Ο Πρόεδρος D. Trump έχει στηρίξει σε πολύ μεγάλο βαθμό την ανάκαμψη της αμερικανικής οικονομίας και την ενίσχυση της αμερικανικής παραγωγής στην επιβολή δασμών στα προϊόντα που κατασκευάζονται αλλού και εισάγονται στις Η.Π.Α. και το αυτοκίνητο δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση για πολύ καιρό ακόμα. Ο ισχυρός άνδρας των Η.Π.Α. ανακοίνωσε εχθές ότι θα επιβάλλει εισαγωγικό δασμό της τάξης του 25% σε όλα τα οχήματα που δεν κατασκευάζονται στην χώρα με τη νέα νομοθεσία να τίθεται σε ισχύ από την 3η του Απριλίου κλιμακώνοντας την προστατευτική πολιτική του με μία κίνηση που σύμφωνα με αναλυτές μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις στην αμερικανική αγορά και εν τέλει, να ζημιώσει τόσο τις εταιρίες όσο και τους καταναλωτές. Αξίζει να σημειώσουμε ότι δασμός θα επιβληθεί και στα εισαγόμενα εξαρτήματα όπως κινητήρες, συστήματα μετάδοσης και ηλεκτρικά μέρη αν και σε αυτή την περίπτωση το 25% θα εφαρμοστές μέχρι τις 3 του Μαΐου.
Πληθώρα αναλυτών αλλά και μέρος της βιομηχανίας αυτοκινήτου έχουν ήδη ασκήσει κριτική στην απόφαση της κυβέρνησης Trump για επιβολή δασμών σε εισαγόμενα οχήματα καθώς πιστεύεται ότι θα προκαλέσει αυξήσεις που θα κυμαίνονται από τις 4.000 έως τις 10.000 σε πολλά, ακόμα και “Αμερικανικά” αυτοκίνητα και αυτό πιθανώς θα αποδειχθεί εξαιρετικά ζημιογόνο, σε πολλαπλά επίπεδα μάλιστα, την ώρα που ο μέσος καταναλωτής δέχεται πιέσεις και ο αριθμός των αγοραστών που δεν μπορούν να πληρώσουν την δόση ή το μίσθωμα τους είναι υψηλότερος από ποτέ. Από την άλλη, το πανίσχυρο συνδικάτο UAW αποκάλεσε την εμπορική πολιτική του D. Trump “νίκη για τους εργαζόμενους” καθώς βάζει τέλος στην “καταστροφική ελεύθερη διακίνηση αγαθών που έχει συνθλίψει τις κοινότητες εργαζόμενων για δεκαετίες”. Αυτό θα ισχύσει βέβαια μόνο εάν οι κατασκευαστές απορροφήσουν το αυξημένο κόστος που θα προκύψει από την επιβολή του 25%, κάτι που ο επικεφαλής του συνδικάτου, Shawn Fain, πιστεύει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να τους αναγκάσει να κάνουν με νέους νόμους!
Για να έχεις μία τάξη μεγέθους για τις συνέπειες που θα έχει η αύξηση του εισαγωγικού δασμού στα αυτοκίνητα και τα εξαρτήματα τους στο 25%, αρκεί απλά να αναφέρουμε ότι περίπου τα μισά οχήματα που πωλήθηκαν στις Η.Π.Α. το 2024 ήταν εισαγόμενα. Οι εισαγωγές προϊόντων που σχετίζονται με το αυτοκίνητο άγγιξαν το περασμένο έτος τα 474 δισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων τα επιβατικά οχήματα αναπαριστούν ένα ποσό της τάξης των 220 δισεκατομμυρίων. Οι πρώτες αντιδράσεις της αγοράς ήρθαν με την μορφή της πτώσης των μετοχών ομίλων όπως η General Motors και η Stellantis και εταιριών όπως η Ford ενώ περιμένουμε να δούμε δύο πράγματα: πρώτον, πώς θα αντιδράσουν οι κατασκευαστές και η αγορά αυτοκινήτου του επόμενους μήνες και δεύτερον, πώς θα αντιδράσουν οι χώρες που επηρεάζονται καθώς το Μεξικό, η Ιαπωνία, η Ν. Κορέα, ο Καναδάς και η Γερμανία είναι μερικοί από τους μεγαλύτερους προμηθευτές οχημάτων και εξαρτημάτων των Η.Π.Α.