά σε κάθε είδους διαδρομή.
Με πολύ έντονη σχεδιαστική προσωπικότητα
Όταν διαθέτεις ένα μοντέλο στη γκάμα σου το οποίο δεν ανήκει στην κατηγορία των SUV και επιθυμείς να έχει μία καλή εμπορική πορεία, οφείλεις να του δώσεις μία εμφάνιση έντονη και ξεχωριστή. Και φυσικά εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται πως αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά εκεί στη Lexus, καθώς η εξωτερική εικόνα του ανανεωμένου UX είναι γεμάτη από έντονα χαρακτηριστικά. Ξεκινώντας από το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου θα πρέπει να σημειώσουμε πως το μακρύ καπό με τα φουσκώματα, που καταλήγει στη μυώδη μάσκα, κερδίζει αμέσως το μάτι, ενώ οι μεγάλοι θόλοι φιλοξενούν τους νέας σχεδίασης τροχούς των 18 ιντσών.
Στο πίσω μέρος η αεροτομή στην πέμπτη πόρτα βελτιώνει την αεροδυναμική, αλλά έχει και τη βοήθεια από τα φώτα, τα οποία έχουν ενσωματωμένα πτερύγια για τη διαμόρφωση της ροής του αέρα. Οι διαστάσεις του είναι αρκετά «κρατημένες» για τα δεδομένα της κατηγορίας καθώς μήκος, πλάτος και ύψος βρίσκονται στα 4.495 χλστ., 1.840 χλστ. και 1.520 χλστ. αντίστοιχα. Τέλος το μεταξόνιο του βρίσκεται στα 2,64 μέτρα.
Σημαντικά ανανεωμένο εσωτερικά
H εικόνα αλλά και η αίσθηση στο εσωτερικό του ανανεωμένου UX είναι σαφώς αναβαθμισμένη. O premium χαρακτήρας του μοντέλου αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην καμπίνα των επιβατών, όπου κυριαρχούν τα ποιοτικά υλικά, με μαλακά πλαστικά να καλύπτουν τα επάνω επίπεδα του ταμπλό, αλλά και τα πάνελ των θυρών. Ειδική μνεία αξίζει στην κεντρική οθόνη του συστήματος πολυμέσων, η οποία πλέον είναι αφής, κάτι που ευνοεί τη χρηστικότητα, ενώ το μέγεθός της είναι 8 ή 12 ίντσες, όπως στην προκειμένη περίπτωση υποστηρίζοντας και το σύστημα πλοήγησης. Μια εργονομική ιδιαιτερότητα του Lexus UX είναι η τοποθέτηση των δύο κυλινδρικών διακοπτών εκατέρωθεν της καλύπτρας του πίνακα οργάνων. Ο ένας αφορά το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (που απενεργοποιείται σε δύο στάδια) και ο άλλος την εναλλαγή μεταξύ των τριών διαθέσιμων προγραμμάτων οδήγησης (Eco, Comfort, Sport).
Στην εργονομία συμβάλει και το παραδοσιακό στρογγυλό περιστροφικό χειριστήριο για την αυξομείωση της έντασης, το οποίο πλέον τείνει να αντικατασταθεί από κουμπιά αφής. Παράλληλα καταργήθηκε η προηγούμενη, όχι και τόσο εργονομική, επιφάνειας αφής στη βάση της κεντρικής κονσόλας, ενώ στη θέση της τοποθετήθηκαν τα κουμπιά για τα θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα. Στον πίνακα οργάνων βρίσκεται ενσωματωμένη μια έγχρωμη 7 ιντσών οθόνη πολλαπλών πληροφοριών. Με τη φράση “Hey Lexus” ο οδηγός μπορεί να δίνει φωνητικές εντολές για την πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων, τη λειτουργία του ηχοσυστήματος, του κλιματισμού και την αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Η συνδεσιμότητα των smartphones πραγματοποιείται ασύρματα μέσω Apple CarPlay και ενσύρματα μέσω Android Auto. Οι επιβάτες έχουν στη διάθεση του μια θύρα USB-A και συνολικά τέσσερις θύρες USB-C. Οι χώροι δεν είναι το δυνατό σημείο του UX, καθώς στην πίσω σειρά καθισμάτων οι διαθέσιμοι χώροι για τα πόδια και τα κεφάλια των επιβατών είναι οριακοί για επιβάτες με μεσαίο ανάστημα, ενώ και τα 283 λίτρα της χωρητικότητας του πορτ μπαγκάζ, είναι επίσης οριακά.
Ο ορισμός του φουλ υβριδικού
Το υβριδικό σύστημα του UX αποτελείται από ένα δίλιτρο ατμοσφαιρικό μοτέρ που αποδίδει 152 ίππους και 190 Nm ροπής και το οποίο συνδυάζεται με έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη απόδοσης 109 ίππων προσφέροντας 202 Nm ροπής, με την συνδυαστική ισχύ να βρίσκεται στους 184 ίππους. Η τετρακίνηση υλοποιείται με έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα μόλις 7 ίππων κι αυτό είναι κρίμα, καθώς η Toyota δίνει το πολύ καλύτερό της υβριδικό, τετρακίνητο σύστημα στην Corolla Cross.
Επίσης, η μπαταρία είναι νικελίου-υδριδίου μετάλλου μέγιστης χωρητικότητας περίπου 1,4 kWh και δεν προορίζεται για αμιγή ηλεκτροκίνηση, αν και μπορεί να πράξει κάτι τέτοιο για μικρές αποστάσεις, ειδικά σε εκείνα τα σταμάτα-ξεκίνα ενός καθημερινού μποτιλιαρίσματος. Τα 8,7’’ για το 0-100 χλμ./ώρα και τα 177 χλμ./ώρα της τελικής ταχύτητας είναι ρεαλιστικά νούμερα, ενώ το πιο σημαντικό είναι πως η μέση κατανάλωση κατά της διάρκεια της δοκιμής μας, με σβέλτους ρυθμούς κίνησης σχεδόν πάντα και παντού, δεν ξεπέρασε τα 6 λτ./100 χλμ.
Ήρεμο
Από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του Lexus UX, σου δημιουργείται μία αίσθηση ηρεμίας, καθώς το αυτοκίνητο έχει μία εξαιρετική ικανότητα να εκτελεί κάθε εντολή που θα του δώσετε, αρκεί αυτή να έχει ως γνώμονα, την ηρεμία. Βασισμένο σε μια πραγματικά πολύ καλή πλατφόρμα, φορώντας γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω κάνει τα πάντα να φαίνονται εύκολα. Άνετο, ήσυχο προβλέψιμο και σπορτίφ, αν του ζητηθεί, με το e-CVT κιβωτίο να θέτει τα όρια σχετικά νωρίς και να αυξάνει τον θόρυβο, επίσης σχετικά νωρίς.
Η τετρακίνηση βελτιώνει σημαντικά τα επίπεδα πρόσφυσης, ακόμα και σε ολισθηρές επιφάνειες, ενώ το τιμόνι μετά τις βελτιώσεις έχει αποκτήσει λίγο καλύτερη αίσθηση και σωστό βάρος ειδικά στο πρόγραμμα sport. Αυτή η ενέργεια επίσης βελτιώνει σημαντικά την αμεσότητα με την οποία αντιδρά το σύστημα κίνησης στις εντολές του γκαζιού. Η εικόνα θα ήταν ακόμα καλύτερη εάν το κιβώτιο διέθετε μια κανονική χειροκίνητη λειτουργία, δεδομένου ότι τα paddles που υπάρχουν αξιοποιούν τις σχέσεις, για φρενάρισμα μέσω του κινητήρα.
Συμπερασματικά θα λέγαμε πως η Lexus συνεχίζει να ακολουθεί τον δικό της δρόμο, με το φουλ υβριδικό UX. Είναι αρκετά κόμπακτ για τα χωροταξικά δεδομένα των οικογενειακών SUV, διατηρώντας την premium αύρα που χαρακτηρίζει την ποιότητα κατασκευής και κύλισης. Σε αυτό το μήκος κύματος βρίσκεται και το κόστος, που ξεκινάει από τα 42100 ευρώ για την τετρακίνητη έκδοση Dynamic.