Η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά όσον αφορά στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και ειδικότερα στις πωλήσεις τους και ακόμα πιο ειδικά, στην μείωση τους και την μείωση ή κατάργηση των επιδοτήσεων σε μερικές χώρες, έχει προβληματίσει τους κατασκευαστές οι οποίοι εννοείται ότι δεν αλλάζουν την στρατηγική τους αλλά επίσης εννοείται ότι αλλάζουν την ταχύτητα με την οποία υλοποιείται. Δεν είναι λίγες οι εταιρίες που έχουν αποφασίσει να εστιάσουν για το εγγύς μέλλον στα υβριδικά μοντέλα ενώ άλλες, διάλεξαν να παρατείνουν την ζωή των θερμικών μοντέλων τους για να καλύψουν τις ανάγκες του αγοραστικού κοινού.
Στην δεύτερη κατηγορία ανήκει και η Skoda που ενώ μέχρι πρότινος σχεδίαζε να λανσάρει 6 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα σε δύο χρόνια, αρχίζει να έχει δεύτερες σκέψεις. Το ολοκαίνουριο Elroq παρουσιάστηκε ήδη, θα ακολουθούσε το μικρότερο Epiq το 2025, τα ανανεωμένα Enyaq και Enyaq Coupe λίγο αργότερα, το “Combi” κάποια στιγμή εντός του 2026 και η έκδοση παραγωγής του Vision 7S αργότερα το ίδιο έτος αλλά όπως όλα δείχνουν, το αμιγώς ηλεκτρικό station wagon αναβάλλεται μέχρι τα τέλη του 2027 ή το 2028. Εν τω μεταξύ, τα θερμικά Fabia, Kamiq και Scala φαίνεται πως παίρνουν παράταση ζωής μέχρι το 2030 ενώ αρχικά, όπως δήλωσε ο επικεφαλής της Skoda, Klaus Zellmer, ήταν προγραμματισμένα να μας αποχαιρετήσουν μέχρι το 2027! Δραστικές αλλαγές γεμάτες ουσία ως απάντηση στις επιταγές της αγορές όπου σύμφωνα με την ACEA, το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων μειώθηκε από το 15.1% (χρονικό διάστημα Ιανουάριος-Αύγουστος) του 2023, στο 14.0%
“Λέμε πάντοτε ότι ανταποκρινόμαστε σε αυτό που θέλουν οι καταναλωτές και όχι σε αυτό που νομίζουμε πως είναι η σωστή μέθοδος μετακίνησης ή το σωστό κινητήριο σύνολο. Λέμε πάντοτε ότι προσπαθούμε να είμαστε όσο γίνεται πιο ευέλικτοι.”
Ο Zellmer απέδωσε την προσωρινή πτώση των αμιγώς ηλεκτρικών σε διάφορους παράγοντες όπως για παράδειγμα την ανεπάρκεια των υποδομών, το φαινόμενο του range-anxiety, το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικά, το σημαντικά υψηλότερο κόστος των ηλεκτρικών μοντέλων. Αυτός είναι ο λόγος που η Skoda επέλεξε συνειδητά να θυσιάσει μεγάλο μέρος του περιθωρίου κέρδους της στο Elroq: Έπρεπε να εξασφαλίσει ότι η τιμή του θα είναι ελκυστική ώστε να προσελκύσει περισσότερες πωλήσεις που με την σειρά τους θα βοηθήσουν την εταιρία στην επίτευξη του στόχου εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για το 2025! Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει η γνώμη του Zellmer για το πώς επιλέγει ο κόσμος το μοντέλο που θα αγοράσει:
“Ανέκαθεν έλεγα ότι ο κόσμος αγοράζει αυτοκίνητο για τον λιγότερο πιθανό λόγο. Θα αγοράσει λοιπόν ένα station wagon επειδή κάποια στιγμή ήταν στο IKEA και έπρεπε να βάλουν ένα τεράστιο κουτί στο αυτοκίνητο, οπότε τώρα χρειάζεται ένα station wagon.
Το ίδιο περίπου ισχύει και με το range-anxiety – είναι εντελώς συναισθηματικό, όχι λογικό. Ποιος υπερβαίνει τα 560 χιλιόμετρα σε τακτική βάση; Ακόμα και να το κάνεις, μπορείς να κάνεις μία στάση στη μέση, να το φορτίσεις από το 30, στο 60% παραδείγματος χάριν σε 15 λεπτά ή ακόμα λιγότερο και ξαναφεύγεις. Δεν αποτελεί πρόβλημα.”
Σύμφωνα με τον Zellmer, αυτό που είναι πρόβλημα ή για να είμαστε πιο ακριβείς, πρόκληση, είναι να αλλάξεις τις συνήθειες του κόσμου. Είναι πολύ δύσκολο να αλλάξεις την αντίληψη του κόσμου για τα αμιγώς ηλεκτρικά, οπότε πρέπει να δοθεί χρόνος. Αυτόν τον σκοπό εξυπηρετούν οι εναλλακτικές και γι’ αυτό θα συνεχίσουν να προσφέρονται.