Το 2024 είναι μία επετειακή χρονιά για την Opel, αφού η Γερμανική εταιρεία γιορτάζει 125 χρόνια στην κατασκευή αυτοκινήτων. Από το 1899, η μάρκα με έμβλημα τον Κεραυνό έχει καταστήσει την κινητικότητα προσιτή σε εκατομμύρια ανθρώπους. Σήμερα, το έμβλημα της Opel εκφράζει τη συναρπαστική πλευρά της μάρκας, καθώς και τον δρόμο της προς τον εξηλεκτρισμό. Το design είναι αυτό που ευθύνεται κατά κύριο λόγο για το πώς ένα αυτοκίνητο μπορεί να συναρπάσει από την πρώτη ματιά και εδώ, η Opel έθεσε γερές βάσεις, ακριβώς 60 χρόνια πριν. Το 1964, ξεκινά τη λειτουργία του στο Rüsselsheim το Opel Design Studio, το πρώτο κέντρο σχεδιασμού αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Από τότε, είναι υπεύθυνο για τη συνεχώς εξελισσόμενη σχεδιαστική φιλοσοφία των μοντέλων παραγωγής της Opel.
Το 1964 το Rüsselsheim απηύθυνε μια ξεχωριστή πρόσκληση. Για πρώτη φορά, το κοινό είχε τη δυνατότητα να επισκεφθεί το νέο Design Studio της Opel στο κτίριο N10. Αμέσως μετά τα εγκαίνια, οι εγκαταστάσεις έκλεισαν και πάλι για το κοινό. Από τον Ιούνιο του 1964, οι φόρμες, τα χρώματα και οι λειτουργίες των αυτοκινήτων της μάρκας αποφασίστηκαν και αναπτύχθηκαν εδώ. Τα επίσημα εγκαίνια του κτιρίου αποτέλεσαν ορόσημο στην ιστορία της Ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Επρόκειτο για το μεγαλύτερο στούντιο σχεδιασμού που ανήκε σε κατασκευαστή στην Ευρώπη. Μέχρι τότε, οι περισσότερες Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ανέθεταν συχνά σε εξωτερικούς ειδικούς την ανάπτυξη νέων πρωτότυπων αυτοκινήτων. Η Βόρεια Ιταλία και ειδικότερα η περιοχή γύρω από την πρωτεύουσα της περιφέρειας Piedmont, το Τορίνο, θεωρούνταν η Μέκκα του design αυτοκινήτων με τον Pietro Frua, τον Guiseppe “Nuccio” Bertone και τον Pininfarina να στήνουν τις επιχειρήσεις τους μεταξύ των Άλπεων και των Απεννίνων.
Στο Rüsselsheim, τρία νέα τμήματα στεγάστηκαν στο κτίριο με την ονομασία N10. Το τμήμα Interior Design καθόριζε τις μορφές και τα υλικά στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και σχεδίαζε τα καθίσματα, τους πίνακες οργάνων και τις επενδύσεις. Το δεύτερο τμήμα ασχολήθηκε με το αμάξωμα. Εργάστηκε πάνω στην όψη, τη σιλουέτα και τις αναλογίες του αυτοκινήτου, δίνοντας σε κάθε μοντέλο τον δικό του χαρακτήρα. Tο τρίτο τμήμα του κτιρίου N10 ήταν επιφορτισμένο αποκλειστικά με πρωτοποριακές εργασίες. Για πρώτη φορά στην Ευρώπη, η Opel δημιούργησε μια ομάδα σχεδιαστών υψηλού επιπέδου, οι οποίοι ξεπερνούσαν τα όρια της καθημερινής δουλειάς και δεν έμεναν στην περαιτέρω ανάπτυξη γνωστών μοντέλων, αντίθετα εστίαζαν την προσοχή τους πολύ πιο μακριά στο μέλλον. Ενώ άλλοι στην καλύτερη περίπτωση ανέπτυσσαν το σχήμα ενός νέου αμαξώματος, στο Rüsselsheim σκέφτονταν τη σχεδιαστική γλώσσα και τα συναισθήματα που αυτή προκαλεί.
Με στόχο να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας, η Opel δημιούργησε το Advanced Studio. Το 1965, μόλις ένα χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας του N10 και υπό την καθοδήγηση του Erhard Schnell, το Advanced Studio παρουσίασε το πρώτο έργο του στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA): το Opel Experimental GT, το πρώτο εντελώς νέο concept car που αναπτύχθηκε από Ευρωπαίο κατασκευαστή. Για πρώτη φορά ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ευρώπη είχε αναπτύξει ένα όχημα που είχε ως μοναδικό σκοπό να επιδείξει τις δυνατότητες νέων, δημιουργικών μορφών. Σε κανένα στάδιο της ανάπτυξής του δεν σχεδιάστηκε ως όχημα παραγωγής. Τα πράγματα όμως εξελίχθηκαν διαφορετικά. Η ανταπόκριση των μέσων ενημέρωσης και του κοινού απέναντι στο πρωτότυπο όχημα με το χαρακτηριστικό “σχήμα μπουκαλιού” ήταν συγκλονιστική. Ποτέ δεν θα περίμενε κανείς ένα τόσο εξωφρενικό σπορ αυτοκίνητο από την Opel. Και έτσι, γρήγορα αποφασίστηκε να μπει το Opel GT στη γραμμή παραγωγής. Μόλις τρία χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση στην IAA, το πρωτότυπο GT μετατράπηκε σε αυτοκίνητο παραγωγής σε χρόνο ρεκόρ.
Ο κατάλογος των εμβληματικών αυτοκινήτων που δημιούργησε το Opel Advanced Design Studio σε αυτά τα 60 χρόνια δύσκολα μπορεί να ξεπεραστεί στην ποικιλομορφία του. Το Opel Experimental GT ακολουθήθηκε το 1969 από το Opel CD, ένα βελτιωμένο κουπέ με κινητήρα V8, το GT2 με συρόμενες πόρτες το 1975 και το αεροδυναμικά βελτιστοποιημένο Tech1, του οποίου ο συντελεστής οπισθέλκουσας 0,235 έκανε αίσθηση στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Το Opel Monza Concept, που παρουσιάστηκε το 2013, έδωσε μια πρώτη γεύση της “bold & pure” σχεδιαστικής γλώσσας της Opel, για την οποία ήταν υπεύθυνη η ομάδα με επικεφαλής τον Vice President Design, Mark Adams. Το 2018, το GT X Experimental ήταν το πρώτο concept που λάνσαρε το μελλοντικό Opel Vizor, το οποίο λίγο αργότερα είδαμε για πρώτη φορά σε μοντέλο παραγωγής με το Opel Mokka. Μέχρι σήμερα το Vizor αποτελεί το κεντρικό στοιχείο της σχεδίασης του εμπρός τμήματος όλων των μοντέλων της Opel. Επιπλέον, για πρώτη φορά παρουσιάστηκε και το Pure Panel, το οποίο περιλαμβάνει οθόνες αφής και περιορίζει όλα τα υπόλοιπα χειριστήρια στα απολύτως απαραίτητα – σήμερα το συναντάμε σε κάθε νέο μοντέλο Opel.
Η πιο πρόσφατη επιτυχία του Advanced Design Studio είναι το Opel Experimental, το οποίο κόβει την ανάσα. Το πρωτότυπο αυτοκίνητο, που παρουσιάστηκε πέρυσι, δίνει μια γεύση από το μέλλον της μάρκας. Με εντυπωσιακές αναλογίες, έξυπνες αεροδυναμικές λύσεις, εξαιρετικά αποδοτική χρήση του χώρου, καθώς και την τελευταία τεχνολογία φωτισμού και ηλεκτροχρωμικών υλικών, το αμιγώς ηλεκτρικό Experimental εκφράζει το αυτοκινητικό μέλλον της Opel και τη δέσμευσή της για βιωσιμότητα. Ταυτόχρονα, 60 χρόνια μετά το άνοιγμα του καινοτόμου Design Centre, οι σχεδιαστές της Opel συνεχίζουν να εργάζονται πάνω σε συναρπαστικές ιδέες και σε σχέδια αυτοκινήτων για τις επόμενες δεκαετίες.