Τα τελευταία χρόνια δεν είναι λίγοι αυτοί που άσκησαν κριτική στην Toyota αναφορικά με την στρατηγική της στον τομέα του εξηλεκτρισμού ή για να είμαστε πιο ακριβείς, στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Δριμεία αλλά δίκαιη κριτική στην βάση ότι ο ιαπωνικός κολοσσός ρισκάρει την κυριαρχία του στο μέλλον καθυστερώντας σε τόσο μεγάλο βαθμό να προσθέσει στην γκάμα του αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Τα νούμερα όμως δικαιώνουν την Toyota, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, καθώς η ιαπωνική εταιρία πούλησε 11.23 εκατομμύρια αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια του 2023 και στρογγυλοκάθισε στην κορυφή της λίστας αφήνοντας δεύτερο και καταϊδρωμένο το Volkswagen Group με 9.24 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Από όποια πλευρά κι αν το δει κανείς, τα νούμερα της Toyota για το 2023 είναι εντυπωσιακά ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι πωλήσεις της (συμπεριλαμβανομένων εταιριών όπως η Lexus και άλλων θυγατρικών) αυξάνονται σταθερά κάθε χρόνο από το 2011 και έπειτα, με εξαίρεση φυσικά το 2020 οπότε και μειώθηκαν λόγω της πανδημίας. Πέρυσι, η Toyota είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται σε σύγκριση με το 2022 κατά 7.7% στη Β. Αμερική και κατά 9.1% στην Ευρώπη, με την Ιαπωνία για κάποιον λόγο να καταγράφει την υψηλότερη αύξηση που άγγιξε σχεδόν το 30%! Η μοναδική σημαντική αγορά που παρουσίασε μείωση είναι αυτή της Κίνας αλλά ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, το ποσοστό δεν ξεπέρασε το 1.7% που σημαίνει ότι παρά τις γενικότερα πτωτικές τάσεις που εμφανίζει η συγκεκριμένη αγορά και τον τερματισμό κάποιων κρατικών κινήτρων στις αρχές του έτους, η Toyota κατάφερε να κρατήσει σχεδόν σταθερές τις πωλήσεις της.
Όσον αφορά στην Ευρώπη, η Toyota Motor Europe πούλησε συνολικά 1.173.419 Toyota και Lexus αυτοκίνητα αυξάνοντας το μερίδιο της στην αγορά στο 6.7% και αντικατοπτρίζοντας την στρατηγική πολλαπλών επιλογών που εφαρμόζει εδώ και χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας, οι πωλήσεις των εξηλεκτρισμένων οχημάτων αυξήθηκαν κατά 14% σε σύγκριση με το 2022 και αποτελούν πλέον το 70% του συνολικού όγκου ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι η Toyota έχει 4 μοντέλα με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 100.000 αυτοκίνητα (Yaris, Yaris Cross, Corolla και C-HR) και διατηρούν πολύ υψηλή θέση σε βάθος χρόνου.
Το μοναδικό… μελανό σημείο στα αποτελέσματα της ιαπωνικής εταιρίας για το 2023 σε παγκόσμιο επίπεδο είναι οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών της που δεν ξεπέρασαν τα 104.018 αυτοκίνητα που με πολύ πρόχειρα μαθηματικά, καταλαβαίνεις ότι αποτελεί ένα ποσοστό μικρότερο του 1% επί του συνολικού όγκου. Μία ανάγνωση αυτής της απογοητευτικής επίδοσης, η ανάγνωση που αναμφίβολα προτιμά η Toyota σε αυτό το σημείο, είναι ότι η αγορά δεν είναι ακόμα έτοιμη για κάτι περισσότερο οπότε η στρατηγική της εταιρίας στον συγκεκριμένο τομέα δικαιώνεται. Η άλλη ανάγνωση είναι ότι το ηλεκτρικό Tesla Model Y είναι το best-seller μοντέλο παγκοσμίως για το 2023, οπότε το πρόβλημα δεν εντοπίζεται στην αγορά αλλά στα μοντέλα που προσφέρεις και αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, το Toyota bZ4X δεν εντυπωσίασε κανέναν για να το θέσουμε όσο πιο κομψά γίνεται. Τροφή για σκέψη…